Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af ugp
#61323
Jeg har en 407070, jeg kan måske kigge på det med slør senere.

Du skriver at movie indstillinger primært er til om aftenen, men ville du også vælge de billedindstillinger du har valgt efter kalibering i en lys stue?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#61324
Jeg er enig, men der er stadig mange der palcerer sig i den ene eller anden lejr. Der kan godt ses bort fra disse argumenter, men så har vi hvert fald afdækket dette på forhånd.

Men husk dog samtidig, at LCD og plasma har nogle fordele og ulemper. Bruger man f.eks. skærmen til internet og skrivebordsarbejde, så sige rman jo samtidig LCD.

Pioneer kan stadig købes enkelte steder. Alternativt skal man satse KRP modellen, som er modellen over den vi har anmeldt.
Derefter; hmm, ja umiddelbart vil jeg nok sige Panasonic. Men de er ikke milevidt foran ligesom Pioneer var i noget tid.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#61326
ugp skrev:Jeg har en 407070, jeg kan måske kigge på det med slør senere.

Du skriver at movie indstillinger primært er til om aftenen, men ville du også vælge de billedindstillinger du har valgt efter kalibering i en lys stue?
Det lyder godt. Forsøg eventuelt med vores monitorTest program. Det kan give en ret god allround vurdering for mange farveovergange.

Jeg tænker her primært i forhold til den lave lysstyrke. Movie profilen kan også sagtens bruges i dagslys, men så anbefaler jeg, at man hæver lysstyrken lidt.
Af Leviathan
#61327
God anmeldelse, tak for den!

Interessant ville det også være, at se hvordan B8000 klarer sig mht. slør, da den bruger 200Hz.

De teoretiske nedsablinger af at edge LED er håbløst og ikke kan give et godt nok billede, må man da vist tage i sig igen :)

Jeg er meget overrasket over den positive kritik I giver sortniveauet og især shadow detail. Jeg havde slet ikke regnet med edge LED kunne give sådan et godt resultat.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#61328
Leviathan skrev:
Interessant ville det også være, at se hvordan B8000 klarer sig mht. slør, da den bruger 200Hz.

De teoretiske nedsablinger af at edge LED er håbløst og ikke kan give et godt nok billede, må man da vist tage i sig igen :)
Umiddelbart tror jeg ikke, det betyder noget med 200 Hz. Problemet ligger lidt dybere, for Samsung tidligere LCD-TV har ikke haft samme problem med slør.

Ja, ordene om Edge LED tager jeg i min igen. De gælder dog stadig for Sony ZX1 ;)
Leviathan skrev:Jeg er meget overrasket over den positive kritik I giver sortniveauet og især shadow detail. Jeg havde slet ikke regnet med edge LED kunne give sådan et godt resultat.
Ogås mig. Jeg har også en italiensk teknikker der har smidt mig et par mails omkring B7000. Jeg fatter ikke hvad han skriver, men kan dog udlede, at der er nogen der har haft held med at få B7000 helt ned og gengive sort ved 0,03 og 0,02 cd/m2 med nogle andre indstillinger.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#61329
Jeg er ikke sikker på at du skal tilskrive LED æren for shadowdetail og konstrasten. Der er, som sagt, ikke nogen anden gevinst ift. CCFL end tykkelsen og strømforbruget. Det burde nærmere være selve panelet der er blevet forbedret, så krystallerne mere effektivt kan lukke af for lyset. Dette ville også forklare den bedre betragtningsvinkel på TVet ift. forrige generation.
Senest rettet af Torben Rasmussen 29. apr 2009, 14:20, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#61331
Opdatering: Jeg har tilføjet et lille afsnit, som jeg havde glemt:
Skærmen har også en såkaldt auto-dimming feature, som ikke kan slås fra. Den sænker lyset fra LED'erne, når der vises en helt sort skærm eller en skæm med meget sort i baggrunden. Det kan virke lidt generende, f.eks. når man går ind i menuerne med en sort skærm i baggrunden. Her dæmper skærmen også lysstyrken.
I praksis ser man det dog sjældent. Det er primært på mellemsekvenser på film og serier, hvor der kommer en sort baggrund frem med lidt eller ingen skrift. F.eks. i serien Lost, hvor de hvide Lost logo forstørres.
Gengivelsen af sort i tabellen oven for, er <i>ikke</i> målt, når skærmen auto-dimmer. Det er målt under almindelige forhold.
Det skal læses i forbindelse med afsnittet om sortniveau.
Af Leviathan
#61332
Rasmus Larsen skrev:Ja, enig med yakken. Mit forrige svar gik mest på, at jeg var overrasket over det gode sortniveau og shadow detail. :)
Så I vil mene deres normale CCFL fra denne serie ville klare sig lige så godt? Selvfølgelig pårviker LED ikke sortgengivelsen, når det ikke er local dimming, men det giver vel overordnet et lidt andet billedet end CCFL?

