Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Af hautho13
#209099
Hej!

Tror jeg har forbundet mine ting rigtigt, det lyder fedt, men vil gerne være sikker på det, ellers SKAL det optimeres;-)

TV -->HDMI --> receiver
TV -->OPTISK KABEL --> receiver
Stofa Smart TV -->HDMI--> receiver
WD TV LIVE --> HDMI --> receiver
CHROMECAST direkte i receiver

Kan eller bør det gøres anderledes?

Er ikke sikker på at jeg får optimal lyd fra Smart TV boksen. Har overvejet et digitalt Coax kabel mellem Smart tv og receiver.

Mvh

Thomas
surround nybegynder
Af dk9000
#209119
hautho13 skrev:Hej!

Tror jeg har forbundet mine ting rigtigt, det lyder fedt, men vil gerne være sikker på det, ellers SKAL det optimeres;-)

TV -->HDMI --> receiver
TV -->OPTISK KABEL --> receiver
Stofa Smart TV -->HDMI--> receiver
WD TV LIVE --> HDMI --> receiver
CHROMECAST direkte i receiver

Kan eller bør det gøres anderledes?

Er ikke sikker på at jeg får optimal lyd fra Smart TV boksen. Har overvejet et digitalt Coax kabel mellem Smart tv og receiver.

Mvh

Thomas
surround nybegynder
altså modtager du kanaler på dit tv eller på din smartboks? grunden til jeg spørger er at der er 1 kabel for meget. medmindre at du ALTID vil have dit hi-fi tændt når du ser tv er det jo en fin opsætning :) ellers ville jeg bytte om på kabler.

Fjern evnt, optisk da det ikke har nogen funktion hvis du bruger HDMI 1.4 arc typen.

Men som jeg ser det så er det fint sat hvis du som førnævnt vil have receiver til at stå tændt når du laver noget :)
Af hautho13
#209149
Hej!

Mit TV har desværre ikke ARC (Audio Return Channel) Derfor det optiske og det måske kommende coax digital til smart tv.

Bruger Smart-tv mest for arkiv og ekstra TV-pakker, nogen gange også som tv ;-)
Af Supergris
#209172
Og hvorfor både en WD TV Live OG en Chromecast?
Af hautho13
#209209
fordi jeg harddisk tilkoblet til WD til musik og video afspilning.

Kan man overhovedet overføre 5.1 lyd fra STOFA SMART TV boksen til receiveren?

Uanset hvad jeg gør, via HDMI, Coax får jeg kun 2 kanalers stereo lyd ;-(

Får fin 5.1 surround lyd fra fjernsynskaneler via HDMI med optisk kabel. Vil også meget gerne have denne fine lyd på mine tilkøbspakker fra STOFA.

Mvh

Thomas
Af steen6400
#209210
Jeg vil tro det skal sættes op på boksen, er det gjort?
Af hautho13
#209211
på boksen er der 3 muligheder

Digital Lyd:


Så vidt jeg husker (er på arbejde lige nu)

1. Toslink - HDMI - Spdif
2 HDMI - Toslink
3 Nej

Hvordan er din opsætning og har du 5.1 lyd fra stofa boksen?
Af steen6400
#209212
Jeg har kun haft den gamle Zaptor box og da mener jeg der var en lyd menu med valg af digital lyd, AC3 eller lignende.

Edit: I manualen på Stofas hjemmeside står at man skal vælge engelsk som foretrukken lydspor. Og husk at ikke alle programmer sender 5.1 lyd, fx gør DR1 og DR3 ikke længere.