Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Af dahdoh
#205398
Jeg har kigget lidt rundt på nette og læst på diverse fora og er blevet lidt forvirret så håber i kan hjælpe.

Har lige bestilt et sæt beolab 14 5.1 og skal have en receiver til formålet. Jeg kan tilslutte det hele i de normale højtaler udgange og det der hedder Pre-out.

Jeg søger selvfølgelig den bedste løsning og kan se at receivere med pre-out koster lidt mere. Gør det min oplevelse bedre eller vil det være fint med en receiver som Sony Str-dn850?

Jeg skal ikke bruge effekten til noget da højtalerne er aktive.

På forhånd tak
Af kskruger
#205421
dahdoh skrev:Jeg har kigget lidt rundt på nette og læst på diverse fora og er blevet lidt forvirret så håber i kan hjælpe.

Har lige bestilt et sæt beolab 14 5.1 og skal have en receiver til formålet. Jeg kan tilslutte det hele i de normale højtaler udgange og det der hedder Pre-out.

Jeg søger selvfølgelig den bedste løsning og kan se at receivere med pre-out koster lidt mere. Gør det min oplevelse bedre eller vil det være fint med en receiver som Sony Str-dn850?

Jeg skal ikke bruge effekten til noget da højtalerne er aktive.

På forhånd tak
Sony Str-dn850 har ikke PRE Out.
Men ja, du kan tilslutte dit nye Brolab på 2 måder, enten via PRE OUT, eller via højt. udgangen fra din surround forstærker, selv fortrækker jeg via PRE OUT helt klart.

Jeg er usikker på, om der følger stik/kabler med sættet, hvis du vælger PRE OUT løsningen, så det skal du lige checke først. Men der følger et kabel med, til udtag fra højt. på forstærkeren.

Omkring PRE OUT, så er det langt fra alle mærker der har det - og typisk skal du op i de større surround modeller, for at få mulighed for PRE OUT, Ellers så kig efter noget brugt, f.eks Yamaha eller Marantz, der kan være mange penge at spare.
Af Klause1984
#205429
Mig bevidst er Pre-out den eneste løsning for aktive beolab-højtalere uden et b&o-anlæg da højtalerne kræver en trigger for at aktivere og dermed undgå udfald og mulig summen ved "stand-by".
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#205430
Beolab 14 er jo anderledes. Den kan også tage imod signal fra en effektforstærker.
Af dahdoh
#205431
Beolab 14 virker også med en helt normal reciever til 1500 kr. om man vil. Men hvad er fordelen ved Pre out for ved simpelthen ikke hvad det gør af forskel i dette tilfælde.
Af Klause1984
#205434
En aktiv højtaler kræver en trigger til at aktivere/tænde for enheden hvis du vil undgå at denne slukker ved f.eks. Lav lyd eller lignende. Desuden kan der være forsinkelse på en aktiv højtaler hvis du blot forbinder den med alm. phonostik. Dette vil bevirke at der opstår summen i højtaleren ved slukket musik.
B&o's normale stik har indbygget trigger-tilslutning til deres forskellige anlæg men det har de billige recievere ikke. Du er derfor nødsaget til at have en reciever med Pre-out og trigger for optimal udnyttelse af højtalerne uden udfald.
Håber at dette hjælper