Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Kejserjorn
#102361
TorbenKBH skrev:
Kejserjorn skrev: Butikken er der for kundens skyld - ikke omvendt. Og vil man have fat i kundens penge, så må man indrette sig efter markedet, ændre salgsstrategi, tilbyde noget ekstraordinært, sælge billigt, eller hvad ved jeg. Men i sidste ende, må og skal det være kundens valg, hvor pengene skal lægges....

Jeg forstår skam udemærket, at det er surt som handlende, at bruge tid og energi på en kunde, som så vælger at handle et andet sted, men det er altså butikkens problem, det kan aldrig blive kundens....

/Kejserjorn
En fysisk butik kan ikke leve af service alene, men er nødt til at tjene penge. Kan den ikke det må den lukke. Så jo mere nethandel, desto mere butiksdød, og dermed ringere vilkår for de mange kunder som foretrækker den personlige service, og vil se og føle på produkterne inden de beslutter sig. Så faktisk tager du grueligt fejl. I sidste ende kan det ende med at blive kundens problem.

Mvh Torben
Du fordrejer mit svar, så jeg prøver lige på en anden måde:

-En butik vil gerne tjene penge
-for at tjene penge skal butikken sælge sin vare
-butikken prøver at sælge varen til mig
-jeg vælger at handle et andet sted
-butikken tjener ingen penge
-butikken har et problem

Det står kunden fuldstændig frit for, hvor man vælger at handle. Og kunden kan bestemt ikke drages til ansvar for, at en butik ikke kan tjene penge!

/Kejserjorn
Af Kejserjorn
#102362
TorbenKBH skrev: 3) Ned med al nethandel! Jeg tror at mange af os kunder gerne vil betale lidt mere for at kunne se og røre produkterne inden vi beslutter os, og ikke mindst føle os serviceberettiget efter købet.
Disse privilegier har vi heldigvis nu, men det vil vi ikke have fremover, hvis flere og flere fysiske butikker må dreje nøglen om.

Mvh Torben
Hvis det var sandt, så var denne diskussion temmelig overflødig.....

/Kejserjorn
Af Otto J
#102387
Kejserjorn skrev:
Du fordrejer mit svar, så jeg prøver lige på en anden måde:

-En butik vil gerne tjene penge
-for at tjene penge skal butikken sælge sin vare
-butikken prøver at sælge varen til mig
-jeg vælger at handle et andet sted
-butikken tjener ingen penge
-butikken har et problem

Det står kunden fuldstændig frit for, hvor man vælger at handle. Og kunden kan bestemt ikke drages til ansvar for, at en butik ikke kan tjene penge!
Først: Min baggrund for at udtale mig, er at jeg arbejder som sælger/installatør i to forskellige firmaer, Medlyd/AV Precision, og det nye Tape Connection (der for nyligt er gået konkurs og er genstartet af tidligere medarbejdere)

Jeg er overordnet set enig med dig i at butikkerne ikke kan tillade sig at kræve at kunderne skal opføre sig på en bestemt måde, for at butikken bedre kan løbe rundt. Jeg vil dog lige give det dén krølle, at hvis en sælger opsnuser at kunden bevidst har tænkt sig at udnytte éns service og handle et andet sted, så skal man omvendt heller ikke klandre butikken for at undlade at levere dens sædvanlige service/rådgivning. Men grundlæggende er der kun én der har et ansvar for at butikken løber rundt, og det er indehaveren. (Det er lidt unfair at sige "hvorfor bekymrer du dig om dét som sælger, det er da ejerens problem", absurd holdning til sin arbejdsplads synes jeg). Så det er op til butikken hvordan de vil drive forretning.

Men derfor kan man jo godt, hvadenten man er sælger, køber eller bare blev skubbet til i buskøen, have en holdning til hvordan mennesker generelt opfører sig, og mene at den stigende egoisme i samfundet er problematisk for alle. Jeg siger ikke at man som kunde skal betale ekstra for at være flink, man skal gøre det - HVIS butikken rent faktisk leverer noget ekstra - for i solidaritet med de øvrige forbrugere at sikre sig at man har en butik at gå ind i næste gang. Jeg havde så sent som i går en kunde der kom ind i butikken (Tape Connection) og var MEGET ked af at vi stort set ikke længere sælger tv - "det var jo det eneste sted i byen jeg kunne få nogle ordentlige svar". Det kan jeg jo ikke afvise, men når det ikke løb rundt at give ordentlige svar, så vælger man som butik at satse på noget andet, i dette tilfælde at lade helt være (stort set) med at sælge fladskærms-tv, og fokusere på nogle andre varegrupper.

