Debat af mediebokse, mediestreamer og mediecentre. Platforme, apps, streaming.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af hondo
#38520
Jeg har læst og læst herinde, og mangler ligesom lidt overblik over mulighederne når man vil tilslutte sin pc til fladskærms-tv.

Jeg har 1 stk. pc med et grafikkort uden hdmi udgang (desværre). I DVI udgangen sidder et stik som går op til min computer monitor. Udover det er der et VGA stik og et TV-OUT stik.

Jeg læser så herinde at den bedste løsning åbenbart skulle være DVI>HDMI, men da min DVI port allerede er optaget, hvordan får jeg så koblet mit fjernsyn på også? - er det via en "splitter" eller noget andet?

Iøvrigt har jeg et panasonic px80 med ca. 5-6 meter imellem comp og tv.

Og hvad med tv-out stikket, kan det slet ikke bruges til noget? - eller er det udelukkende DVI til hdmi som er den bedste løsning udover selvfølgelig hdmi-hdmi i begge ender.

Og hvordan faen kan det lade sig gøre at få lyd ud af et grafikkort via hdmi?????

Jeg vil nok om ca. 1 år købe et grafikkort med hdmi udgang, men indtil da vil jeg gerne koble pc'en til min vidunderlige px80 (vanvittigt godt billede) - spørgsmålet er så hvilke tilslutningsmuligheder jeg har når jeg samtidig har en pc-skærm der ligesom også gerne vil have mit DVI stik, og hvad er en god billig/stadig fornuftig kvalitet løsning.

Håber i kan finde ud af mine bekymringer, og er søde og svare på alle spørgsmålene.......meget gerne med links til evt kabler, etc.

På forhånd mange tak for hjælpen O_O
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#38537
Jeg læser så herinde at den bedste løsning åbenbart skulle være DVI>HDMI, men da min DVI port allerede er optaget, hvordan får jeg så koblet mit fjernsyn på også? - er det via en "splitter" eller noget andet?
Det kan desværre ikke lade sig gøre. Hvis man i så fald finder en boks der er i stand til dette, vil den kopiere signalet i to og ikke splitte det.
Jeg læser så herinde at den bedste løsning åbenbart skulle være DVI>HDMI, men da min DVI port allerede er optaget, hvordan får jeg så koblet mit fjernsyn på også? - er det via en "splitter" eller noget andet?
Det er den bedste løsning, men du kan også sagtens benytte VGA udgangen fra grafikkortet til dit Tv. Ved 5-6 meter, så skal du dog sørge for, at kablet er ordentligt afskærmenet (læs: fornuftig kvalitet).
Og hvad med tv-out stikket, kan det slet ikke bruges til noget? - eller er det udelukkende DVI til hdmi som er den bedste løsning udover selvfølgelig hdmi-hdmi i begge ender.
Nej det er ikke noget man benytter i forbindelse med fladskærme. Da de er digitale displays med langt højere opløsning, synes vores gamle s-video og komposit stik overflødige.
Og hvordan faen kan det lade sig gøre at få lyd ud af et grafikkort via hdmi?????
Det skal du hente nede fra lydkortet. Hvis du har en ekstern forstærker, kan du f.eks. tilslutte denne direkte fra lydkortet. Hvis du skal have lyden direkte til Tv'et, skal du tilslutte stikkene et sted, hvor der står Audio In eller PC Audio In.
Du bør dog have tilsluttet din PC med jord, før du outputter lyd til anlæg eller TV.
Af hondo
#38566
Det kan desværre ikke lade sig gøre. Hvis man i så fald finder en boks der er i stand til dette, vil den kopiere signalet i to og ikke splitte det.
Nå men det lyder da ganske brugbart at kopiere signalet, da jeg jo bare gerne vil kunne se mit "clonede" billede på tv'et også. Hvilken dims skulle jeg bruge for at have to DVI stik, et til monitor og et til tv??? - så ville jeg måske kunne bruge et DVI>HDMI kabel alligevel til mit tv?
Det er den bedste løsning, men du kan også sagtens benytte VGA udgangen fra grafikkortet til dit Tv. Ved 5-6 meter, så skal du dog sørge for, at kablet er ordentligt afskærmenet (læs: fornuftig kvalitet).
Hvor stor er forskellen på VGA og DVI ? - og har px80'eren egentlig både vga og hdmi stik? (hold kæft hvor er jeg doven....jeg kunne jo bare lette røven og gå over og kigge mand)
Det skal du hente nede fra lydkortet. Hvis du har en ekstern forstærker, kan du f.eks. tilslutte denne direkte fra lydkortet. Hvis du skal have lyden direkte til Tv'et, skal du tilslutte stikkene et sted, hvor der står Audio In eller PC Audio In.
Du bør dog have tilsluttet din PC med jord, før du outputter lyd til anlæg eller TV
Jeg forstår stadig ikke helt hvordan man kan nøjes med at sætte et hdmi stik i et grafikkort, og dermed få lyd med over til tv'et. ?? ;;)
Af NoNameDesigndk
#38586
hondo skrev:Nå men det lyder da ganske brugbart at kopiere signalet, da jeg jo bare gerne vil kunne se mit "clonede" billede på tv'et også. Hvilken dims skulle jeg bruge for at have to DVI stik, et til monitor og et til tv??? - så ville jeg måske kunne bruge et DVI>HDMI kabel alligevel til mit tv?
ja det ville du kunne bruge.. det smarteste er nok bare at bruge en DVI->HDMI adapter i stedet for et kabel, og så et HDMI kabel. Så er du lidt "fremtidssikret" hvis du nu en dag skulle få dig et grafikkort med HDMI udgang.. så er de par hundrede kroner ikke helt spildt. så er det kun adapteren der bliver overflødig..
Hvor stor er forskellen på VGA og DVI ? - og har px80'eren egentlig både vga og hdmi stik? (hold kæft hvor er jeg doven....jeg kunne jo bare lette røven og gå over og kigge mand)
PX80 har en VGA indgang ud over 3 HDMI indgange bagpå.. (og ja du er da vist lidt doven ;) )
VGA er et analogt signal, og DVI er digitalt. både din pc og din fladskærm arbejder med digitale signaler, så for at bruge VGA, skal det først konverteres til analogt, og bagefter tilbage igen til digitalt.. ergo DVI er bedst, da der ikke vil forekomme spild pga. konverteringer.. synsmæssigt tror jeg godt du kan se forskel..
Jeg forstår stadig ikke helt hvordan man kan nøjes med at sætte et hdmi stik i et grafikkort, og dermed få lyd med over til tv'et. ?? ;;)
Det han mener er at du skal slutte dine højtalere til dit lydkort (og ikke transmitere lyd over HDMI.. Hvis du gerne vil have lyd ud i dit fjernsyn, skal du tilslutte et kabel mellem dit lydkort og tv'ets "PC lydindgang" eller hvad den nu hedder til HDMI indgangene..
Der findes vist grafikkort med HDMI hvor det også giver lyd med, men disse er vist stadig ret dyrre .. ?