Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Lukeseye
#24253
Måske et dumt spørgsmål, men har lige købt nyt tv (Philips 42PFL9732) det er full hd. Min signal fra parabol er digitalt vil jeg miste noget når jeg sender det videre med scartkabel eller hvordan skal jeg gøre det for at få mest ud af det??
Af zubzer0
#24277
Lukeseye skrev:Måske et dumt spørgsmål, men har lige købt nyt tv (Philips 42PFL9732) det er full hd. Min signal fra parabol er digitalt vil jeg miste noget når jeg sender det videre med scartkabel eller hvordan skal jeg gøre det for at få mest ud af det??
Der er ikke noget der hedder dumme spørgsmål, kun dumme svar ;)

Her er et forhåbentlig ikke dumt svar:

Det mest optimale vil være at anvende et digitalt output hvis din parabol reciever har et (dvi eller hdmi). Grunden til dette er at et digitalt signal fra recieveren sendes til tv'et hvori det også behandles og vises digitalt (optimalt).
Hvis du derimod sender et analogt signal til tv'et skal det først konverteres fra digital til analog i recieveren og tilbage igen til digitalt i tv'et og så vil der være et tab.

Hvis den ikke har digital udgang (det har min f.eks ikke) så vil en RGB komponent udgang være det næstbedste, og derefter en s-vhs eller scart.
Af prebenh
#24294
Desuden kan du (hvis din digitale modtager understøtter) anvende digital upscaling af signalet, således at opløsningen på det signal du sender til skærmen passer direkte med pixelantallet på skærmen.
Dette er veldig smart og giver et flottere billede!
Af zubzer0
#24297
prebenh skrev:Desuden kan du (hvis din digitale modtager understøtter) anvende digital upscaling af signalet, således at opløsningen på det signal du sender til skærmen passer direkte med pixelantallet på skærmen.
Dette er veldig smart og giver et flottere billede!
Ja, men ikke altid. Det kommer an på om scaleren i recieveren er bedre end den i tv'et og det kan man kun finde ud af ved at teste det selv ;)
Af Lukeseye
#24298
umiddelbart er der kun scart udgang. Kan man sætte noget imellem reciever og tv?
Af zubzer0
#24299
Lukeseye skrev:umiddelbart er der kun scart udgang. Kan man sætte noget imellem reciever og tv?
Det tv du har er også rigtig godt til at behandle analoge signaler så jeg tror ikke du vil få problemer med kvaliteten ved at anvende scart-stikket.

hvad mener du mht til at sætte noget imellem reciever og tv?
en video/hd-recorder måske? - det skulle ikke være noget problem.
Af Lukeseye
#24300
Tænkte mere på om der fandtes noget teknik der specifikt var lavet til at blive sat mellem 2 komponenter og derved give det bedste billede.
Hvad er det bedste s-video eller scart eller det den samme kvali.
Af zubzer0
#24302
Lukeseye skrev:Tænkte mere på om der fandtes noget teknik der specifikt var lavet til at blive sat mellem 2 komponenter og derved give det bedste billede.
nej det mener jeg ikke der er (og hvis der er så er det ret dyrt, f.eks en ekstern scaler), så længe din reciever ikke har digital udgang vil du "miste" lidt kvalitet ved at den konverterer det digitale signal til analog.

Du kan dog anskaffe dig en ny reciever med digital udgang. Hvis du vil have canal digital så kører de pt. med et tilbud på en HD-reciever til 495.- og HD-pakkerne gratis i 6 mdr hvis du binder dig til en family total pakke til 299.-/md i et år.

Det er et ret godt tilbud synes jeg og jeg har faktisk også selv lige bestilt det i dag for det gælder også eksisterende kunder :)

link:
http://www.canaldigital.dk/templates/ge ... _8702.aspx
Af Lukeseye
#24303
Tror bare det ender med at jeg smider et high end scart kabel imellem og skal jeg ellers lige have købt en dvd med upscaling og hd udgang.
Af zubzer0
#24305
Lukeseye skrev:Tror bare det ender med at jeg smider et high end scart kabel imellem og skal jeg ellers lige have købt en dvd med upscaling og hd udgang.
Det er også en fin nok løsning, som sagt er dit tv jo godt (hvis ikke et af de bedste LCD'er ) til at behandle analoge signaler så det bliver ikke ret meget bedre.

Mht. DVD med upscaler så kan jeg anbefale dig at kigge på Cambridge Audios DVD'er i Hifiklubben.
Af Lukeseye
#24317
Sweet, tusind tak for den gode og hurtige hjælp.
Af zubzer0
#24319
Np :)