Derfor synes jeg det er noget indsnævret at se problemet som værende at butikken ikke kan løbe rundt. Problemet er at rådgivningen i butikkerne generelt bliver ringere og ringere, og det gælder ikke kun i denne branche. Dén der er sælger i én butik, er kunde i alle de andre, skal man lige huske, så bare fordi man er sælger kan man altså godt sætte sig ind i hvordan det er at være kunde.

Derfor skal problemet efter min mening anskues fra den modsatte vinkel: Er det et problem for kunderne at butikker med ordentlig rådgivning og service forsvinder? Jeg synes for så vidt det er helt fint at butikker med dårlig rådgivning dør, problemet er bare at det ikke fungerer sådan, det er hele markedet der trækkes ned på et nul-service niveau, fordi alle konkurrerer med hinanden i en eller anden grad. Hvis Elgiganten sænker priserne fordi nettet er billigt, så må Fona også sænke prisen for at konkurrere med Elgiganten, og Expert må sælge prisen for at konkurrere med Fona, Hifi Klubben må sænke prisen for at konkurrere med Expert, og special-forretningen må sænke prisen for at konkurrere med Hifi Klubben. Dén der dør først, er special-forretningen, ikke Elgiganten.

Det er der så nogle der ikke ser som et problem, det er fint nok. Så skal man bare lade være med SAMTIDIG at klynke over at butikkerne ikke ved nok om tingene. Der ligger jo et paradoks i at gå ind i butikken for at få en service man ikke kan få på nettet, og så samtidig sige at man ikke har brug for butikkerne så om de dør er lige meget for forbrugerne. Hvis det er lige meget at have butikkerne, hvorfor har man så overhovedet brug for at gå derind?

Fakta er at i TV-markedet er det umuligt at være konkurrencedygtig og samtidig leverer dén service folk rent faktisk har brug for. Når jeg hører de problemstillinger folk står overfor, så græmmes jeg over min egen branche. Vi taler om folk der har betalt for en installation, hvor et surround-anlæg spiller pro logic eller endda stereo (en kunde klagede til mig over at "der er ikke rigtigt noget surround-lyd", efter ET ÅR at have spillet stereo på sit nye surround-anlæg - installeret af en "fagmand". Eller som kommer ind i butikken efter et ét meters HDMI 1.4 kabel, efter at have været i 5 andre butikker uden at én eneste af dem havde fortalt manden at et HDMI 1.3 kabel også kan bruges til HDMI 1.4 apparater, så længe han ikke skal bruge netværk (hvilket han ikke skulle, at jeg så havde et HDMI 1.4 kabel med netværk til ham alligevel er så en anden ting).

Problemet er at løsningen IKKE er at "slå en handel af", eller betale mindre for varerne. Løsningen er dét som ingen har lyst til, nemlig at betale MERE for varen - OG samtidig forlange at få valuta for pengene. Det er netop dét, at forlange valuta for kronerne, som forbrugere over en bred kam er alt, alt for dårlige til. Vi FORVENTER at når vi går ind i en butik, så står der én der ved en hel masse om de ting han sælger. Vi gør ingenting for at undersøge om dén der står bag disken ved hvad han taler om. Jeg havde en kunde i går, som rent faktisk spurgte mig hvor lang tid jeg har været i branchen, og hvad min baggrund var for at svare, fordi jeg gav ham et andet svar end dét han lige havde fået i en anden butik (på et MEGET simpelt spørgsmål...). Jeg blev helt glad - endelig en kunde der rent faktisk GØR et eller andet for at finde ud af hvem af de dér sælgertosser det er han skal stole på. Hvis alle gjorde dét, dvs. lige tænkte lidt over hvilken baggrund ham der står og rådgiver én har for at sige de ting han gør, så ville folk også få langt bedre rådgivning for de penge de lægger ekstra.

Med andre ord, jeg synes slet ikke problemet ligger hos de kunder der misbruger service for at handle på nettet. Ikke det største problem i hvert fald. Det største problem er dem der betaler ekstra for en service der ikke er der, fordi det er dem der holder supermarkeder og lav-service kædebutikker i live, på bekostning af de specialforretninger der rent faktisk leverer dén service man burde forlange i en forretning.
Af Otto J
#102390
Pante skrev:
Jeg siger at du altid vil kunne fange en sælger, hvis man går mere op i et produkt end ham. Det er skam ikke kun i tvbutikkerne det forholder sig sådan.
Man vil _altid_ kunne fange en hvilken som helst sælger på specifikke oplysninger og funktioner i specifikke apparater. En kunde har den luksus at han kan sidde derhjemme og nærstudere alt om ét produkt, som han har kig på. En sælger skal vide en masse om måske 200 varenumre, hvis han er heldig - er han uheldig (dvs. arbejder i et "supermarked"), er det mange flere og der skiftes ud hele tiden (hvilket er en kraftig del af årsagen til at viden-niveauet dér netop er lavere). MEN - der er nogle helt grundlæggende ting, som alle sælgere bare SKAL have på plads, hvis de vil kunne forsvare at sige til kunderne at de skal betale ekstra for rådgivning.

