Debat om digitale tv-kanaler, HDTV og alt hvad der vedrører modtagelse af tv-signaler

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af TV-gal
#187928
Hej med jer.

Jeg har været ude og kigge på ny fladskærm til stuen, men er så blevet i tvivl om hvorvidt jeg skal vente med at købe. Har læst at h.265 HEVC på sigt skal afløse mpeg4.

Er der nogle af jer der ved hvornår det sker? og ved I om et mpeg4 tv kan afspille h.265? Eller skal man ud og have en ekstra boks for at tv'et virker?

Vil lige tilføje at jeg har kabeltv fra yousee.

På forhånd tak for svar.

Mvh Jacob
Af eliassorensen
#187959
Der går 3 års tid før der overhovedet begynder at blive rullet noget H.265 HEVC ud.

Derudover vil det nok køre nogle år parallelt med MPEG4.

Så køb du roligt et TV. Jeg vil tro der går én eller to generationer før producenterne begynder at implementere H.265 HEVC.
Af jones31
#187978
eliassorensen skrev:Der går 3 års tid før der overhovedet begynder at blive rullet noget H.265 HEVC ud.

Derudover vil det nok køre nogle år parallelt med MPEG4.

Så køb du roligt et TV. Jeg vil tro der går én eller to generationer før producenterne begynder at implementere H.265 HEVC.
tror desværre det kommer før det. Senest 2015 ihvertfald og så er mpeg 4 lukket.
Af hest
#187982
Det kommer nok også an på om tv-stationerne vil lave 4k materiale eller ej, så vil der være en del at spare og 4k er tæt på. Hvis ikke de går så meget op i det, kan det godt gå en smule længere før der bliver skiftet.

Det er umuligt at spå om, så længe tv udbyderne ikke selv vil sige noget. Er man uheldig, holder det nyt tv 2 år, er man heldig, måske 5 inden det skal skiftes eller have en boks.

Det her bliver mpeg2>mpeg4 om igen.
Brugeravatar
Af KristofferA
#187984
hest skrev:Det kommer nok også an på om tv-stationerne vil lave 4k materiale eller ej, så vil der være en del at spare og 4k er tæt på. Hvis ikke de går så meget op i det, kan det godt gå en smule længere før der bliver skiftet.

Det er umuligt at spå om, så længe tv udbyderne ikke selv vil sige noget. Er man uheldig, holder det nyt tv 2 år, er man heldig, måske 5 inden det skal skiftes eller have en boks.

Det her bliver mpeg2>mpeg4 om igen.
De kunne jo starte med at sende rigtig HD i DK...så 4K tror jeg har lange udsigter her i DK!
Af TV-gal
#188037
Tak for kommentarerne. Er også bange for at det er mpeg2>mpeg4 historien om igen. Har nogle venner der blev snydt ved overgangen fra mpeg2>mpeg4 så er lidt lunken ved at smide de surt optjente sparepenge til et nyt TV.