Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af la
#21933
Nu hvor jeg er ved at få digitalt billede, kunne jeg også godt tænke mig digitalt lyd.

I min sourround reciever har jeg følgende:
Digital Optical In/out og Digital Coaxial in/out.

Hvordan får jeg digitalt lyd fra mit fjernsyn til mit anlæg?
Hvad skal jeg bruge af kabler?
Kan jeg bruge de 2 overnævnte stik til noget overhovedet?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#21934
Du må nok hellere skrive hvilke udgange dit TV har også ellers er vi lidt lost...

Hvis det ikke har digitale udgange, så kan det jo ikke gøres digitalt.
Af la
#21935
Det er et 32PF9731D - hvad hedder digitale lydindgange på fagsprog?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#21937
S/PDIF out er det du skal benytte ( Sony/Philips Digital Interface Format). Så vidt jeg kan se så har dit TV denne udgang og det er i form af et coaxialt stik. Der er ikke mange TV der har optisk udgang, så du skal blot benytte din coaxiale indgang i receiveren.
Af la
#21938
Kanon, så jeg kan overføre lyd og billede fra DVD til TV via HDMI, også lyden fra begge fra S/PDIF til mit anlæget via et Coaxialt kabel?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#21939
Ja, det vil jeg helt klart mene du kan. Om TV'et kan finde ud af at slukke for lyden når du har det sat til er så en anden sag - det tror jeg ikke den kan.

Har din receiver indgang til billede-videreførsel eller HDMI indgang?
Af la
#21940
Det betyder ikke så meget.. Så doven er jeg heller ikke :)

Det vigtigste er bare at udnytte de muligheder med digitalt billede og lyd.

Hvad med digitalt lyd mellem en computer og anlæget?
Lige nu har jeg fra minijack til 2 x phono.
Men anlæget har 2 x Optical og 2 x coaxial stik.

Er det muligt at kombinere det?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#21941
Hvis dit lydkort har SPDIF udgang, så kan du vel føre det ind i den anden ledige optiske indgang via coax. Jeg går ud fra at de to indgange hører til hver sit input?
Af la
#21942
Ja der er 2 x digital coaxial input.
Men tror desværre ikke lydkortet har SPDIF udgang, det må man gøre noget ved.

Mange tak for hjælpen!
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#21944
Tjek lige en ekstra gang. Langt de fleste lydkort har SPDIF udgang blot fra et minijack stik. Hvis det er onboard, så står det i din manual til bundkortet.
Af la
#21949
Jeg fandt lige det her:

This motherboard provides convenient connectivity to external home theater audio systems via coaxial and optical S/PDIF-out (SONY-PHILIPS Digital Interface) jacks.

Så hvis jeg finder et kabel med jack -> coaxial, så har jeg digital lyd over mit anlæg?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#21950
Ja, så er lykken gjort.
Du kan se stikket bagpå computeren - det ser således ud (her er både den optiske og coaxiale):
[img]http://www.asisupport.com/spdif_audio_bracket.jpg[/img]

Så skal det bare konverteres til et alm. coax i den anden ende. Du kan selvfølgelig også bruge lysledere, men de koster spidsen af en jetjager og første gang du kører dem over med støvsugeren så er de knækkede...
Af la
#21952
Sådan ser mit ikke ud.. mit er et hul ind til en rød lampe..
Betyder det så, det ikke er sat i.. eller?