Nå ja og betragtningsviklen er da også godt at se de har forbedret dette. Igen overraskende, da deres LED backlight sidste år var værre end deres normale CCFL tv.

Jeg håber seriøst de har gjort ligeså meget ud af deres plasma serie :)

0,03 og 0,02 cd/m2?? Voldsomt! Dog er billedet næppe korrekt så ^^
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#61333
Umiddelbart skulle CCFL kunne klare sig ligeså godt hvis det er panelet de har forbedret. Overordnet så bringer LED ikke noget nyt og revolutionerende med sig på billedkvaliteten, det kun er en lyskilde. Farveindholdet kunne være lidt anderledes, hvilket ville komme til udtryk i CIE-diagrammet, men det lader jo ikke til at være tilfældet.

Hvis panalet er ændret, så vil det også influere betragtningsvinklen, men det er jo ikke sikkert at de har brugt samme panel i deres CCFL og LED modeller fra sidste år. Betragtningsvinklerne skulle udelukkende kunne relateres til krystallerne og muligvis til afstanden til lyskilden bagved - det sidste kan jeg dog ikke helt overskue fysikken i uden videre (S-PVA paneler er nogle komplekse størrelser), så det er blot min egen filosoferen der kommer til udtryk.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#61334
Jeg filosoferer også lidt i om der mon ikke er brugt andre paneler i disse LED serier end deres andre nye serier. Jeg er dog ikke klar over det må jeg indrømme.

Samsung B650 serie uden LED har jo også fået en del ros.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#61335
Leviathan skrev:
Rasmus Larsen skrev:Ja, enig med yakken. Mit forrige svar gik mest på, at jeg var overrasket over det gode sortniveau og shadow detail. :)
0,03 og 0,02 cd/m2?? Voldsomt! Dog er billedet næppe korrekt så ^^
Nej, enten det eller også har de målt på skærmen, når den sænker lyset vha. auto-dimming. Og det giver jo næppe en korrekt måling i forhold til billedkvaliteten som helhed. Det er trods alt ikke interessant at se på hvor dyb sort _kan_ blive, men i stedet hvor dyb sort er, når man bruger Tv'et i praksis.
Af Klinten
#61340
Hej Rasmus, mange tak for en meget god anmeldelse.
Jeg sidder her og er meget ærgelig over at du har set det slør du nævner, jeg var ellers meget få mm. fra at købe skærmen, men nu må vi lige se hvad andre skriver. Jeg har læst andre anmeldelser rundt omkring på nettet og der nævner de ingen problemer med slør. Prøvede du den der "Judder reduction" som jo skulle være til netop at fjerne slør?

Et lille andet spg.: Vi ser skærmen med 100/200 Hz på samsungs hjemmeside, men hvis man går på den amerikanske står der 120/240 Hz, et det pga. lysnettets frekvens? hhv. 50 Hz og 60 Hz?

Mvh. Simon
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#61342
Hej Simon og velkommen til.

Ja, jeg prøvede stort set alt. Forskellige indstillinger, kredsløb fra og til osv. Jeg har dog heller ikke set nogen seriøse medier anmelde B7000 endnu, så det kan måske være en af forklaringerne. Jeg tror heller ikke der nogen, der har haft fat i 46 tommer versionen?

Jep præcis, grunden til at man kører 120/240 Hz i USA er lysnettets frekvens.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 19