Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg har lige været lidt rundt og kigge i El giganten, power of bilka.
Jeg havde faktisk besluttet at det skulle være G5 77" til 21.999kr, men så faldt jeg over LG C4 77" I Bilka til 13.888 kr.

Hvad siger folket til den pris på C4 og hvordan hamler det op imod den nye G5 ?
Der er en "decideret mærkbar og visuel forskel".
Men, der en grund til at C4 og (måske også C5) er af mange kåret som "bedste køb" og det mest anbefalet OLED tv i verden. Fordi det er en meget subjektiv balance mellem kvalitet og pris og derfor menes at der med økonomiske briller ikke er "fornuftigt" at give mere for bedre kvalitet for de fleste. Selvom der er mange OLED TV inkl. G4 og G5 og andre mærker og modeller som er bedre TV.
Hvis man har lyst til at smide ekstra penge efter bedre TV kan det også gøres ved at gå efter Sonys topmodel som plejer at være noget af det dyreste man kan få.

Hvis man vil spare penge og sammentidig have god OLED TV går man ikke galt med C4 og C5 når den kommer ned i samme prisniveau. Det er det "bedste køb" betyder.

Hvis man vil have bedre må man betale "ekstra" "ekstra" for det.
Men man ser af og til på tilbud hvor forskellen i prisen på C og G bliver mindre og så bliver det en anden snak.
Men når det så er sagt betyder dette jo ikke at det er dumt at købe topmodel. Det er jo ens temperament og pengepung der bestemmer i sidste ende.
Hej Dalgaard

Fede tv du har i kikkerten. Ingen tvivl om, at G5 er et bedre tv end C4 på de rene specifikationer. For mig lander spørgsmålet altid på, om en given merpris så også ‘matcher’ merprisen og gør det dyrere tv, prisen værd - og mest af alt her, om/hvor meget man i praksis, reelt vil opleve forskellen på de specs, de to tv har.

Rent kvalitetsmæssigt er min personlige holdning, at man ikke får for 8100 kr. mere for pengene, der er tilfældet ved dine fundne tilbud med C4 vs G5. Der ville jeg hver gang vælge C4. (Husk iøvrigt, hvis relevant, at C4 understøtter dts:x mens G5 ikke gør, hvis det er eller bliver relevant for dig!).

At der så kan være nogle praktiske eller æstetiske hensyn, som f.eks. et mere ‘clean looking’ væghængt tv, er noget af det, der er svært at gøre op i pris - alt efter hvor vigtigt det er (og om det er det, der gør, at ens bedre halvdel accepterer et nyt eller større stuealter..hehe). Kiggede selv på C vs G da jeg købte nyt, og besluttede at merprisen ikke rigtig retfærdiggjorde, hvad jeg anså for marginale forskelle i oplevelsen - efter utallige besøg i en butik hvor de hang side-by-side.

Kommer måske også lidt an på, hvilket tv du kommer fra - størrelse og alder. Hvis det bare er mere end nogle få år gammelt, vil du opleve en substantiel forbedring med begge tv - og kun ved først at have haft et bedre tv end C4, vil du reelt i praksis opleve forskellen mellem C4 og G5. Med andre ord, kun ved faktisk at have eller have haft de to tv, vil du opleve den reelle forskel i specifikationer. Selvom specs på papiret er bedre, er det i daglig brug altså ofte begrænset, hvor meget (hvis overhovedet) af den forskel man faktisk oplever. Tager du f.eks. C4 uden at have haft en bedre model, bliver det mega nice upgrade og du vil aldrig opleve forskellen - selvom der, rent objektivt, er tv på markedet med bedre specifikationer (som der altid er…hehe).

Så, my two cents: nap C4 og hav 8100 kr. ekstra i lommen - brug eventuelt en lille del af dem på at få C4 kalibreret. Så bliver det sgu lækkert :)
Tusind tak for de gode svar. I har ret med de 8100kr og jeg har jo indtil videre været meget tilfreds med mit nuværende, som desværre er i stykker nu.

Det er er Sony KD-75xh90 som jeg har været ret tilfreds med. Inden Sony kom jeg fra LG B8, tror jeg det hed.
Ville helst have Sony igen, med deres modeller er endnu dyrere.

Jeg gik fra OLED b8 da jeg havde to stk som gik i stykker inden for 2-3 år - heldigvis garanti og forsikring som dækkede dem, men derfor gik jeg væk fra OLED. Plus der var massiv burn in efter konsol gaming.