Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Af Roonay10
#206809
Hej

Jeg har netop modtaget min nye fladskærm, som er ovenstående Sony TV. Jeg er imponeret over billedkvaliteten, men er godt nok skuffet over lyden, at jeg har en tvivl om, at der er en defekt.
Lyden har ingen dybde, bas og lyder meget flad. Det føles lidt som at høre musik på en mobiltelefon. Vores 5 år gammel Phillips fladskærm lyder markant bedre.
Det kan da ikke passe?


Mvh
Nicklas
Af Non-Desperado
#206826
Flade TV'er giver flad lyd, for hvor skal højttalerenhederne være?
Dit gamle Philips er sikkert også tykkere end dit nye Sony, ikke sandt?

Dér har du svaret.
Af Globulus
#206828
Jo, det kan sagtens passe.

Jeg gik selv fra et Philips anno 2008 til et Sony W905 som ellers skulle udmærke sig ved god lyd via sit "long duct"-højttalersystem men det lyder elendigt ved siden af mit gamle Philips.

Jeg ved ikke, hvordan højttalersystemerne i Philips anno 2014 ser ud, men jeg havde lejlighed til at prøve et Philips 6678S (2013-model) for et år siden og selv om det havde en mere fyldig lyd i kraft af sin indbyggede subwoofer var der kun tale om bas og diskant, men ikke rigtig noget til at fylde mellemtonen ud. Ældre Philips-fladskærme mangler noget i bunden og toppen men klarer sig fint i mellemtonen.

Det er nok vanskeligt at finde en fladskærm med ordentlig lyd i dag. Måske lige med undtagelse af X-serien fra Sony (UHD med de fremadrettede højttalere) og så selvfølgelig B&O.

Med mit eget W905 valgte jeg blot at benytte en helt neutral equalizer-profil for at minimere forvrængningen og så ellers vænne mig til den dårlige lyd. Jeg tænker ikke specielt meget over det længere, men hvis jeg skal se en god film tænder jeg for stereoanlægget for at få lidt mere fylde.
#206833
Hvis du har sat "motiv" til biograf ændre det også lyden til "biograf" Det skal alve virtual surround-sound men lyden drukner og bliver difus og tam. Sæt lyd tilbage på standard, så bliver det meget bedre. Min egen erfaring. Står den på standard i forvejen er der ikke så meget at gøre. Du kan sætte en aktiv subwoofer til din skærm til at supplere op for bas. mini-jack-outpud kan i lydindstillinger laves om til et sub-output. En subwoofer som en argon sub640 til 999,- gør en hel del for skærmens lyd.
Af Roonay10
#207010
Mange tak for inputs, det forklarede alt. Jeg må på udkig efter en soundbar, men synes ikke jeg kan se, at man kan tilslutte en soundbar via bluetooth? kan det passe en 2014 model ikke har det eller er det bare mig som er et fjols? ;-)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#207021
Der er ikke ret mange soundbars der virker via Bluetooth og der der gør, virker typisk kun med TV af samme mærke som soundbar'en.