Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#43086
Hej alle hjælpsomme forumfolk,

Jeg har de sidste 10 år kigget ind i mit 21” Samsung klods TV, og synes derfor det er på tide at jeg bliver belønnet for min indsats… Jeg håber derfor I kan/vil hjælpe mig med at vælge den "rigtige belønning" i form af ny fladskærms Tv samt Home Cinema anlæg.

Begge skal benyttes i en stue, der ca. er 40 kvm, og der er ca. 5 m fra sofa til den væg hvor fladskærm og anlæg skal være placeret. Fladskærmen skal hænge på væggen, og anlægget skal være placeret i Tv-bordet, som er under fladskærmen.
Overordnet er mit ønske at jeg ligesom alle andre vil have så god lyd og så god billedkvalitet som muligt til så få penge som muligt. Den samlede pris må helst ikke overskride 10.000 kr. Derudover vil jeg gerne undgå for mange fjernbetjeninger og diverse eksterne DVB bokse og lignende.

Krav til fladskærm:

- Pris: 5000-10.000 kr.
- Størrelse: 37"-42"
- Skal helst være sort.
- Skal være kompatibelt med Home Cinema Anlægget.
- Skal give et smukt billede ved brug af kabeltv.
- Skal ikke (som udgangspunkt) benyttes til spil.
- Vil jævnligt blive koblet til ipod og bærbar computer (som har HDMI indgang) for at se film og høre musik.

Krav til Home Cinema anlæg:
- Pris: 2000-5000 kr.
- Skal kunne afspille cd og dvd (og gerne være nogenlunde fremtidssikret til nye formater)
- Lyd: Så go som mulig
- Vil jævnligt blive koblet til bærbar computer (som har HDMI indgang) og ipod for at se film og høre musik.
- Højtalerne må ikke være for dominerende/synlige
- Ikke de store krav til design af selve anlægget da det alligevel gemmes væk i Tv-bordet. Dog skal det ikke fylde alt for meget.
- Skal være kompatibelt med fladskærmen.

Jeg har kigget meget på Panasonic 42PX80 og 42PZ85, som jeg kan se er meget populære i dette forum, men jeg har 2 problemer med disse:
1. De har ikke indbygget DVB-C, og som jeg har forstået det er det vigtigt at tv'et har dette når man har kabel-Tv?
2. Disse to apparater lader til at være udsolgt alle steder - også i Elgiganten, som ellers har annonceret kraftigt især med 42PZ85. (Er der nogen der ved hvor de stadig kan findes til en fornuftig pris?)

Det var vidst det hele… Jeg venter spændt på de "gyldne ord" fra nogen hjælpsomme folk :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#43088
Anlægget vil du nok få bedre respons på ved at oprette en tråd på hifi4all.dk's forum. Personligt synes jeg det er lidt synd at du ikke inkluderer en BluRay afspiller i stedet for en DVD. Du får jo ikke nogen HD mulighed når du satser så lavt.

Mht. skærmen, så vil du helt klart få det bedste billede med en af Panasonics skærme. PZ85 kan sagtens erstattes af PZ80, men uanset hvad, så er 5 m alt alt for langt væk til at du kan drage nytte af den høje opløsning på TVet. Opløsningen på PX80 vil være tilstrækkelig.

Manglen på DVB-C er synd, men du kan måske i stedet kigge på Samsung PS42A456 modellen. Selvom denne model er underlegen ift. PX80, så kan DVB-C tuneren nok opveje lidt.
Af Proxiz
#43156
yakken skrev:Anlægget vil du nok få bedre respons på ved at oprette en tråd på hifi4all.dk's forum. Personligt synes jeg det er lidt synd at du ikke inkluderer en BluRay afspiller i stedet for en DVD. Du får jo ikke nogen HD mulighed når du satser så lavt.
Jeg kan kun være enig, men sådan et tv er en BluRay næsten et must :) men med et budget på 2-5000 spiser en BluRay omkring halvdelen af det budget.

@jimbov
Jeg vil meget gerne høre hvad du mener med "Home Cinema anlæg" for i mit hoved, når jeg hører det så er det 5 højtalere, 1 sub og 1 reciver. Jeg spørg fordi du "kun" har sat 2-5000,- af til det. Med en samlet pris for tv+anlæg på max 10.000 så kommer du desværre ikke langt da TV'et æder langt størstedelen af dit budget.

Var det en ide at fokucere på Tv'et i første omgang og så over tid opbygge et godt anlæg der til?

Hvis du gjorde dig nogle overvejelser om hvad "Home Cinema anlæg" betyder for dig så var der nemmere at gi dig nogle råd og tips. Fx "Højtalerne må ikke være for dominerende/synlige", betyder det at gulvhøjtalere er udelukket? skal det være små sattelit højtalere? Højtalere kommer i mange former og størrelser :)
Skal også lige høre om det må være brugt eller det helst skal være nyt.

-Proxiz
Af jimbov
#43191
Tak for jeres fine svar.

@yakken og @Proxiz

Den Samsung model som du (yakken) anbefaler har umiddelbart ikke DVB-C tuner, eller er det bare mig der ikke kan se det?

Som en del af min kabel-tv løsning kan jeg låne en gratis HD-boks fra TDC, og betale 199 kr. årligt for et programkort. Min plan er dog umiddelbart at jeg bil droppe boksen og sætte programkortet direkte ind i fladskærmens kortlæser. Ulempen ved at droppe boksen er dog at jeg går glip af deres interaktive tjenester så som Cinema og StartForfra...
(Jeg kan dog vælge at koble boksen til, hvis det bliver relevant)

Hvis jeg alternativt vælger at benytte boksen, og æder lorten med de mange fjernbetjeninger, så er det vel ligegyldigt om fladskærmen har DVB-C... Eller hva?

Derudover har jeg endnu et spørgsmål: px80/pz85 er umiddelbart udsolgt de steder hvor man kan få dem til fornuftige priser... Er der nogen der kan anbefale et sted hvor de stadig kan købes?
Af jimbov
#43193
@yakken @Proxiz

Med Home Cinema anlæg mener jeg noget i stil med nedenstående links:

http://shop.ccproshop.dk/product.asp?pr ... 972&page=1

http://www.germanoffice-shopping.de/xan ... ref=idealo

http://shop.ccproshop.dk/product.asp?pr ... 972&page=1

Dvs. f.eks. med 4 små satellit højtalere, men hvis man kan nøjes med 2 + en sub er det også glimrende... Jeg vil gerne undgå gulvhøjtalere.


Bluray er skam også relevant, kan I anbefale nogen Home cinema anlæg med dette?
Af Proxiz
#43213
jimbov skrev: Bluray er skam også relevant, kan I anbefale nogen Home cinema anlæg med dette?
Som samlet har jeg ikke set nogen med BluRay endnu, dermed ikke sagt de ikke findet. Jeg har det personligt ikke godt med Satellit højtalere, der er bare ikke nok plads i højtaleren til lyden.

Derfor har jeg tilladt mig at snuse lidt rundt og se hvad jeg ellers kunne finde og stadig holde mig under 5k.

4x ARGON 6210S højttaler
399 pr stk = 1596

1x ARGON 6250C centerhøjttaler
699

1x DENON AVR-1508 surround receiver
2599

= 4894

De 4 højtalere er ikke store, de måler kun 14,8 x 23,9 x 15,0 cm (BxHxD), eller syntes du de er for store? Det kommer også lidt an på hvad du har af plads og indretningen af rummen, men jeg ville påstå at selv de mindste stuer ville kunne få disse højtalere godt placeret.