Steen Bay skrev:Fredtoft skrev:
Helt korrekt.
Hvis gamma er 1,7 i den lave ende af intensitetsniveauet, så kommer skærmen for hurtigt ud af sort og er altså for LYS i de mørke områder.
Det vil gøre skyggedetaljer mere synlige i et fuldt oplyst rum, men samtidig udvaske kontrasten og give et kedeligt billede ved almindelige mørke omgivelser.
Tak for det, men blev så dog igen lidt forvirret da jeg via linket i din signatur ( http://www.av-blog.dk/ ) læste din egen (fortræffelige!) test af D8005. Du skriver om gamma i standardprofilen at den "samlet set er for høj (TotalGamma: 2,4506), men i det mindste er nogenlunde på niveau i de mørkeste områder, hvor det har den største betydning".
Det må betyde at det fortrinsvis er i de lyse toner/områder at gamma er for høj (som grafen også viser), og altså at det er de lyse toner som er for mørke.. men det er præcist det modsatte af hvad jeg havde forventet! Havde forventet at standardprofilen ville have en kunstigt 'boosted' kontrast, med for lav gamma i de lyse toner og for høj gamma i de mørke toner (altså med de lyse toner for lyse og de mørke toner for mørke). Det der med gamma ER altså lidt forvirrende! ![blink ;)](./images/smilies/icon_blink.gif)
Jamen du har jo forstået det helt korrekt
Du må ikke lade din egen forståelse af teknikken begrænse af at Samsung ikke altid gør som man ville forvente af dem. I nogle tilfælde vil det være en fordel at holde en lav gamma i de mørke områder for at vise flere skyggedetaljer i en butikssituation, så det er ikke altid til at vurdere hvad baggrunden for et valg (hvis der overhovedet er bevidst) har været.
Hvis du ser på adskillige af Panasonics TV med THX profil, så kan de i værste fald rode rundt med en gamma omkring 2,0 hvilket ikke burde kunne lade sig gøre med en THX certificering.
Branchemedlem - THX og ISF certificeret kalibrering
AV Blog - strøtanker om kildetro gengivelse af lyd og billede