Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Kjaer
#54970
Jeg har en Eizo S2231W monitor og har lige bestilt en Spyder3 Elite kalibrator, da skærmen skal optimeres til billedbehandling..... men !!!
Der er meget at skulle forstå og tage stilling til, bl.a. følgende:

Hvor sker de justeringer der foretages ved brug af simpel (auto) kalibrering med Spyder3 Elite ?

Sker disse justeringer på grafikkortet, eller i monitoren?

Hvis de foretages på grafikkortet, hvad så med monitorens egne justeringsfunktioner - ændres de også ved kalibrering og hvad skal de som udgangspunkt være inden kalibrering ???

O-O
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#54979
Kalibratoren kan ikke tale direkte med skærmen, så alt sker i grafikkortet og den farveprofil der kan loades i denne.

Når du kalibrerer skærmen, så vil du først angive hvilke håndtag du har at hive i på selve skærmens on-screen menu. Dernæst kører programmet dig igennem en serie af justeringer hvor du selv først skal indstille ting som lysstyrke, kontrast og RGB og til sidst foretager kalibratorsoftwaren de sidste små justeringer via farveprofilen til grafikkortet.

Det er altså ikke en 100% automatisk proces, hvis du vil have det bedst mulige resultat.
Af Kjaer
#55445
Til Yakken : Mange tak for det hurtige og forståelige svar!

Det var dejligt at få disse ting på plads, - men fører dog til endnu et par spørgsmål, som spøger i baghovedet.

1) Hvis monitoren er af den mere kostbare type med såkaldt "hardware kalibrering", blver grafikkortet så ikke brugt ved kalibrering ?

2) Hvis man har 2 monitorer f.eks. Eizo (med samme panel) men den ene med hardware kalibrering, hvad kan man så forvente af forskel på disse , efter kalibrering ?
Vil der være synlig forskel på de to løsninger for en alm bruger, ved billedbehandling ?

Jeg synes det er svært at finde forklaring på disse grundliggende forståelses ting (bl.a. pga. manglende engelsk kundskaber), så jeg håber du vil afse tid til endnu et svar.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#55463
Kan du ikke lige præcisere hvad du mener med "hardware kalibrering"? Giv mig evt. et link til de sider hvor det nævnes.
Af Kjaer
#55482
Jeg har ledt efter et godt link til dig og fandt faktisk et jeg ikke selv havde set før. Det har også givet mig større forståelse for forskellene på software og hardware kalibrering.

http://www.eizo.com/products/graphics/c ... ion/04.asp

Det kniber dog stadig med den grundlæggende forståelse.

Jeg forstår at der både skal speciel software og hardware til og man
opnår større nøjagtighed med hardware kalibrering, men foregår det via grafikkortet ell. foretages alle justeringer så i monitoren ?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#55484
Vi har ikke testet skærme her på siden som kan kalibreres af sig selv og jeg har heller ikke hands-on erfaring med dem. Når vi snakker om hardwarekalibrering, så er det en manuel operation som foregår som følger:

- Du kobler kalibratoren udenpå skærmen
- Softwaren til kalibratoren startes på din PC
- Softwaren viser en række farver i det område hvor måleenheden sidder på skærmen og måler hvordan farverne er ift. målet
- Du får vist hvor langt faverne er fra målet og du skal da selv justere eks. RGB, lysstyrke og kontrast for at få farverne passet ind. Dette gøres typisk i skridt, hvor man først indstiller lysstyrken, så kontrasten og til sidst farverne
- Når du har indstillet skærmen manuelt, så godt som du kan, så sørger softwaren for at lave en farveprofil der lige hiver de sidste detaljer på plads og gemmer den på din PC

Ovenstående kvalificerer sig som en hardwarekalibrering idet der benyttes et ekstern stykke hardware til at foretage kalibreringen og idet du skal justere håndtagene på skærmen fysisk. Der findes modeller af kalibratorer, som udelukkende foretager justeringer via softwaren, men disse justerer ikke på indstillingerne i skærmen, da du ikke kan kommunikere med monitoren den vej.
Af Kjaer
#55537
Det lyder jo logisk at hardware kalibrering er kalibrering ved hjælp af kalibrator (hardware), - Men ifg. Eizo er det ekstra hardware i monitoren
som kalibratoren ved hjælp af speciel software kan kommunikere direkte
med, der er definitionen på hardware kalibrering.

Jeg må nok erkende at evnerne/tiden ikke tillader at alt forstås fuldtud,
hvilket jo heldigvis heller ikke er nødvendigt.

Der gik kludder i leveringen af min Spyder 3 Elite, så det blev en eye-one display 2 i stedet for (netop ankommet), så nu er jeg spændt på hvordan det udvikler sig.

Tusind tak for hjælpen!