Debat om digitale tv-kanaler, HDTV og alt hvad der vedrører modtagelse af tv-signaler

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#194043
Hejsa

Jeg skal have nyt tv og har set at der er plads til et CI + modul. Jeg har i dag en zaptor box som jeg gerne vil slippe for at bruge hvis det kan lade sig gøre.
Jeg har fundet et CI + modul som skulle passe til mit stofa kort men er i tvivl om følgende:

1. Vil jeg kunne se programguide på selve tv'et (jeg tænker på de kanaler jeg normalt kun kan se via zaptor boxen)
2. Vil jeg kunne optage de kanaler som normalt kun er tilgængelige via zaptor boxen(jeg mener via tv'et optagefunktion til en USB harddisk)
3. Så mener og have læst at man ikke kan leje film uden zaptor boxen, er det korrekt?

Det er et sony KDL—55W656 jeg køber hvis det skulle have noget at sige.

På forhånd tak for jeres hjælp.
Senest rettet af Henrik76 27. nov 2013, 15:34, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af RockMedØerne
#194047
Både program Guide og PVR optagelse kan lade sig gøre og vil fungere fint med dekoder kort :) Hva filmleje angår er det nok en anden sag, men det er jeg ikke bekendt med, så det ska du næsten spørge din tv udbyder om - tror ikke det kan lade sig gøre uden box, men er ikke sikker !
Af Henrik76
#194048
RockMedØerne skrev:Både program Guide og PVR optagelse kan lade sig gøre og vil fungere fint med dekoder kort :) Hva filmleje angår er det nok en anden sag, men det er jeg ikke bekendt med, så det ska du næsten spørge din tv udbyder om - tror ikke det kan lade sig gøre uden box, men er ikke sikker !
Ok, tak for dit svar. Filmleje kan jeg også sagtens leve uden, de andre ting er det vigtigste.

Lige en sidste ting.

Levere tv'et strøm til USB harddisk eller skal man have en USB harddisk med strømforsyning ?

Og hvis jeg tilslutter mit tv til min surround forstærker via Optisk udgang og har tilsluttet min blu ray afspiller til tv via HDMI, vil jeg så kunne få surround fra blu ray afspiller igennem tv'er til min forstærker ?
Min forstærker er af ældre årgang så der er kun en optisk indgang så jeg har ikke plads til optisk kabel både fra tv og fra blu ray
Brugeravatar
Af RockMedØerne
#194056
Henrik76 skrev:
Levere tv'et strøm til USB harddisk eller skal man have en USB harddisk med strømforsyning ?
Mange nyere tv er udstyret med en dedikeret Usb port til Pvr recording, som leverer lidt højere strømstyrke, eksempelvis 1A i modsætning til de normale 0.5A på en standard Usb port og det er vist også tilfældet på Sony tv, så du kan fint vælge f.eks. en 1Tb 2.5 tommer ekstern harddisk med strømforsyning gennem Usb porten :) Den størrelse disk har plads til ca. 250 timers tv optagelse og typen af disk gør at den slukkes og tændes sammen med tv'et, så den ikke står og kører unødigt - er helt klart den bedste løsning med strøm gennem Usb porten til det formål :) Disken er iøvrigt ikke tykkere end at den sagtens kan gemmes bag på tv'et :)

Med hensyn til det sidste spørgsmål, vil jeg nok anbefale at du sender lyden fra afspilleren og direkte til forstærkeren via optisk kabel, det andet kan godt blive lidt tricky, hvis det overhovedet ka lade sig gøre ! Tv lyden sendes desuden kun ud i 2 kanals stereo, så du vil ikke kunne udnytte fuld surroundlyd, når du ser almindeligt tv alligevel - personligt ville jeg nøjes med lyden fra tv'et under almindeligt tv kiggeri :)
Af Henrik76
#194060
RockMedØerne skrev:Henrik76 skrev:
Levere tv'et strøm til USB harddisk eller skal man have en USB harddisk med strømforsyning ?
Mange nyere tv er udstyret med en dedikeret Usb port til Pvr recording, som leverer lidt højere strømstyrke, eksempelvis 1A i modsætning til de normale 0.5A på en standard Usb port og det er vist også tilfældet på Sony tv, så du kan fint vælge f.eks. en 1Tb 2.5 tommer ekstern harddisk med strømforsyning gennem Usb porten :) Den størrelse disk har plads til ca. 250 timers tv optagelse og typen af disk gør at den slukkes og tændes sammen med tv'et, så den ikke står og kører unødigt - er helt klart den bedste løsning med strøm gennem Usb porten til det formål :) Disken er iøvrigt ikke tykkere end at den sagtens kan gemmes bag på tv'et :)

