Kejserjorn skrev:
Du fordrejer mit svar, så jeg prøver lige på en anden måde:
-En butik vil gerne tjene penge
-for at tjene penge skal butikken sælge sin vare
-butikken prøver at sælge varen til mig
-jeg vælger at handle et andet sted
-butikken tjener ingen penge
-butikken har et problem
Det står kunden fuldstændig frit for, hvor man vælger at handle. Og kunden kan bestemt ikke drages til ansvar for, at en butik ikke kan tjene penge!
Først: Min baggrund for at udtale mig, er at jeg arbejder som sælger/installatør i to forskellige firmaer, Medlyd/AV Precision, og det nye Tape Connection (der for nyligt er gået konkurs og er genstartet af tidligere medarbejdere)
Jeg er overordnet set enig med dig i at butikkerne ikke kan tillade sig at kræve at kunderne skal opføre sig på en bestemt måde, for at butikken bedre kan løbe rundt. Jeg vil dog lige give det dén krølle, at hvis en sælger opsnuser at kunden bevidst har tænkt sig at udnytte éns service og handle et andet sted, så skal man omvendt heller ikke klandre butikken for at undlade at levere dens sædvanlige service/rådgivning. Men grundlæggende er der kun én der har et ansvar for at butikken løber rundt, og det er indehaveren. (Det er lidt unfair at sige "hvorfor bekymrer du dig om dét som sælger, det er da ejerens problem", absurd holdning til sin arbejdsplads synes jeg). Så det er op til butikken hvordan de vil drive forretning.
Men derfor kan man jo godt, hvadenten man er sælger, køber eller bare blev skubbet til i buskøen, have en holdning til hvordan mennesker generelt opfører sig, og mene at den stigende egoisme i samfundet er problematisk for alle. Jeg siger ikke at man som kunde skal betale ekstra for at være flink, man skal gøre det - HVIS butikken rent faktisk leverer noget ekstra - for i solidaritet med de øvrige forbrugere at sikre sig at man har en butik at gå ind i næste gang. Jeg havde så sent som i går en kunde der kom ind i butikken (Tape Connection) og var MEGET ked af at vi stort set ikke længere sælger tv - "det var jo det eneste sted i byen jeg kunne få nogle ordentlige svar". Det kan jeg jo ikke afvise, men når det ikke løb rundt at give ordentlige svar, så vælger man som butik at satse på noget andet, i dette tilfælde at lade helt være (stort set) med at sælge fladskærms-tv, og fokusere på nogle andre varegrupper.
Derfor synes jeg det er noget indsnævret at se problemet som værende at butikken ikke kan løbe rundt. Problemet er at rådgivningen i butikkerne generelt bliver ringere og ringere, og det gælder ikke kun i denne branche. Dén der er sælger i én butik, er kunde i alle de andre, skal man lige huske, så bare fordi man er sælger kan man altså godt sætte sig ind i hvordan det er at være kunde.
Derfor skal problemet efter min mening anskues fra den modsatte vinkel: Er det et problem for kunderne at butikker med ordentlig rådgivning og service forsvinder? Jeg synes for så vidt det er helt fint at butikker med dårlig rådgivning dør, problemet er bare at det ikke fungerer sådan, det er hele markedet der trækkes ned på et nul-service niveau, fordi alle konkurrerer med hinanden i en eller anden grad. Hvis Elgiganten sænker priserne fordi nettet er billigt, så må Fona også sænke prisen for at konkurrere med Elgiganten, og Expert må sælge prisen for at konkurrere med Fona, Hifi Klubben må sænke prisen for at konkurrere med Expert, og special-forretningen må sænke prisen for at konkurrere med Hifi Klubben. Dén der dør først, er special-forretningen, ikke Elgiganten.
Det er der så nogle der ikke ser som et problem, det er fint nok. Så skal man bare lade være med SAMTIDIG at klynke over at butikkerne ikke ved nok om tingene. Der ligger jo et paradoks i at gå ind i butikken for at få en service man ikke kan få på nettet, og så samtidig sige at man ikke har brug for butikkerne så om de dør er lige meget for forbrugerne. Hvis det er lige meget at have butikkerne, hvorfor har man så overhovedet brug for at gå derind?
Fakta er at i TV-markedet er det umuligt at være konkurrencedygtig og samtidig leverer dén service folk rent faktisk har brug for. Når jeg hører de problemstillinger folk står overfor, så græmmes jeg over min egen branche. Vi taler om folk der har betalt for en installation, hvor et surround-anlæg spiller pro logic eller endda stereo (en kunde klagede til mig over at "der er ikke rigtigt noget surround-lyd", efter ET ÅR at have spillet stereo på sit nye surround-anlæg - installeret af en "fagmand". Eller som kommer ind i butikken efter et ét meters HDMI 1.4 kabel, efter at have været i 5 andre butikker uden at én eneste af dem havde fortalt manden at et HDMI 1.3 kabel også kan bruges til HDMI 1.4 apparater, så længe han ikke skal bruge netværk (hvilket han ikke skulle, at jeg så havde et HDMI 1.4 kabel med netværk til ham alligevel er så en anden ting).
Problemet er at løsningen IKKE er at "slå en handel af", eller betale mindre for varerne. Løsningen er dét som ingen har lyst til, nemlig at betale MERE for varen - OG samtidig forlange at få valuta for pengene. Det er netop dét, at forlange valuta for kronerne, som forbrugere over en bred kam er alt, alt for dårlige til. Vi FORVENTER at når vi går ind i en butik, så står der én der ved en hel masse om de ting han sælger. Vi gør ingenting for at undersøge om dén der står bag disken ved hvad han taler om. Jeg havde en kunde i går, som rent faktisk spurgte mig hvor lang tid jeg har været i branchen, og hvad min baggrund var for at svare, fordi jeg gav ham et andet svar end dét han lige havde fået i en anden butik (på et MEGET simpelt spørgsmål...). Jeg blev helt glad - endelig en kunde der rent faktisk GØR et eller andet for at finde ud af hvem af de dér sælgertosser det er han skal stole på. Hvis alle gjorde dét, dvs. lige tænkte lidt over hvilken baggrund ham der står og rådgiver én har for at sige de ting han gør, så ville folk også få langt bedre rådgivning for de penge de lægger ekstra.
Med andre ord, jeg synes slet ikke problemet ligger hos de kunder der misbruger service for at handle på nettet. Ikke det største problem i hvert fald. Det største problem er dem der betaler ekstra for en service der ikke er der, fordi det er dem der holder supermarkeder og lav-service kædebutikker i live, på bekostning af de specialforretninger der rent faktisk leverer dén service man burde forlange i en forretning.
Mvh. Otto