Debat om digitale tv-kanaler, HDTV og alt hvad der vedrører modtagelse af tv-signaler

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#193369
Mit TV er et Samsung ES8005. Jeg opdagede tilfældigt, at jeg kunne optage en udsendelse på TV2, mens jeg så en anden udsendelse på DR1. I TV'et er der jo dog kun én tuner.

I manualen står der ikke noget om dette fænomen, så jeg måtte på nettet for at lede. Efter en masse hårdnakkede påstande om, at det ikke kan lade sig gøre med kun en indbygget tuner, begyndte det at lysne. Forklaringen følger her:

Digitale TV-signaler udsendes i grupper, kaldet MUX1, MUX2..... I hver gruppe kan der typisk være gemt 6 TV-kanaler. Disse kanaler er multiplexet ind omkring den samme bærefrekvens. De 6 kanaler står derfor til rådighed inde i TV'et på samme tid, hvilket en del nyere apparater udnytter. Med blot en enkelt digitaltuner, kan TV'et derfor både dirigere et signal hen til PVR-funktionen, og et andet til skærmen. Eneste forudsætning er, at de to valgte kanaler ligger i samme gruppe (MUX).

Hos Stofa er det i øjeblikket sådan at TV2 og DR1 ligger i samme gruppe, derfor kan disse køre samtidig. I andre grupper er der flere kanaler, og derfor har man der flere kombinationsmuligheder.

Selvom manualen er larmende tavs om emnet, virker TV'et fint nok. Har man f.eks. via EPG'en startet en optagelse på en ønsket kanal, og gerne vil se en anden kanal samtidig, er det nemmest at trykke på fjernbetjeningens CH-LIST. Nu kan man nemlig se hvilke andre kanaler der befinder sig i samme MUX, disse er i listen skrevet med hvid tekst, mens alle de øvrige er med rød tekst. Vælg derfor en af de hvide kanaler.

Det ville være rart, om Stofa kunne tage sig sammen til at offentliggøre en oversigt med de valgte grupperinger. Måske mener de, at oplysninger om MUX ikke giver mening for det danske TV-folk. Det er jo noget TV-apparaterne selv finder ud af, når man fra tid til anden laver en fornyet kanal-søgning.

MEN det giver altså mening når man som jeg, erfarer at man kan optage på én kanal mens man ser en anden.