Med hensyn til det sidste spørgsmål, vil jeg nok anbefale at du sender lyden fra afspilleren og direkte til forstærkeren via optisk kabel, det andet kan godt blive lidt tricky, hvis det overhovedet ka lade sig gøre ! Tv lyden sendes desuden kun ud i 2 kanals stereo, så du vil ikke kunne udnytte fuld surroundlyd, når du ser almindeligt tv alligevel - personligt ville jeg nøjes med lyden fra tv'et under almindeligt tv kiggeri :)
Men der er jo en optisk udgang på tv'et som jeg vil forbinde til forstærkeren. Jeg vil jo streame film fra min pc og netflix via tv'et og så vil det være rart med sorroundlyden.
#194062
Forstår godt det praktiske i det, men du vil stadig kun kunne overføre 2 kanals stereo lyd gennem den optisk digitale forbindelse mellem tv og forstærker, da tv'et kun understøtter 2 kanals stereo lyd, så hvis du på et tidspunkt vil have fuld 5.1 surround lyd på, må du skifte over til en optisk digital forbindelse mellem afspiller og forstærker - blir et valg mellem det ene eller det andet :)
#194063
RockMedØerne skrev:Forstår godt det praktiske i det, men du vil stadig kun kunne overføre 2 kanals stereo lyd gennem den optisk digitale forbindelse mellem tv og forstærker, da tv'et kun understøtter 2 kanals stereo lyd, så hvis du på et tidspunkt vil have fuld 5.1 surround lyd på, må du skifte over til en optisk digital forbindelse mellem afspiller og forstærker - blir et valg mellem det ene eller det andet :)
Ok, jeg har så det at der er en coaxial indgang i min forstærker og har lige set at man kan få den adapter Frandsen optisk til coaxial så det kan måske løse mit problem
#194064
Ja det var selvfølgelig en mulighed, hvis din coax indgang vel at mærke er selvstændig og ikke forbundet med den optiske indgang, således at de virker på hver sin indgangsvælger knap, ellers er du jo ligevidt, da du så ikke ka vælge imellem dem på forstærkeren - håber det er rimeligt klart udtrykt ! Du skal dog lige være opmærksom på, at der godt kan være lidt forsinkelse gennem en konverter, sådan at forstå at lyden kommer ud af sync. når den skal omsættes gennem en sådan - men det kan jo komme an på en prøve :)
#194068
RockMedØerne skrev:Ja det var selvfølgelig en mulighed, hvis din coax indgang vel at mærke er selvstændig og ikke forbundet med den optiske indgang, således at de virker på hver sin indgangsvælger knap, ellers er du jo ligevidt, da du så ikke ka vælge imellem dem på forstærkeren - håber det er rimeligt klart udtrykt ! Du skal dog lige være opmærksom på, at der godt kan være lidt forsinkelse gennem en konverter, sådan at forstå at lyden kommer ud af sync. når den skal omsættes gennem en sådan - men det kan jo komme an på en prøve :)
Jeg har købt tv'et i dag og det kan fint sende surround lyd igennem tv'et via HDMI fra Blu ray og optisk kabel fra tv til forstærker.
Nogen af tv kanalerne sender også surround lyd og det fungere også fint:)
#194072
Ved ikke hva du mener er surroundlyd så, ifølge tv'ets specifikationer kan det kun overføre 2 kanals PCM lyd gennem den optisk digitale forbindelse og det svarer til stereo lyd - at det så kan sendes ud gennem forstærkeren som multikanal lyd er en anden sag, men stadig kun stereo lyd :) Der er mig bekendt heller ingen tv kanaler der sender i andet end stereo lyd !
Men du kan uden tvivl godt sende lyden igennem tv'et via HDMI fra BluRay afspilleren og tilbage til forstærkeren via optisk digital, men det vil så komme ud af forstærkeren som multikanal stereo lyd og ikke som 5.1 surround lyd - ellers må det være mig som ikke helt forstår din opstilling ;;) But never mind - hvis du er tilfreds, er alt jo fint :) Go' fornøjelse med dit nye tv iøvrigt :)
#194073
RockMedØerne skrev:Ved ikke hva du mener er surroundlyd så, ifølge tv'ets specifikationer kan det kun overføre 2 kanals PCM lyd gennem den optisk digitale forbindelse og det svarer til stereo lyd - at det så kan sendes ud gennem forstærkeren som multikanal lyd er en anden sag, men stadig kun stereo lyd :) Der er mig bekendt heller ingen tv kanaler der sender i andet end stereo lyd !
Men du kan uden tvivl godt sende lyden igennem tv'et via HDMI fra BluRay afspilleren og tilbage til forstærkeren via optisk digital, men det vil så komme ud af forstærkeren som multikanal stereo lyd og ikke som 5.1 surround lyd - ellers må det være mig som ikke helt forstår din opstilling ;;) But never mind - hvis du er tilfreds, er alt jo fint :) Go' fornøjelse med dit nye tv iøvrigt :)
Jeg er altså ret sikker på at det er multikanal lyd der kommer ud af tv'et. For det første så lyser min forstærker med et blåt lys når den modtager/afspiller DTS/5.1. Og jeg testede lige med en film hvor der er et fly der kommer imod skærmen og forbi. Her flytter lyden sig fint fra fronthøjtaler til højtaler.