Det er således helt fint ikke at kunne huske hvor mange HDMI indgange der er på en bestemt model, uden at skulle slå det op. Det synes jeg ikke man kan forlange af en sælger. Men man SKAL fandme vide f.eks. hvad forskellen på HDMI 1.3 og HDMI 1.4 er, så man ikke - som jeg har oplevet en kunde der fik - får at vide at man kan trække et kabel fra et HDMI 1.4 tv til en HDMI 1.3 receiver, og derved få lyd fra tv'et igennem HDMI fordi "HDMI 1.4 er to-vejs". Dén slags skal man som sælger enten vide, eller som absolut minimum kunne henvise til en kollega der gør, hvis det ikke lige er éns arbejdsområde.
Af Pante
#102396
AV Precision skrev:
Pante skrev:
Jeg siger at du altid vil kunne fange en sælger, hvis man går mere op i et produkt end ham. Det er skam ikke kun i tvbutikkerne det forholder sig sådan.
Man vil _altid_ kunne fange en hvilken som helst sælger på specifikke oplysninger og funktioner i specifikke apparater. En kunde har den luksus at han kan sidde derhjemme og nærstudere alt om ét produkt, som han har kig på. En sælger skal vide en masse om måske 200 varenumre, hvis han er heldig - er han uheldig (dvs. arbejder i et "supermarked"), er det mange flere og der skiftes ud hele tiden (hvilket er en kraftig del af årsagen til at viden-niveauet dér netop er lavere). MEN - der er nogle helt grundlæggende ting, som alle sælgere bare SKAL have på plads, hvis de vil kunne forsvare at sige til kunderne at de skal betale ekstra for rådgivning.

Det er således helt fint ikke at kunne huske hvor mange HDMI indgange der er på en bestemt model, uden at skulle slå det op. Det synes jeg ikke man kan forlange af en sælger. Men man SKAL fandme vide f.eks. hvad forskellen på HDMI 1.3 og HDMI 1.4 er, så man ikke - som jeg har oplevet en kunde der fik - får at vide at man kan trække et kabel fra et HDMI 1.4 tv til en HDMI 1.3 receiver, og derved få lyd fra tv'et igennem HDMI fordi "HDMI 1.4 er to-vejs". Dén slags skal man som sælger enten vide, eller som absolut minimum kunne henvise til en kollega der gør, hvis det ikke lige er éns arbejdsområde.
Jamen jeg er da enig med dig, men som Cutter så gerne vil have det til at fremstå så vil man ikke kunne hjælpe sin kunder på den rigtige måde, hvis man ikke ved mere end kunden på alle punkter.

Det ved de fleste som står i butik at sådan forholder det sig overhovedet ikke, som du også skriver vil der altid være kunder som kan mere end en selv, men sådan er det da også den anden vej.

Det kan lige tilføjes at jeg arbejder i en Expertbutik og vi har altså ikke delt vores butik op. Dette betyder at de 3 sælgere som findes i butikken skal kunne alt indenfor Tv,lyd,pc & B&O.
Af Cutter
#102408
Pante skrev:
AV Precision skrev:
Pante skrev:
Jeg siger at du altid vil kunne fange en sælger, hvis man går mere op i et produkt end ham. Det er skam ikke kun i tvbutikkerne det forholder sig sådan.
Man vil _altid_ kunne fange en hvilken som helst sælger på specifikke oplysninger og funktioner i specifikke apparater. En kunde har den luksus at han kan sidde derhjemme og nærstudere alt om ét produkt, som han har kig på. En sælger skal vide en masse om måske 200 varenumre, hvis han er heldig - er han uheldig (dvs. arbejder i et "supermarked"), er det mange flere og der skiftes ud hele tiden (hvilket er en kraftig del af årsagen til at viden-niveauet dér netop er lavere). MEN - der er nogle helt grundlæggende ting, som alle sælgere bare SKAL have på plads, hvis de vil kunne forsvare at sige til kunderne at de skal betale ekstra for rådgivning.

