Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#23271
Håber der er nogle der vil vejlede mig i valg af fladskærm. Havde regnet med det skulle være en Samsung 38-40" LCD. Jeg vil gerne have nogle
forslag, da jeg helt er på bar bund i dette valg.
Af TYBO
#23275
kommer an på hvordan du ser på budgetet
Af lene jensen
#23277
Jeg regner med ca. 10000.00 kr plus/minus, jeg vil gerne have et ordentligt fjernsyn fremfor at stå til næste år og skal skifte igen, prisen er altså ikke afgørende.
Af TYBO
#23290
Jeg ville nok vælge af denne stil til dig:
http://www.hifipriser.dk/Products/Listp ... ?ID=388675

Designet er jo normalt ret vigtigt for jer piger og i denne skærm får du det hele.

Du kan godt nok spare et par tusinde ved at ikke købe et full HD men så den lille merpris vil jeg nok tage det med.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#23311
Hvorfor satse på fullHD? Har du planer om at købe HD-DVD eller BlueRay? Du kommer til at betale for den høje opløsning og hvis du bare skal se "Hokus krokus" på DR, så er det altså en dum prioritering af pengene.

Hvad skal TV'et bruges til og hvorfor SKAL det være LCD?
Af lene jensen
#23314
Det skal nødvendigvis ikke være en LCD, har dog hørt at plasma skærme
kan "brænde" billedet på skærmen. TVét skal bruges som alm. brugsgenstand, dog vil vi gerne have ordentlige farve, stabilitet, driftssikkerhed.
Af red_martians
#23315
Farvemæssigt kommer du kun tæt på et almindeligt billedrørsfjernsyn ved at vælge Plasma. Og ligesom LCD er ved at få ramt på ders børnesygdomme er de fleste børnesygdomme hos Plasma efterhånden småting.
Hvis det skal være brugervenligt, holdbart og lækkert, vil jeg uden tvivl vælge Panasonic.
Der er virkelig lav fejlrate på de Fjernsyn, og indbrænding af billede er ligeså unormalt som det er med et gammeldags billedrørsfjernsyn.
Af TYBO
#23319
Lene tag til nogle forhandlere og se TVet i praksis.

Hun nævnede selv at hun vil have et TV hvor der ikke blev lagt så meget vægt på prisen. Da merprisen for fullhd er så lille så valgte jeg den.

Det jeg så til Plasma skærme i Elgiganten skræmte mig meget.
Sort var jo nærmest lysegrå og LCD skærmene hakkede ikke så meget i billederne.

Kan godt være at det er pga. de har stået der i butikken og kørt konstant i lang tid men det gør de også i hjemmet efter nogle år.
Af lene jensen
#23321
Jeg vil så prøve at gå i forretninger, men jeg er bange for at en eller anden smart sælger får prakket mig noget på der ikke holder i længden.
Hvad er mine krav til en fladskærm?, så jeg får et godt produkt der
også er forberedt til de kommende år.
Af TYBO
#23323
Gå efter et godt design (Det er jo også pynt til stuen), en god fjernbetjening, god lyd, et roligt billed og gode stærke farver. Kig efter den sorte farve om den er sort eller om den er grå....Den skal være sort.

Tag en tur i elgiganten hvor de har skærmene hængende ved siden af hinanden.

Du kan godt gå uden om full HD og få en 40" god skærm til ca. 9000kr.

Man kan godt give lidt ekstra i en normal butik for en god service men du skal ikke give meget ekstra end 10000kr for en ikke full hd og 12000 for en full hd.

Gå efter mærker som: Sony, Sharp, Panasonic og Samsung som er de mest populære og kendt for kvalitet og i din prisklasse.

Skal du bruge TVet som TV og ikke andet kan du roligt vælge plasma.
Skal du bruge den sammen med en PC vil jeg nok anbefale LCD.

Husk at et plasma ikke må ligges ned. Den skal stå oprejst.

Husk....lad være med at høre på en sælger som har et godt tilbud inden du lige har tjekket prisen på internettet først.

En skærm som denne tror jeg vil passe godt:
http://www.pricerunner.dk/pl/2-908539/T ... ign-Priser
Af Gabba
#23326
Hej Lene

Jeg har fulgt fladskærmsmarkedet og teknologier i flere år efterhånden (bl.a. på denne side), så jeg har en del baggrundsviden, synes jeg selv. Derfor kan jeg blive rystet over at høre, hvad de kan finde på at sige i Fona o. lign. De har til tider også folk, der kan give en ordentlig vejledning, men hvis man ikke selv har viden nok til at høre forskel på skidt og kanel, er man bedre tjent med slet ikke at høre noget - synes jeg.

Så er du bedre tjent med at få råd på denne side, omend kritisk vurdering og omtanke er lige så aktuelt som altid.

Hvis du skal bruge dit nye TV til at se alm. fjernsyn, så er du dårligt hjulpet i stort set alle butikker, måske med undtagelse af enkelte entusiastbutikker, men der kommer jeg ikke så tit. Sagen er, at når butikkerne skal fordele deres antennesignal til 40 apparater, blive kvaliteten så dårlig, at det får de enkelte TV til at tage sig meget dårligere ud end normalt. Men der er stor forskel på, hvor stor denne indflydelse er, og det er netop derfor, at du ikke bliver meget klogere af at se på en væg af TV i Fona... Du bliver heller ikke meget klogere af at se demonstration af HD (high definition = høj opløsning), hvis du ikke selv skal bruge det foreløbig.

Flatpanels har en udemærket sektion med købsanbefalinger, som jeg ville kigge på.

De to apparater jeg ville anbefale - og det er uden at have set dem, men udelukkende ud fra anmeldelser og omtale - er:

Sony KDL 40D3000 (lcd) til 11.149

eller

Panasonic TH 42PX70 (plasma) til 10.486 (hedder også: TH 42PV70)

Til helt almindelig TV-kiggeri og DVD, tror jeg du bliver gladest for et plasma. Du nævnte selv nogen af ulemperne ved plasma, men fordelene er, at billedet ikke hakker, når man panorerer hen over et landskab/forboldbane, bedre farver og bedre kontrast. Hvis du vil høre mere om plasmas lyksaligheder, så spørg Yakken.

Tapeconnection i Århus, Kbh. og Karrebæksminde forhandler begge apparater og er et seriøst firma, så det vil nok være det bedste sted at henvende sig, evt. pr. telefon.

Husk på, hvis nogen taler om, hvilken teknologi, der har størst potentiale, at det kan være fuldstændig ligegyldigt, når man skal vælge mellem de apparater, man kan købe her og nu!

En sidste bemærkning: Trods min svada mod Fona (Expert, Elgiganten, osv.) så har jeg selv haft stor glæde af at se en HD demo af et meget godt plasma tv (Pioneer 427) og et godt lcd (Philips topmodel) hængende lige ved siden af hinanden. Der ser man tydeligt forskellen i teknologierne. Og begge teknologier har fordele og ulemper, så der er ikke nogen patentløsning. Desværre

Mvh.
Thomas
Af TYBO
#23330
Hvis du har solen direkte ind på skærmen så drop plasma skærmen pga. den blanke flade der giver reflekser.