Jeg fandt forresten dette på Sonys hjemmeside, læs især det sidste. Men uanset hvad så skal du have tak fordi du tog dig tid til at svare på mine spørgsmål.


Digital Audio Output (Optical)

Connects to the optical audio input of any digital audio equipment that is Dolby Digital (DD) compatible. To use this option, connect to an external audio system using an optical cable.

NOTE: You can find these cables and more online through the Parts & Accessories link on this page or by calling (239) 768-7691.

Some models require that the Internal Speaker setting on the TV be turned Off and that the External Speaker setting is set to External Speakers or Audio System depending. Otherwise, only a 2CH PCM audio will be output.
#194074
Ja ok - jeg hæfter mig også bare ved hvad der står i manualen/specifikationerne angående optisk digital out fra tv'et, men det er jo dig der sidder med det i hænderne og hvis du kan få det til at virke som ønsket, er det jo det væsentlige :) På mit nye Samsung F8005 virker det ialtfald kun med 2 kanals PCM lyd gennem optisk digital, at det så godt ka komme tæt på lyden fra sorround, med hensyn til bevægelse fra en højttaler til en anden, er en anden sag, men det gør det når lyden udsendes som multikanals stereolyd og ikke som ægte surround lyd :) Ægte 5.1 surround lyd, får jeg kun hvis jeg sender det via HDMI direkte ind i Receiveren fra PS3 afspilleren :) Fortsat go' fornøjelse med det - nu tror jeg det er sengetid for mig, hvis jeg også ska ku se ud af øjnene i morgen ;;) :)
#194080
RockMedØerne skrev:Ja ok - jeg hæfter mig også bare ved hvad der står i manualen/specifikationerne angående optisk digital out fra tv'et, men det er jo dig der sidder med det i hænderne og hvis du kan få det til at virke som ønsket, er det jo det væsentlige :) På mit nye Samsung F8005 virker det ialtfald kun med 2 kanals PCM lyd gennem optisk digital, at det så godt ka komme tæt på lyden fra sorround, med hensyn til bevægelse fra en højttaler til en anden, er en anden sag, men det gør det når lyden udsendes som multikanals stereolyd og ikke som ægte surround lyd :) Ægte 5.1 surround lyd, får jeg kun hvis jeg sender det via HDMI direkte ind i Receiveren fra PS3 afspilleren :) Fortsat go' fornøjelse med det - nu tror jeg det er sengetid for mig, hvis jeg også ska ku se ud af øjnene i morgen ;;) :)

Jeg har nu testet med en 5.1 Surround test dvd og der virker som det skal.
MEN jeg kan ikke køre DTS eller HD lyd igennem tv'er, det kommer blot ud som Stereo.

Min løsning er så blevet sådan en fætter:

http://www.av-cables.dk/optisk-switch/o ... s-611.html

Så håber det løser mit problem:)

Endnu engang tak for hjælpen, håber du kan se ud af øjnene i dag:)