Debat af spilkonsoller, hvad angår både spildelen og medieafspilningsdelen

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af TBC
VILLAFOREVER skrev: 3. apr 2025, 15:09Når buzzingen ikke er der, er det fordi jeg har minimeret spillet, og er ude i menuen. Går jeg ind igen, kommer buzzingen/pulseringen med det samme.
Hvilket kun yderligere verificerer og understreger at der er tale om coil-whine, da det netop tiltager jo mere belastning og strømbrug der er tale om. Det kan endog ændre lidt frekvens alt efter FPS der outputtes (30, 60, 120 mv) ...afhængigt af hvor den whinene komponent nu end sidder i systemet.
VILLAFOREVER skrev: 3. apr 2025, 15:09Snakkede med en PS5 Pro forhandler idag, som fornyeligt sendte en Pro til Playstation med coil whine. Guess what. Kom tilbage fordi det var normalt. What a suprise. Det var dog ikke købs forhandleren i mit tilfælde, men alligevel.
Jeg har som tidligere skrevet tidligere haft en GPU der havde det for flere generationer tilbage. Denne gang var jeg igen heldig, idet det 5090 jeg modtog i går igen var uden.

Jeg gjorde ikke selv noget ved det den gang jeg havde det, men det generede mig heller ikke så meget som det lyder til det generer dig. For udstyret performer jo rent teknisk som det skal, så det kan være endog meget op ad bakke at få en RMA igennem på den slags. Det er desværre helt normalt at teknikeren tilslutter for at konstaterer at performance er som den skal være og så bare sender det tilbage igen uden at man får udskiftet GPU eller konsol.
Har prøvet at slå 120 HZ fra og deaktivere VRR uden nogen foreskel..

Kan der både være coil whine fra GPU/PSU og/eller blæseren.

Blæser støjen er som sagt fin nok. Signalere airflow og er ikke generene, medmindre den selvfølgelig piper voldsomt..

Det må da være muligt for Sony at løse i fremtidens modeller, eller skrue lidt ned for performance, i en firmware update for at komme dette generene element til livs. Kan jo se der er mange som klager over det.
Brugeravatar
Af TBC
Ja, coil-whine kan være både i PSU og GPU. Det er typisk spolerne (deraf coil) i strømforsyningesdelen af PSU, GPU eller andre komponenter med spoler eller andre induktive komponenter der skaber lyden. Den opstår, når elektriske komponenter vibrerer på grund af den oscillerende strøm, der løber igennem dem. Det sker primært i spoler (deraf "coil-whine") og men også i andre induktive komponenter (dvs komponenter der via induktans modvirker eller "lagrer" energi i et magnetfelt). Hvis det er en komponent i GPUen vil lyden og dens frekvens, afhængigt af hvilket trin i GPUen komponenten sidder i, ofte kunne ændre sig alt efter output, mens det mere er samme frekvens efter strømforbruget hvis det f.eks. er i en PSU.

Det kommer ikke til at ske at Sony skruer ned på performance, for at minimere coil-whine, da Sony har interesse i at levere den bedst mulige ydeevne på den tilgængelige hardware de kan få for prisen. En reduktion i performance for at mindske coil whine ville kompromittere konsollens konkurrencefordel og brugernes forventninger og være at regne som en ydmygelse for Sony, Desuden er coil whine et ikke-funktionelt problem, som kun påvirker lydoplevelsen for nogle brugere, mens et fald i performance ville have en direkte negativ effekt på alle. Så glem et hvert håb om det. Dét kommer IKKE til at ske.
Har egentlig tænkt på noget.. Hjælper måske ikke, men

Er mit setup ok ift luft airflow omkring min PS5 Pro? I kan se hvor tæt på tv og væg den står. Skulle være ok ift Sonys forskrifter. Og hvad ift vertical/Horizontal? Hvad er bedst. Delte meninger om det..

