Debat af mediebokse, mediestreamer og mediecentre. Platforme, apps, streaming.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Strandvasker
#74531
Det kvalificerer nok ikke helt som HTPC, men mon ikke I gæve gutter m/k alligevel har noget erfaring at øse af?

Lige pt. har jeg i min stue en fladskærm, en harddiskoptager (skøn opfindelse) og et ol' school stereo anlæg (ren stereo, ingen surround og hokus pokus) der dog kan fjernbetjenes.

Jeg har sådan en vision om at anskaffe en netbook og bruge den som en slags mediecenter. Jeg forestiller mig at den skal bo på det hjørnesofabord jeg har bag mine sofaer, så jeg lige kan lange armen over skulderen og hive den frem når jeg får trang til at nørde mens jeg ser en film.

Jeg forestiller mig endvidere, at jeg monterer et hdmi kabel ovre fra anlæg/tv og om bag min sofa, så jeg lige kan hive kablet frem og smække i netbook'en når trangen melder sig. Der er omkring 10 meter i føringsvej rundt langs panelerne.

Tanken er, at jeg kan bruge den som alm. pc via trådløst indernet når jeg sidder der og ikke lige kan huske hvor pokker det nu er jeg har set skurken i filmen før og har behov for at google. Derudover vil jeg gerne kunne plugge den til hdmi kablet og fyre nogle mp3'ere ud over anlægget og det kunne da være nice hvis jeg kunne lade den vise en film i dvd kvalitet på tv'et også. Jeg har sådan en NAS netdisk boks på mit netværk, så mængden af harddisk plads på netbooken bør ikke være af betydning?

Spørgsmål der hober sig op, sådan i spredt fægtning:

1) Er det realistisk at jeg ripper min dvd samling og får en netbook til at magte opgaven med at afspille dem, eller skal jeg op i en "voksen" bærbar?

2) Kan man køre et hdmi signal 10-12 meter og kommer lyden med over eller skal der ekstra kabler til?

3) Er det halsløs gerning og bør jeg kigge på helt andre muligheder? :s :)
Af Ney
#74536
1) Netbooks kan sagtens klare dvd. Problemet bliver for grafikkortet at trække tv'ets opløsning, da denne typisk vil være højere en netbooken's. Hvis du anskaffer en netbook med 720p opløsning kan du dog lade skærmen opskalere til 1080p (hvis du har fullhd altså) og så burde der ikke være problemer.

2) ja, kræver dog investering i noget lidt mere fornuftig kabel end det billigste fra bilka.
Eksempel på 10 m http://www.av-cables.dk/billede_kabler/ ... 26_da.html
Eksempel på 15 m http://www.av-cables.dk/billede_kabler/ ... 58_da.html
HQ's 15meter kabel kan måske klare opgaven, men de lover det ikke.

3) Syntes bessemt ikke det er en ringe ide. Jeg ville dog sikre mig at du køber en netbook med 720p opløsning og ikke 1024x600 som er normen på mange. Og hvis du har lidtt ålmodighed kan du vente på netbooks bygget på nVidias ION platform, den kan nemlig trække HD uden problemer ;)
Af Strandvasker
#74539
Jeg tror vi er rigtigt mange der venter på netbooks med ION og 330 processor, kom nu, kom nu, kom nuuu.. :)

Jeg har prøvet at have mit tv tilsluttet min stationære pc, der har hdmi på grafikkortet, men der fik jeg ikke lyd med over til tv'et. Er der noget bestemt jeg skal kigge efter i sådan en netbooks specifikationer for at være sikker på at den sender lyden med ud på hdmi?
Af Ney
#74545
Strandvasker skrev:Jeg tror vi er rigtigt mange der venter på netbooks med ION og 330 processor, kom nu, kom nu, kom nuuu.. :)

Jeg har prøvet at have mit tv tilsluttet min stationære pc, der har hdmi på grafikkortet, men der fik jeg ikke lyd med over til tv'et. Er der noget bestemt jeg skal kigge efter i sådan en netbooks specifikationer for at være sikker på at den sender lyden med ud på hdmi?
Typisk kan man kun sende lyd via de indbyggede højtalere (eller hovedtelefon tik) eller hdmi, ikke begge dele. Og da det normalt bliver betragtet som to seperate lydkilder skal man ofte selv skifte hvilken lydkilde der skal bruges.

Det nemmeste er at højreklikke på lydikonet i trayet, vælge lydkilder, og sætte hdmi til default. Hvis der ikke er hdmi stik i vil den så falde tilbage til de indbyggede højtalere.