Debat af spilkonsoller, hvad angår både spildelen og medieafspilningsdelen

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af TBC
VILLAFOREVER skrev: 05 apr 2025, 18:06Og til gaming er det game mode og ikke vivid.
En gamingmode kan sagtens stå til vivid. Som minimum bør gamingmode stilles til "natural" og "Warm2", så er der nogenlunde styr på SDR i det mindste. Er man begyndende avanceret kan man også stille: R-Gain -8, B-Gain -5, R-offset 4, B-offset 3 og sharpness 0 til SDR (Det samme gælder mht når man ser SDR-tv)

Og er man rigtig avanceret finder man nogle mere omfattende kalibreringer til både SDR og HDR og kører Custom, så kan man få styr på både SDR og HDR på samme tid.

Og lige en helt anden snak (og så måske alligevel ikke helt, da det også handler om realisme), så faldt jeg lige over den her meget korte video, som meget godt viser hvordan ikke alene bygninger, biler mv, men også NPC's gradvist for mere realistisk udseende og dimensionalitet fra rasterization over RayTracing til Pathtracing:
https://www.youtube.com/shorts/2iMSifAZ ... ture=share
Nogle der har en løsning ift Pulse 3D headset og PS5 Pro ift overophedning af donglen?

Virker det med et usb forlænger kabel eller en usb c converter, hvis man vil have sat usb donglen i usb c porten i fronten.

Der skulle være nogle issues ift det.
Af aalb1970
Ang Pulse headset:

Virker fint med dongle på min PS5 Pro.
Tak for svar.

Update.

Jeg købte hørertelefonerne, og købte en electra usb til usb c converter. Virkede ved første test. Men er ikke langtidstestet ift varmeudvikling mht adabteren. Har hørt om issues ift uofficielle adabtore sådan helt generelt. Håber ikke på en senere kortslutning.
Min usb dongle sidder nu i adapteren i fronten på min Pro.
Ny Gameplay-trailer til Marathon
- som udkommer allerede her den 23. sept.

Længere version med mere gameplay og detaljer her:

Og en ret fed cinematic short. Written and Directed by Alberto Mielgo:
Så er jeg startet på Indiana Jones til PS5 Pro.
Wow det er fedt.

2 spørgsmål

Skal man selv indstille det til Pro, eller sker det automatisk?

Kan man ikke fjerne HUD i spillet?. Jeg har en OLED S90D fra Samsung, jeg gerne vil beskytte udover pixelshift osv.

Nogle spil er gode til at HUD fjernes, når den ikke er i brug!
Af Jimboo
Jeg tror ikke det er det store problem med qd-oled panel. Har selv et 65” s94c. Jeg slår aldrig hud fra i spil, men har da også slået pixelshift til.
Af Beckham
Jimboo skrev: 17 apr 2025, 13:21 Jeg tror ikke det er det store problem med qd-oled panel. Har selv et 65” s94c. Jeg slår aldrig hud fra i spil, men har da også slået pixelshift til.
Det kommer vist an på hvem du spørger. Ifølge nogle er QD-OLED endnu mere udsat på den front i forhold til WOLED.
Ok Fedt Rasmus. Hvor længe spiller du ad gangen?
Man kan godt flytte HUD i indiana Jones. Altså hvor den skal være. Aner ikke om det er for at beskytte OLED, eller har en anden funktion.

Men nøj Indiana Jones er fedt. Ser fandme godt ud grafisk også på PS5 Pro og kører vanvittig godt flydene i 60 Hz..
Brugeravatar
Af TBC
Jeg har aldrig tænk på hverken HUD's eller statiske skrivebordselementer og jeg benytter en LG CX (WOLED) som computermonitor og spiller meget på S92C (QD-OLED), primært HDR-spil der oftest har statiske elementer. Jeg har spil-sessioner der kan vare alt fra 1 til op til 16
eller til tider 20 timer af gangen. Jeg har heller aldrig oplevet problemer. Jeg har dog aktiveret pixelshift og logo-beskyttelse og jeg kører ingen vivid modes. Jeg tænker ikke burn-in er at regne som større risiko, som i de første generationer, med alle de beskyttelsesalgoritmer der er kommet til siden og hvis bare man tænker sig om med sine indstillinger og lader dem gøre hvad det er skabt til, samtidig med at man tilnærme sig referencebillede frem for vivid.

Angående Indiana Jones spillet, så har Pro versionen jo fået dynamisk "op til" fuld/native 4K renderopløsning (1440p-2160p), hvor der dermed er ca. 50% flere pixels end PS5 versionens dynamiske op til 1800p opløsning. (1200p-1800p). Så PS5 Pro-udgaven har bestemt et skarpere og bedre defineret billede end PS5, så det på konsol mht dynamisk opløsning er PS5 Pro der er bedst, XBox X i midten og PS5 lavest i den dynamiske renderopløsning (Grundet GPU størrelserne maskinerne imellem).

Der ser dog ikke ud til at der er videre manifeste forskelle på den default ret sparsomme Global Illumination implementering, hvis der er, er det i hvert fald svært at spotte - og de meget forstyrrende/levende/flukturerende rasterised sun shadows har desværre fundet med over på Pro udgaven. Hvis man har interesse i at spotte forskellene på versionerne, så demonstreres det i sammenligningsvideoen her, hvor man også kan se forskellen og lighederne på samtlige af konsollerne og path-tracing udgaven, hvor det også er pathtracingen der bl.a. genererer de ellers problematiske sun shadows.

Flot er det i hvert fald:
Senest rettet af TBC 21 apr 2025, 19:03, rettet i alt 2 gange.
Brugeravatar
Af bendix
VILLAFOREVER skrev: 17 apr 2025, 11:07 Så er jeg startet på Indiana Jones til PS5 Pro.
Wow det er fedt.

2 spørgsmål

Skal man selv indstille det til Pro, eller sker det automatisk?

Kan man ikke fjerne HUD i spillet?. Jeg har en OLED S90D fra Samsung, jeg gerne vil beskytte udover pixelshift osv.

Nogle spil er gode til at HUD fjernes, når den ikke er i brug!
Jeg købte spillet i går, og jeg har ingen HUD ud over et mindre ikon i venstre bund som viser en health bar i grå/hvide farver

Kan du tage et billede at din HUD?

Jeg havde meget burn in op mit CX og skiftede til et G4 her i forrige uge.
  • 1
  • 223
  • 224
  • 225
  • 226
  • 227
  • 231