Måske den støjer mere pga varme. Det er et ret varmt rum den er i, hvor der sjælendt er under 25 grader…

Nogle forslag til setup/ afstand til andre opjekter fra PS5 Pro maskinen.?

Burde være ok i nuværende setup, men vil gerne have nogle meninger.

Og hvad egentlig ift mit S90D oled. Er der større risiko for burn in, ved højere rum temperature?
Brugeravatar
Af TBC
Der er MASSER af luft at suge ind for konsollen der ikke allerede er opvarmet ekstra af den (som f.eks. i et skab). Der er også masser af rum at se for din skærm. Mit S92C er vægophængt, så der er f.eks. tættere på væggen, uden at det giver anledning til bekymring.

mht burn-in, så er det du skal bekymre dig mest om: Meget ekstreme indstillinger (f.eks. Vivid mode) særligt hvis skærmen står med samme statiske billeder eller logoer og så sollys direkte på din skærm. Bruger man referenceindstillinger og har man ikke sol bagende direkte ind på skærmen, så har man reelt intet at bekymre sig over.
Når jeg ser fodbold på min S90D slår jeg over i standard mode eller eco mode. Billedet er fint her. De der resultat og tids logoer skal ikke stå i vivid mode. Det er kun til film eller spil, hvor billedet rykker sig nærmest konstant.

Ift Playstation og luft.

Syntes måske bare at Playstationen stod lidt tæt op af min skærm..
Brugeravatar
Af TBC
Din skærm har masser af luft som den står. Jeg vil dog med et Samsung TV opfordre dig til at finde en kalibreringssetting til game-mode og naturligvis køre game-mode når du spiller.

...og så generelt undgå vivid-modes. Det er spild af godt High-Fidelity TV at benytte sig af den slags kunstige over-blown modes frem for at benytte TVets kvalitative fordele og potentialer over meget billigere TV, der potentielt kunne køre en vivid-mode endnu mere ekstremt end et sådan et OLED.
Men er eco/standard mode ikke ok til fodbold og lign ift burn in?

Tvet og PS5 Pro finder selv moden jeg bruger under spil.

Den hedder bare game mode. Står fint, så har ikke rørt den. Game mode fra samsung er vel ikke vivid?

Forresten nogle af jer i denne tråd, som bruger Pulse headset eller elite til PS5 Pro.?

Har bare læst at USB donglen sætter ud pgra varmen på konsollens bagside hvor USB indgangen på Proen sidder.

Overvejer at købe et ordenligt headset. Har bare læst de sætter ud pga overophedning.
Brugeravatar
Af Naiera
VILLAFOREVER skrev: 4. apr 2025, 07:29 Når jeg ser fodbold på min S90D slår jeg over i standard mode eller eco mode. Billedet er fint her. De der resultat og tids logoer skal ikke stå i vivid mode. Det er kun til film eller spil, hvor billedet rykker sig nærmest konstant.

Ift Playstation og luft.

Syntes måske bare at Playstationen stod lidt tæt op af min skærm..
Et TV skal aldrig stå i "vivid" mode :s
Brugeravatar
Af Radiomanden
Jeg fatter ikke hvorfor at der er den indstilling, den burde klart fjernes. Eco giver heller ikke noget godt.
Naiera::

Jeg bruger eco mode til fodbold. Står fint. Det er pga risiko for burn in. Jeg bruger ikke vivid mode til fodbold eller gaming. Gaming står i game mode.

Vivid bruger jeg til animations film mv.

Så længe eco mode ikke giver burn in risiko er er jeg tilfreds.
Brugeravatar
Af Radiomanden
Der er generelt ikke den risiko længere med Burn In, det er blevet meget bedre, og når der er bevægelse i billedet så er den risiko ikke tilstede.
Brugeravatar
Af Radiomanden
Når det er korrekt indstillet, så kan jeg ikke forestille mig at det vil have nogen betydning.
  • 1
  • 222
  • 223
  • 224
  • 225
  • 226
  • 227