Debat af spilkonsoller, hvad angår både spildelen og medieafspilningsdelen

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af VILLAFOREVER
Måske vi misforstår hinanden.

Jeg har den der health bar i bunden.

Og så mine missioner oppe til venstre med gul skrift…
Der står konstant hvad jeg skal oppe til venstre. Altså den mission og opgave jeg er igang med. Er der ikke en del af HUD?
Brugeravatar
Af bendix
Nååårh jo det tror jeg, den har jeg ikke. Jeg tror den aktiveres hvis du vælger guided og ikke explorer i indstillinger :)

Så kommer den kun op når du tager dit map frem

Kan tage et billede i aften hvor det er
Brugeravatar
Af bendix
VILLAFOREVER skrev: 19. apr 2025, 09:30 Måske vi misforstår hinanden.

Jeg har den der health bar i bunden.

Og så mine missioner oppe til venstre med gul skrift…
Der står konstant hvad jeg skal oppe til venstre. Altså den mission og opgave jeg er igang med. Er der ikke en del af HUD?
Du skal ind i indstillinger og vælge adventure experience og så vælge moderate.
Vedhæftede filer
IMG_4224.jpeg
IMG_4224.jpeg (1.86 MiB) Vist 740 gange
IMG_4225.jpeg
IMG_4225.jpeg (1.6 MiB) Vist 740 gange
Af VILLAFOREVER
Tak for svaret..

Det er et røvfedt spil..

Grafikken på proen er vanvittig. Kun lige vand er lidt ringe. Regn ser godt ud, men selve søer og lign ligner noget fra et spil i 2006…

Loade tiderne er sindsyge :)
VILLAFOREVER skrev: 18. apr 2025, 11:08 Ok Fedt Rasmus. Hvor længe spiller du ad gangen?
Man kan godt flytte HUD i indiana Jones. Altså hvor den skal være. Aner ikke om det er for at beskytte OLED, eller har en anden funktion.

Men nøj Indiana Jones er fedt. Ser fandme godt ud grafisk også på PS5 Pro og kører vanvittig godt flydene i 60 Hz..
TV'et kører stort set hele dagen hver dag fordi vi har små børn, som løbende har været hjemmegående – nu kun 1 hjemmegående tilbage. Når vi spiller PlayStation er det nok maks 3-4 timer ad gangen.

Er i øvrigt også kommet i gang med Indiana Jones i weekenden. Er hooket :)
Af VILLAFOREVER
Nogle af jer andre som har grafiske problemer i det der område som hedder Sukhota?

Det er som om der er noget der ikke kan følge med. Grafikken hopper og danser og textures fucker helt op?!
Brugeravatar
Af TBC
VILLAFOREVER skrev: 21. apr 2025, 14:13 Nogle af jer andre som har grafiske problemer i det der område som hedder Sukhota?

Det er som om der er noget der ikke kan følge med. Grafikken hopper og danser og textures fucker helt op?!
Banen Sukhothai i Indiana Jones and the Great Circle udmærker sig ved sit tætte, frodige junglemiljø med ældgamle ruiner, hvor både dag- og natbelysning spiller en stor rolle i banens look.

Jævnfør mit indlæg fra 19. apr, 01:11 (side 225), så gør den meget meget sparsomme GI (Global Illumination) implementering, der er standardindstillingen i spillet (også på konsol), bl.a. stadig kun brug af rasteriserede cascaded shadow maps, for sol- og månelysskygger.

GI'en i Indiana Jones and the Great Circle er implementeret på basis af rasterisering, altså de traditionelle, hurtige beregninger, der i spillet bl.a. anvendes som basis for både lysforhold og skygger, hvilket gør, at den i praksis minder mere om en software-lumen-lignende løsning end et sandt/mere fuldblods og mere nuancerende RTGI (RayTraced Global Illumination) system.

Der er således tale om kløgtige performance optimeringer som en ressourcemæssig genvej til en GI tilnærmende sig en meget meget sparsom RTGI effekt, for at mindre kraftig PC-hardware- såvel som konsol-hardware kan følge med, men det er så også specifikt de rasteriserede cascaded shadow maps for sol- og månelys der fører til de visuelle artefacter og den flukturerende “popping”-effektet man ser i den forbindelse.

Den rasterbaserede GI Implementering giver stadig en større dimensionalitet, lys-dynamik og lysdybde i spillet, end hvis den ikke havde været der, men den er også stadig at forså som et kompromis imellem ydelse og kvalitet, hvor det særligt er manglen på ægte RayTraced Shadows, der gør at skyggerne med deres rasterbaserede cascaded shadow maps implementeringer flukturerer; skifter eller "hopper og danser" ind og ud af eksistens, det jeg på side 225 beskrev som "meget forstyrrende/levende/flukturerende rasterised sun shadows".

Udviklerne fortjener samlet stadig ros for optimeringerne og hvilken grafik de samlet set dermed har muliggjort i spillet, inden for rammerne af den tilgængelige hardware og selv om kompromiserne også har sin kvalitative pris.

Det drev mig så meget til vandvid (fra den gang PC version også kun havde rasteriseret GI med de flagrende rasteriserede cascaded shadow maps), at jeg simpelthen lod spillet ligge til en senere omgang efter den på tidspunktet allerede lovede path-tracing patch, der så i mellemtiden er kommet - og som det eneste ind til videre fikser problemet (Jævnfør den nederste video side 225)

Hvis det du oplever som "hopper og danser" er det samme som jeg taler om, så er det særligt tydeligt demonstreret i videoen her fra start, @0:30, @0:40, @1:04 og igen tydeligt @3:35 (lige som det også kunne ses i sammenligningsvideoen side 225) - for det er noget som Sukhothai banen i spillet, grundet sit miljø, er meget udsat for at have med at gøre.

Af VILLAFOREVER
Hvor langt er du kommet i Indiana Jones Rasmus.?

Jeg er færdig med hovedhistorien.

Fedt spil, men jeg syntes at grafikken er flottest i starten af spillet. Der er en masse fejl de sidste par lokationer specielt i Junglen. Damn.

Men også i sidste lokation. Vatikan lokationen klart flottest.
Brugeravatar
Af bendix
Hvor lang tid brugte du på hovedhistorien? Har du lavet side quests?

Jeg har ikke spillet de sidste par dage så er stadig i vatikanet og PS skriver 3 timer spillet.

Jeg syntes spillet er pænt, men ikke noget som ikke er overgået de sidste år. Specielt AC shadows er sindssygt. Dog ikke så sjovt. TLOU2 remastered på et godt OLED er min favorit. :D
Af VILLAFOREVER
Ifølge spillet siger den klart mindre end ude i profil infoen i PS5 menuen.

Det er den jeg retter mig efter, selvom den ikke passer helt. Den siger 20 timer, men har spillet lidt længere. Den har det med at vise for lidt.

Den i selve spillet passer ikke. Den siger 10 timer, og det ved jeg ikke passer.

Har ikke lave sidequest endnu.

Går og venter på Mafia, som kommer til august. Derefter GTA.

Syntes der er rigtig mange gode ting at sige rent grafisk, men der er stor foreskel på lokationerne vil jeg sige. Der kommer også nogle fejl grafisk omkring selve personer og deres tøj længere inde. Altså hvor tøjet begynder at støje rent grafisk bla.
Der var også steder i spillet, hvor det virkede som om min Proer ikke kunne følge med hardware mæssigt. Mon ikke det er et software issue.?
  • 1
  • 223
  • 224
  • 225
  • 226
  • 227