Det er således helt fint ikke at kunne huske hvor mange HDMI indgange der er på en bestemt model, uden at skulle slå det op. Det synes jeg ikke man kan forlange af en sælger. Men man SKAL fandme vide f.eks. hvad forskellen på HDMI 1.3 og HDMI 1.4 er, så man ikke - som jeg har oplevet en kunde der fik - får at vide at man kan trække et kabel fra et HDMI 1.4 tv til en HDMI 1.3 receiver, og derved få lyd fra tv'et igennem HDMI fordi "HDMI 1.4 er to-vejs". Dén slags skal man som sælger enten vide, eller som absolut minimum kunne henvise til en kollega der gør, hvis det ikke lige er éns arbejdsområde.
Jamen jeg er da enig med dig, men som Cutter så gerne vil have det til at fremstå så vil man ikke kunne hjælpe sin kunder på den rigtige måde, hvis man ikke ved mere end kunden på alle punkter.

Det ved de fleste som står i butik at sådan forholder det sig overhovedet ikke, som du også skriver vil der altid være kunder som kan mere end en selv, men sådan er det da også den anden vej.

Det kan lige tilføjes at jeg arbejder i en Expertbutik og vi har altså ikke delt vores butik op. Dette betyder at de 3 sælgere som findes i butikken skal kunne alt indenfor Tv,lyd,pc & B&O.
Jeg har da aldrig skrevet, at en sælge skal vide alt, om alle de vare han har!
Men han skal sgu vide mere, omkring fx. et Tv, end den normale dansker gør,,,især hvis man arbejder i en butik der hedder Expert!! - det forpligter ::l
Af Cutter
#102419
Se hvad der står på jeres egen hjemmeside;

Franchise og ensartet service.
Expert i Danmark er en franchisekæde, der har butikker fordelt rundt om i landet. Vort mål er at være først med de sidste nyheder inden for vore produktområder. Vi er specialister på vort felt, og vor viden bliver løbende opdateret, så vi er inde i sagerne, uanset om det drejer sig om TV, Mediecenter, hjemmebiografer, Mobilløsninger, PC´er eller kameraer. Elektronikken i dag er så langt fremme, at TV, computer, lyd m.v. smelter sammen - det kalder vi - DET DIGITALE HJEM, - og her kan vi levere lige netop den løsning, der passer dig.

Dybe rødder i lokalmiljøet.
Expert butikken i dit område ejes og drives af en lokal fagmand. Han og hans team af uddannede Experter, der ved, hvad de taler om. Du får kvalificeret rådgivning fra det øjeblik, du træder ind ad døren og udstrakt service, når du har truffet dit valg, - og får du på et senere tidspunkt brug for hjælp, har du altid din egen Expert lige i nærheden.
Af Pante
#102421
Cutter skrev:Se hvad der står på jeres egen hjemmeside;

Franchise og ensartet service.
Expert i Danmark er en franchisekæde, der har butikker fordelt rundt om i landet. Vort mål er at være først med de sidste nyheder inden for vore produktområder. Vi er specialister på vort felt, og vor viden bliver løbende opdateret, så vi er inde i sagerne, uanset om det drejer sig om TV, Mediecenter, hjemmebiografer, Mobilløsninger, PC´er eller kameraer. Elektronikken i dag er så langt fremme, at TV, computer, lyd m.v. smelter sammen - det kalder vi - DET DIGITALE HJEM, - og her kan vi levere lige netop den løsning, der passer dig.

Dybe rødder i lokalmiljøet.
Expert butikken i dit område ejes og drives af en lokal fagmand. Han og hans team af uddannede Experter, der ved, hvad de taler om. Du får kvalificeret rådgivning fra det øjeblik, du træder ind ad døren og udstrakt service, når du har truffet dit valg, - og får du på et senere tidspunkt brug for hjælp, har du altid din egen Expert lige i nærheden.
Nu er det bare ikke alle normale danskere som går ligeså meget op i tv som folk gør herinde.
Af TorbenKBH
#102422
Kejserjorn skrev:
Du fordrejer mit svar, så jeg prøver lige på en anden måde:

-En butik vil gerne tjene penge
-for at tjene penge skal butikken sælge sin vare
-butikken prøver at sælge varen til mig
-jeg vælger at handle et andet sted
-butikken tjener ingen penge
-butikken har et problem

Det står kunden fuldstændig frit for, hvor man vælger at handle. Og kunden kan bestemt ikke drages til ansvar for, at en butik ikke kan tjene penge!

/Kejserjorn
Nej, kunden kan ikke drages til ansvar for at en butik må dreje nøglen om. Det er korrekt. Men på den lange bane har det nu engang den konsekvens at seriøs produktrådgivning bliver sjældnere og sjældnere.

