Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Sevelius
#19483
Hej har købt et 42" LG LB2R og jeg kører signalet gennem TDC selector. JEg tænkte på om kunne gøre billadkvaliteten bedre ved at skifte de kabler jeg pt. bruger. Det er helt standard antennekabel og scartkabel.

Betyder kablerne noget og hvis ja hvad skal man så købe?

På fornånd tak
Af Sevelius
#19527
Ingen der tidligere har været ude for noget lignende?
Af træmanden
#19533
Hvis du læser lidt mere om kabler i forskellige fora'er, vil du se at det er vigtigt med et godt analogt kabel. Altså smid scartkabelet, der er med, ud og køb et af bedre kvalitet.
Med digitale kabler er det derimod ikke så kritisk, men i yderste konsekvens har jeg set at det også har betydning :)
Af Sevelius
#19538
Mange tak for svaret :D

Hved med selve antennekablet, kan det også blive bedre?
Af træmanden
#19540
Ja det tror jeg faktisk godt det kan. Et alm. tyndt antennekabel kan modtage elektronisk støj udefra, det har jeg selv oplevet. Havde ikke så stor betydning med CRT (billedrørstv), men er meget kritisk ved fladskærme. ;)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#19548
Jeg opnåede et markant bedre billede på mit CRT TV ved at skifte mit 10 m lange tynde antennekabel ud med et ordenligt skærmet et. Det er et dumt sted at spare idet et godt kabel sagtens kan fås til et par hundrede kroner.

Eksempelvis:
http://www.av-cables.dk/antennekabel/an ... 42_da.html
eller
http://www.av-cables.dk/antennekabel/an ... 29_da.html
Af sharders
#19838
Sevelius skrev:Mange tak for svaret :D

Hved med selve antennekablet, kan det også blive bedre?
Jeg har oplevet det modsatte og undrer mig endnu.
Jeg kørte fra starten med 10 meter tynd coax. antennekabel fra væg -> Selector og kvalitets Scartkabel fra Selector -> TV. Kvaliteten var god uden at være prangende.
Så skiftede jeg til kvalitetscoax. med dobbelt skærmning, guldkontakter osv. og.... DR1, DR2 og TV3 forsvandt pga. interferens... :s

Jeg forstår det stadig ikke
Af Nikolaj
#23062
Jeg har ladet mig fortælle at en "splitter" forringer kvaliteten af antenne-signalet, hvorfor det? er det fordi signalet er ubeskyttet i splitteren? I så fald: Findes der skærmede splittere?
Brugeravatar
Af azrael
#23069
Fordi den, som navnet antyder, splitter signalt i (typisk) to. Derved opstår der tab af signalstyrke.
Af Nikolaj
#23084
ah ha ;;) jaja... nogle gange giver navnet jo mening :p ...

Når man så har behov for mere end et tv i hjemmet kommer man jo ikke udenom splitteren eller..?

Hvad med en antenneforstærker så? er det løsningen for at forbedre signalet igen?
Brugeravatar
Af azrael
#23086
Du tænker vel på sådan noget som det her? Det er en bedre løsning end en simpel splitter, men husk på, at hvis signalet allerede er af mere tvivlsom kvalitet, så er det eneste man forstærker støjen... :s
Af kristiansj
#23103
Der er mange måder at splitte et signal på sådan set, ligefra et almindeligt T-stik til en forstærker med flere udgange som var blevet foreslået.

I Silvan (og givetvis mange andre byggemarkeder) findes der 2 typer antennekabel, en på 5,6 mm. og et dyrere på 6.8 mm. (hvis jeg ikke lige husker forkert). Forskellen ligger i den bedre skærmning.
Det store problem (for den almindelige kunde i hvert fald) er at de ikke monterer han- og hunstikkene ordentligt, hvis altså produktet ikke har disse sat på allerede fra fabrikken af. Dette vil give noget støj, specielt hvis der er en støjkilde i omgivelserne.
Samme problem kan opstå i en splitter. Udover at signalet bliver splittet så kan der også komme ekstra støj hvis man har afisoleret for meget af kobbertråden.

ps: Se efter specifikationerne på kablerne og ikke på prisen i byggemarkeder. Du betaler mange penge for emballage når det kommer til disse varegrupper. Oftest forefindes den præcis samme vare i en plastikpose fremfor i en plastæske med papbaggrund osv, til ~70% af prisen.