Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#42978
Jeg er på udkig efter:

* 37" eller 40" LCD eller plasma tv, som skal hænge 3 meter fra min sofa i en stue med forholdvis normale lysforhold.
* Jeg skal primært bruge tv'et til at se nyheder, film og sport fra en Motorola VIP1900 set-top boks med HDMI interface. Dvs. at jeg ikke kommer til at bruge tv'ets tunere. Såvidt jeg ved, sender min leverandør (FastTV) endnu ikke kanaler i HD-kvalitet, men det skulle gerne komme i nær fremtid.
* Desuden har jeg en gammel PS2, som jeg indimellem spiller GT4 på, indtil jeg bliver træt af at høre på den kraftige blæser...
* Jeg overvejer at købe en BlueRay afspiller eller en PS3, når de engang kommer ned i pris (dvs. til januar :-)
* Jeg overvejer også at købe enten et surround-anlæg eller som minimum et alm. 2-kanalers anlæg, som kan tv'et kan sluttes til.
* Jeg kommer ikke til at tilslutte min gamle PC (den får sin egen LCD monitor)
* Mit budget for tv'et ligger på ca. 10.000 - 12.000 kr. Og ca. 5.000-7.000 kr. for anlæget.

Jeg kunne godt bruge et par gode råd til hvilket tv, jeg skal gå
efter. Jeg har selv kigget lidt på:

* Philips 37PFL9603D, som jeg synes har en flot billede
* Panasonic TH-42PZ80 (som dog er 42") og TH-37PX80 eller TH-40PX80, som jeg også kan se at mange er begejstrede for.
* Sony KDL-40W4000, som også ser fedt ud

Er der nogen der kan give mig et par råd med på vejen - både hvad angår størrelse og hvilken model, der vil kunne matche mine behov bedst. Evt. også et par ord vedr. surround.

Tak for hjælpen!
Af Ponduus
#42979
Du får ikke bedre tv end PX80 i den prisklasse. Så nemt er det ;)

Hvis du køber et SR anlæg så sørg for, at der er mulighed for at tilslutte HDMI. Altså at den har HDMI indgange og en enkelt udgang til tv'et. På den måde kan du få glæde af de nye lydformater.
Af Jesper Møller
#42986
Hej Ponduus.

Tak for svaret. Jeg tror jeg går efter en PX80 eller en PZ80. Udover Full-HD, hvad får jeg så ekstra på en PZ80 ift. PX80? Har hørt, at PZ-modellen støjer lidt mere...

-- Jesper
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#42990
Der kan være lidt mere blæserstøj, men generelt så er PZ modellerne bedre end PX på andre punkter end at det er fuld HD. Selve billedbehandlingen skulle også være bedre i PZ modellerne.

Strømforbruget er dog også noget højere, da der jo er flere pixels og samtidigt så kan du ikke få samme lysstyrke ud af PZ'eren.
Af Ponduus
#43003
Og hvis du ikke får en større skærm end 37-42" behøver du ikke Full-HD :)
Af Jesper Møller
#43016
Tak for de gode svar.

Jeg var forbi et Panasonic Center i dag, hvor der stod en 42PX80 ved siden af en 42PZ80, og jeg må indrømme at på 2,5 - 3 meters aftstand er det meget svært at se forskel på disse to, både ved et almindeligt SD (antenne eller DVD) signal og et HD signal. Generelt virker PZ80'erne er lidt mere "smooth" i bevægelserne, men jeg syntes faktisk det så lidt kunstigt ud i forhold til PX80'eren. Forhandleren havde også et 37PX80, som i billedkvalitet ligger meget tæt op ad 42PX80'eren, men da det lille kun er ca. 1000 kr. billigere end storebroderen, så falder valget nok på en 42PX80.

Var også forbi en Sony forhandler for at se på et 40W4000, som også rigtig lækkert ud, men jeg tror det ender med en Panasonic.
Af Ponduus
#43017
Du vil ikke blive skuffet. Det er et super lækkert tv. Sidder selv med et 37PX80, og nyder hvert øjeblik jeg ser tv :D