Mvh Torben
Senest rettet af TorbenKBH 30 maj 2010, 13:46, rettet i alt 1 gang.
Af Cutter
#102426
Pante skrev:
Cutter skrev:Se hvad der står på jeres egen hjemmeside;

Franchise og ensartet service.
Expert i Danmark er en franchisekæde, der har butikker fordelt rundt om i landet. Vort mål er at være først med de sidste nyheder inden for vore produktområder. Vi er specialister på vort felt, og vor viden bliver løbende opdateret, så vi er inde i sagerne, uanset om det drejer sig om TV, Mediecenter, hjemmebiografer, Mobilløsninger, PC´er eller kameraer. Elektronikken i dag er så langt fremme, at TV, computer, lyd m.v. smelter sammen - det kalder vi - DET DIGITALE HJEM, - og her kan vi levere lige netop den løsning, der passer dig.

Dybe rødder i lokalmiljøet.
Expert butikken i dit område ejes og drives af en lokal fagmand. Han og hans team af uddannede Experter, der ved, hvad de taler om. Du får kvalificeret rådgivning fra det øjeblik, du træder ind ad døren og udstrakt service, når du har truffet dit valg, - og får du på et senere tidspunkt brug for hjælp, har du altid din egen Expert lige i nærheden.
Nu er det bare ikke alle normale danskere som går ligeså meget op i tv som folk gør herinde.
Hvad har det at gøre med det jeg lige skrev!?? - I/Du lover jo noget,,,,
Af Kratz
#102427
Kejserjorn skrev:Jeg er 100 % uenig med trådstarter!

Som kunde har du ret til at handle præcis hvor det passer dig, og så længe den fysiske butik vælger at stå til rådighed med vejledning, udstillinger eller hvad det ellers måtte være, jamen så er man da som kunde, i sin gode ret til at benytte sig af det.

Butikken er der for kundens skyld - ikke omvendt. Og vil man have fat i kundens penge, så må man indrette sig efter markedet, ændre salgsstrategi, tilbyde noget ekstraordinært, sælge billigt, eller hvad ved jeg. Men i sidste ende, må og skal det være kundens valg, hvor pengene skal lægges....

Jeg forstår skam udemærket, at det er surt som handlende, at bruge tid og energi på en kunde, som så vælger at handle et andet sted, men det er altså butikkens problem, det kan aldrig blive kundens....

/Kejserjorn
Her er jeg så 100% uenig!
Det kan da lynhurtigt blive kundens problem, i hvert fald de kunder som rent faktisk gerne vil købe deres vare i en fysisk butik, hvis størstedelen af de fysiske butikker må lukke, fordi hovedparten af alle købere både vil blæse og have mel i munden.

Til slut kommer det jo også til at ramme dem som bare gerne vil ude og se et produkt før de køber det, hvis der ikke er nogle butikker at se produktet i.

Og så er det altså få letkøbt blot at sige, så må de fysiske butikker jo blot sætte prisen ned. Det er utopi at tro en fysisk butik kan konkurrere med en netbutik på prisen.

Hvis man går ind i en fysisk butik, må man også forvente at betale ekstra i forhold til en netbutik.
Selvfølgelig er det kundens valg hvor man lægger sine penge, og er servicen ikke i orden i butikken, så udvandrer jeg også med mine penge. Men jeg kender en del fysiske butikker med eksellent service og viden om det de sælger. Her betaler man måske 5-15% mere for varen, men det er en pris jeg gerne giver for den rigtige vejledning.
Flere og flere af disse butikker lukker desværre fordi kunder i dag kun handler efter en parameter - prisen.
Af Kratz
#102428
AV Precision skrev:Først: Min baggrund for at udtale mig, er at jeg arbejder som sælger/installatør i to forskellige firmaer, Medlyd/AV Precision, og det nye Tape Connection (der for nyligt er gået konkurs og er genstartet af tidligere medarbejdere)

Jeg er overordnet set enig med dig i at butikkerne ikke kan tillade sig at kræve at kunderne skal opføre sig på en bestemt måde, for at butikken bedre kan løbe rundt. Jeg vil dog lige give det dén krølle, at hvis en sælger opsnuser at kunden bevidst har tænkt sig at udnytte éns service og handle et andet sted, så skal man omvendt heller ikke klandre butikken for at undlade at levere dens sædvanlige service/rådgivning. Men grundlæggende er der kun én der har et ansvar for at butikken løber rundt, og det er indehaveren. (Det er lidt unfair at sige "hvorfor bekymrer du dig om dét som sælger, det er da ejerens problem", absurd holdning til sin arbejdsplads synes jeg). Så det er op til butikken hvordan de vil drive forretning.

