Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#21124
Hello there.

Et par dummy spørgsmål fra en, der netop er ved at finde sit første faldskærms TV.

Den venlige tidligere ejer af mit hus, har lagt coaxial antennekabel i næsten alle rum, og TV/Radiostik mindst 1 sted i kablede rum. Det samles i kælderen, og der er antenneforstærker m.m. Meget tjekket.
Men når jeg nu snart får HDTV, hvad så? Jeg vil væde med, at jeg snart søger en eller anden form for digital signal, så skærmen kommer til sin ret. Er kablingen så forældet inden længe? Kan man overhovedet bruge coaxial kabel til HD signaler/selctorbokse/parabol og hvad det nu hedder alt sammen? Hvis f.eks. jeg også køber fladskærm i soveværelset. Kan man på samme måde splitte f.eks. parabol signal, og trække i flere rum?

Jeg spørger, fordi vi skal istandsætte en del på 1. sal, og så var det måske smart at kable om i den anledning, hvis ikke nuværende ledninger kan benyttes om et par år.
Hvis der skal kables om, hvad skal det så være for kabler, for at holde så mange år som muligt? Kan man køre PDS i hele huset, og koble via en switch i kælderen?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#21134
Mht. spørgsmålet om parabol, så kan det godt lade sig gøre at trække signalet i flere rum, men løsningen er ikke ligesom for f.eks. kabel-tv, hvor man kan skifte kanal i hver rum. Hvis du modtager parabol, så er det på modtagerboksen du skifter kanal, som så henter informationen fra parabolen. Det vil altså også sige, at hvis du ser DR1 i stuen, så ser du også DR1 i soveværelset.
Herhjemme har vi en trådløs løsning, hvor vi bruger en sende- og modtagerboks fra Philips, som sender parabolsignalet trådløst mellem enhederne.

Mht. dit "hovedspørgsmål", så kan du godt bruge de traditionelle coax kabler til en digital selector eller digital parabolmodtager. Hvad angår HDTV signaler, så kan du også godt sætte f.eks. en HD DVB-C tuner eller en HD DVB-S tuner på.