Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af ForwardDK
#20643
For et par måneder siden købte jeg en Samsung 226BW S-model.

Min tilfredshed var til at begynde med stor, da skærmen stod knivskarpt, når jeg satte opløsningen til 226BW's native opløsning 1680x1050.

Tilfredsheden varede dog ikke særlig længe, for hver gang jeg genstartede min pc, var billedet sløret - selvom opløsningen stadig stod på 1680x1050. Det var som om, at jeg kun så ca. 95 % af billedet.

Hver gang skulle jeg ændre opløsningen to gange for at få et skarpt billede igen. Først til en vilkårlig opløsning - og derefter tilbage til de optimale 1680x1050.

Dette gjaldt for både min stationære pc og min bærbare.

Det endte med, at jeg leverede skærmen tilbage. Jeg vil dog gerne have en fladskærm, så nu må jeg vide hvad der gik galt.

Er det grafikkortene som har været for små, eller er der en snedig indstilling, som jeg har overset?
Brugeravatar
Af azrael
#20649
Det her er et komplet gæt, men kunne det tænkes, at skærmen af en eller anden årsag modtog signalet som analog i stedet for digitalt? Typisk er DVI-stikkene på både grafikkort og skærme lagt ud som DVI-I-stik, dvs. de kan overføre signalet både digitalt og analogt.

Måske havde du sat refresh rate på grafikkort til noget andet (højere) end 60Hz. Det må/kan man ikke, så det kunne tænkes, at skærmen så tog det analoge signal i stedet, som kan gå op til 75Hz.

Igen, det er blot et gæt...
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#20656
Når man kører over et analogt signal (dvs. med det blå VGA kabel) så kan du sagtens komme ud for at billedet skubbes eller bliver uklart. Det løses ved at køre en "autoadjust" som sidder på en knap på skærmen.

Men det anbefales at benytte DVI uanset hvad.
Brugeravatar
Af azrael
#20657
Nå, jeg kan da i al fald se, at den pågældende skærm har hhv. VGA- og DVI-D-indgang, så min formodning holder nok ikke. Det skulle da lige være, at skærmen har været tilsluttet via VGA, hvilket, som Yakken påpeger, er en stor fejl.
Af ForwardDK
#20675
Enig. Det lyder som om yakken har ret.

Af en eller anden grund, kunne jeg ikke bruge det DVI-kabel, som jeg bruger til min 21" IBM Triniton (der sad en 'dims' i stikket, som ikke passede til Samsung skærmen).

Derfor brugte jeg VGA i stedet.

Autoadjust hjalp dog ikke på problemet. Men bare jeg dog havde haft et kompatibelt DVI-kabel - eller havde fået disse råd tidligere. SUK!