Men derfor kan man jo godt, hvadenten man er sælger, køber eller bare blev skubbet til i buskøen, have en holdning til hvordan mennesker generelt opfører sig, og mene at den stigende egoisme i samfundet er problematisk for alle. Jeg siger ikke at man som kunde skal betale ekstra for at være flink, man skal gøre det - HVIS butikken rent faktisk leverer noget ekstra - for i solidaritet med de øvrige forbrugere at sikre sig at man har en butik at gå ind i næste gang. Jeg havde så sent som i går en kunde der kom ind i butikken (Tape Connection) og var MEGET ked af at vi stort set ikke længere sælger tv - "det var jo det eneste sted i byen jeg kunne få nogle ordentlige svar". Det kan jeg jo ikke afvise, men når det ikke løb rundt at give ordentlige svar, så vælger man som butik at satse på noget andet, i dette tilfælde at lade helt være (stort set) med at sælge fladskærms-tv, og fokusere på nogle andre varegrupper.

Derfor synes jeg det er noget indsnævret at se problemet som værende at butikken ikke kan løbe rundt. Problemet er at rådgivningen i butikkerne generelt bliver ringere og ringere, og det gælder ikke kun i denne branche. Dén der er sælger i én butik, er kunde i alle de andre, skal man lige huske, så bare fordi man er sælger kan man altså godt sætte sig ind i hvordan det er at være kunde.

Derfor skal problemet efter min mening anskues fra den modsatte vinkel: Er det et problem for kunderne at butikker med ordentlig rådgivning og service forsvinder? Jeg synes for så vidt det er helt fint at butikker med dårlig rådgivning dør, problemet er bare at det ikke fungerer sådan, det er hele markedet der trækkes ned på et nul-service niveau, fordi alle konkurrerer med hinanden i en eller anden grad. Hvis Elgiganten sænker priserne fordi nettet er billigt, så må Fona også sænke prisen for at konkurrere med Elgiganten, og Expert må sælge prisen for at konkurrere med Fona, Hifi Klubben må sænke prisen for at konkurrere med Expert, og special-forretningen må sænke prisen for at konkurrere med Hifi Klubben. Dén der dør først, er special-forretningen, ikke Elgiganten.

Det er der så nogle der ikke ser som et problem, det er fint nok. Så skal man bare lade være med SAMTIDIG at klynke over at butikkerne ikke ved nok om tingene. Der ligger jo et paradoks i at gå ind i butikken for at få en service man ikke kan få på nettet, og så samtidig sige at man ikke har brug for butikkerne så om de dør er lige meget for forbrugerne. Hvis det er lige meget at have butikkerne, hvorfor har man så overhovedet brug for at gå derind?

Fakta er at i TV-markedet er det umuligt at være konkurrencedygtig og samtidig leverer dén service folk rent faktisk har brug for. Når jeg hører de problemstillinger folk står overfor, så græmmes jeg over min egen branche. Vi taler om folk der har betalt for en installation, hvor et surround-anlæg spiller pro logic eller endda stereo (en kunde klagede til mig over at "der er ikke rigtigt noget surround-lyd", efter ET ÅR at have spillet stereo på sit nye surround-anlæg - installeret af en "fagmand". Eller som kommer ind i butikken efter et ét meters HDMI 1.4 kabel, efter at have været i 5 andre butikker uden at én eneste af dem havde fortalt manden at et HDMI 1.3 kabel også kan bruges til HDMI 1.4 apparater, så længe han ikke skal bruge netværk (hvilket han ikke skulle, at jeg så havde et HDMI 1.4 kabel med netværk til ham alligevel er så en anden ting).

Problemet er at løsningen IKKE er at "slå en handel af", eller betale mindre for varerne. Løsningen er dét som ingen har lyst til, nemlig at betale MERE for varen - OG samtidig forlange at få valuta for pengene. Det er netop dét, at forlange valuta for kronerne, som forbrugere over en bred kam er alt, alt for dårlige til. Vi FORVENTER at når vi går ind i en butik, så står der én der ved en hel masse om de ting han sælger. Vi gør ingenting for at undersøge om dén der står bag disken ved hvad han taler om. Jeg havde en kunde i går, som rent faktisk spurgte mig hvor lang tid jeg har været i branchen, og hvad min baggrund var for at svare, fordi jeg gav ham et andet svar end dét han lige havde fået i en anden butik (på et MEGET simpelt spørgsmål...). Jeg blev helt glad - endelig en kunde der rent faktisk GØR et eller andet for at finde ud af hvem af de dér sælgertosser det er han skal stole på. Hvis alle gjorde dét, dvs. lige tænkte lidt over hvilken baggrund ham der står og rådgiver én har for at sige de ting han gør, så ville folk også få langt bedre rådgivning for de penge de lægger ekstra.

