Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af pauly
#43179
Hej.
Jeg købte for en måneds tids siden, et 42 tommer PX i Elgiganten.

Aldrig har jeg været så glad for et stykke elektronik, billedet står helt helt fantastisk. Og jeg har "kun" alm analogt signal.

Enkelte gange har jeg oplevet lidt uro i billedet, den tekniske term kender jeg ikke. Men det er absolut ikke noget som ikke er til at leve med.

Lyder er også rimelig god

Der er sikkert TV derude som en en tand bedre. Men til 8000kr synes jeg virkelig jeg har fået valuta for pengene.

Mange tak til Flatpanels.dk for jeres anbefaling (B
Brugeravatar
Af Andromedia
#43186
Jeg er med dig! Jeg købte også px80 for et par måneder siden og er superglad for det TV.

Også en tak til flatpanels herfra!
Af Juiceren
#43195
Har lige et spørgsmål til jer så :)

Bruger i det til HD materiale, og i så fald, hvordan ser det ud? TV'et har jo ikke en rigtig HD opløsning så det er sådan set det der afholder mig fra at købe det tv.
Af martinlk
#43196
Det skal du ikke bekymre dig om. HD ser ganske fantastisk ud på den skærm. Bedre end nogen full HD LCD skærm jeg har set. Stop whining og frem med tegnedrengen :s
Af Juiceren
#43201
Hmm er nu ikke fordi jeg ikke har råd til TV'et, er bare lidt skeptisk over for opløsningen.
Og så har jeg ikke kunne finde det i nogen butikker så jeg kunne se det IRL :/
Af dkawa
#43203
PX80'eren modtager jo 1080p og downscaler til 720p

720p er da osse HD, bare ikke FULL HD, og de kloge siger man ikke kan se forskel på 1080p og 720p på et 42" >1 m væk..

ellers så hop på PZ 80 istedet. Bedre bygget TV med 1920x1080...
Af Juiceren
#43205
hmm ja det downscaler til 720p, det muligt...men opløsningen er 1024x768 hvilket betyder at det laver noget gøgl et sted?

720p er da i min verden 1280x720, så hvordan laver tv'et lige de ekstra horisontale pixels?
Af Ponduus
#43208
Bare fordi plasma tv har lav opløsning, gør dem ikke til mindre HD fjernsyn. De bedste tv billedmæssigt, i øjeblikket, er plasma tv.

Jeg har selv et PX80, tak flatpanels :) , og det viser HD-kilder bedre end mange af mine kammeraters tv. Om det så laver noget gøgl eller ej, ved jeg ikke. Faktum er, at det ser meget bedre ud på mit tv end deres.

Jeg tror, at du har set dig blind på specs end på det aktuelle billede :)
Af Juiceren
#43211
Nej jeg har ikke set mig blind på noget som helst, vil bare gerne vide hvordan et TV kan lege at det køre en højere opløsning end panelet understøtter.

Er godt klar over at billedet bliver bedre, men vil vide hvad man mister. For man må sku miste noget et sted eller gå på komprimis når Tv'et gør det.

Står pt og overvejer det tv (når det engang kommer på lager) eller Samsung LE40A656.
Brugeravatar
Af Andromedia
#43214
Jeg er ret sikker på at et 1920x1080 signal bliver skaleret til præcis 1024x768, altså panelets størrelse. Alt andet giver ikke mening.

Et 720p signal er tilgengæld mere problematisk fordi det falder "skævt" ifhld til panelets opløsning.

Iøvrigt så har langt de fleste LCD paneler også 768 linier (1366x768) så det er jo åbenbart ikke noget problem i praksis.
Af Juiceren
#43219
Hmm hvis jeg i Irfanview (et billed redigeringsprogram) tager et 1920x1080 billede og resizer med samme aspect ratio bliver det ikke 1024x768 men 1024x576.
Brugeravatar
Af Andromedia
#43220
Juiceren skrev:Hmm hvis jeg i Irfanview (et billed redigeringsprogram) tager et 1920x1080 billede og resizer med samme aspect ratio bliver det ikke 1024x768 men 1024x576.
Det er fordi at pixels på PX80 ikke er kvadratisk. 1024x768 er jo 4:3 , så derfor er hver pixel aflang for at få 16:9 format.
Af keler
#43221
Køb du roligt et px80. 720p eller 1080p er underordnet på så "småt" et panel. Du kan ikke se forskel alligevel, med mindre du sidder alt for tæt på.

Jeg mangler stadig at se et LCD slå px80'eren uanset pris, full hd, bravia engine, 100 hz motion plus no judder free crap..

Det virker underligt at et tv til 7000,- er så godt - Men det er det altså :)
Af Juiceren
#43222
Ah ja, det de sære plasma pixels der hehe.
Men altså du har et PX80 og har set 1080p materiale på det uden problemer?

Prøvet 1080p24p? Eller hvad det hedder.
Læste anmeldelsen af tv'et her fra sitet, og der nævner skribenten at han ikke kunne få 1:1 pixel mapping til at fungere med DVI/HDMI, men at VGA virker.
Har du haft samme problem?