Med andre ord, jeg synes slet ikke problemet ligger hos de kunder der misbruger service for at handle på nettet. Ikke det største problem i hvert fald. Det største problem er dem der betaler ekstra for en service der ikke er der, fordi det er dem der holder supermarkeder og lav-service kædebutikker i live, på bekostning af de specialforretninger der rent faktisk leverer dén service man burde forlange i en forretning.
Super indlæg!
Tråden bedste efter min mening, som på fornem vis illustrerer problemstillingen.
Af Pante
#102429
Cutter skrev:
Pante skrev:
Cutter skrev:Se hvad der står på jeres egen hjemmeside;

Franchise og ensartet service.
Expert i Danmark er en franchisekæde, der har butikker fordelt rundt om i landet. Vort mål er at være først med de sidste nyheder inden for vore produktområder. Vi er specialister på vort felt, og vor viden bliver løbende opdateret, så vi er inde i sagerne, uanset om det drejer sig om TV, Mediecenter, hjemmebiografer, Mobilløsninger, PC´er eller kameraer. Elektronikken i dag er så langt fremme, at TV, computer, lyd m.v. smelter sammen - det kalder vi - DET DIGITALE HJEM, - og her kan vi levere lige netop den løsning, der passer dig.

Dybe rødder i lokalmiljøet.
Expert butikken i dit område ejes og drives af en lokal fagmand. Han og hans team af uddannede Experter, der ved, hvad de taler om. Du får kvalificeret rådgivning fra det øjeblik, du træder ind ad døren og udstrakt service, når du har truffet dit valg, - og får du på et senere tidspunkt brug for hjælp, har du altid din egen Expert lige i nærheden.
Nu er det bare ikke alle normale danskere som går ligeså meget op i tv som folk gør herinde.
Hvad har det at gøre med det jeg lige skrev!?? - I/Du lover jo noget,,,,
Suk..

Du får selvfølgelig den bedste hjælp vi kan give som butik, med hvad end problemer du kommer med. Men hvis en kunde kommer og fx spørger hvad print sidder der i den nye Samsung LED skærm, så må jeg sku nok desværre skuffe dig Cutter og sige at det ved jeg ikke. Hvis du tror at os sælgere kan ALT det tekniske i hovedet så tager du fejl, jeg har intet lovet, det du tager er skrevet af kæden og ikke mig. Og derfor skal jeg altså stå til ansvar for det?

Og hvis du efterhånden ikke snart kan indse det, så fred være med det.
Af Pante
#102430
Kratz skrev:
AV Precision skrev:Først: Min baggrund for at udtale mig, er at jeg arbejder som sælger/installatør i to forskellige firmaer, Medlyd/AV Precision, og det nye Tape Connection (der for nyligt er gået konkurs og er genstartet af tidligere medarbejdere)

Jeg er overordnet set enig med dig i at butikkerne ikke kan tillade sig at kræve at kunderne skal opføre sig på en bestemt måde, for at butikken bedre kan løbe rundt. Jeg vil dog lige give det dén krølle, at hvis en sælger opsnuser at kunden bevidst har tænkt sig at udnytte éns service og handle et andet sted, så skal man omvendt heller ikke klandre butikken for at undlade at levere dens sædvanlige service/rådgivning. Men grundlæggende er der kun én der har et ansvar for at butikken løber rundt, og det er indehaveren. (Det er lidt unfair at sige "hvorfor bekymrer du dig om dét som sælger, det er da ejerens problem", absurd holdning til sin arbejdsplads synes jeg). Så det er op til butikken hvordan de vil drive forretning.

Men derfor kan man jo godt, hvadenten man er sælger, køber eller bare blev skubbet til i buskøen, have en holdning til hvordan mennesker generelt opfører sig, og mene at den stigende egoisme i samfundet er problematisk for alle. Jeg siger ikke at man som kunde skal betale ekstra for at være flink, man skal gøre det - HVIS butikken rent faktisk leverer noget ekstra - for i solidaritet med de øvrige forbrugere at sikre sig at man har en butik at gå ind i næste gang. Jeg havde så sent som i går en kunde der kom ind i butikken (Tape Connection) og var MEGET ked af at vi stort set ikke længere sælger tv - "det var jo det eneste sted i byen jeg kunne få nogle ordentlige svar". Det kan jeg jo ikke afvise, men når det ikke løb rundt at give ordentlige svar, så vælger man som butik at satse på noget andet, i dette tilfælde at lade helt være (stort set) med at sælge fladskærms-tv, og fokusere på nogle andre varegrupper.

Derfor synes jeg det er noget indsnævret at se problemet som værende at butikken ikke kan løbe rundt. Problemet er at rådgivningen i butikkerne generelt bliver ringere og ringere, og det gælder ikke kun i denne branche. Dén der er sælger i én butik, er kunde i alle de andre, skal man lige huske, så bare fordi man er sælger kan man altså godt sætte sig ind i hvordan det er at være kunde.

Derfor skal problemet efter min mening anskues fra den modsatte vinkel: Er det et problem for kunderne at butikker med ordentlig rådgivning og service forsvinder? Jeg synes for så vidt det er helt fint at butikker med dårlig rådgivning dør, problemet er bare at det ikke fungerer sådan, det er hele markedet der trækkes ned på et nul-service niveau, fordi alle konkurrerer med hinanden i en eller anden grad. Hvis Elgiganten sænker priserne fordi nettet er billigt, så må Fona også sænke prisen for at konkurrere med Elgiganten, og Expert må sælge prisen for at konkurrere med Fona, Hifi Klubben må sænke prisen for at konkurrere med Expert, og special-forretningen må sænke prisen for at konkurrere med Hifi Klubben. Dén der dør først, er special-forretningen, ikke Elgiganten.

Det er der så nogle der ikke ser som et problem, det er fint nok. Så skal man bare lade være med SAMTIDIG at klynke over at butikkerne ikke ved nok om tingene. Der ligger jo et paradoks i at gå ind i butikken for at få en service man ikke kan få på nettet, og så samtidig sige at man ikke har brug for butikkerne så om de dør er lige meget for forbrugerne. Hvis det er lige meget at have butikkerne, hvorfor har man så overhovedet brug for at gå derind?

Fakta er at i TV-markedet er det umuligt at være konkurrencedygtig og samtidig leverer dén service folk rent faktisk har brug for. Når jeg hører de problemstillinger folk står overfor, så græmmes jeg over min egen branche. Vi taler om folk der har betalt for en installation, hvor et surround-anlæg spiller pro logic eller endda stereo (en kunde klagede til mig over at "der er ikke rigtigt noget surround-lyd", efter ET ÅR at have spillet stereo på sit nye surround-anlæg - installeret af en "fagmand". Eller som kommer ind i butikken efter et ét meters HDMI 1.4 kabel, efter at have været i 5 andre butikker uden at én eneste af dem havde fortalt manden at et HDMI 1.3 kabel også kan bruges til HDMI 1.4 apparater, så længe han ikke skal bruge netværk (hvilket han ikke skulle, at jeg så havde et HDMI 1.4 kabel med netværk til ham alligevel er så en anden ting).

Problemet er at løsningen IKKE er at "slå en handel af", eller betale mindre for varerne. Løsningen er dét som ingen har lyst til, nemlig at betale MERE for varen - OG samtidig forlange at få valuta for pengene. Det er netop dét, at forlange valuta for kronerne, som forbrugere over en bred kam er alt, alt for dårlige til. Vi FORVENTER at når vi går ind i en butik, så står der én der ved en hel masse om de ting han sælger. Vi gør ingenting for at undersøge om dén der står bag disken ved hvad han taler om. Jeg havde en kunde i går, som rent faktisk spurgte mig hvor lang tid jeg har været i branchen, og hvad min baggrund var for at svare, fordi jeg gav ham et andet svar end dét han lige havde fået i en anden butik (på et MEGET simpelt spørgsmål...). Jeg blev helt glad - endelig en kunde der rent faktisk GØR et eller andet for at finde ud af hvem af de dér sælgertosser det er han skal stole på. Hvis alle gjorde dét, dvs. lige tænkte lidt over hvilken baggrund ham der står og rådgiver én har for at sige de ting han gør, så ville folk også få langt bedre rådgivning for de penge de lægger ekstra.

Med andre ord, jeg synes slet ikke problemet ligger hos de kunder der misbruger service for at handle på nettet. Ikke det største problem i hvert fald. Det største problem er dem der betaler ekstra for en service der ikke er der, fordi det er dem der holder supermarkeder og lav-service kædebutikker i live, på bekostning af de specialforretninger der rent faktisk leverer dén service man burde forlange i en forretning.
Super indlæg!
Tråden bedste efter min mening, som på fornem vis illustrerer problemstillingen.
Jeg er ganske enig.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10