Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af henrik.yde
Claus N skrev: 21. feb 2025, 19:14 Hejsa. - Var tæt på at købe den LG i dag, men bakkede ud da sælger gjorde opmærksom på risikoen (omend lav på nye TV!) for burn in kunne forekomme og det kun var fra G-klassen, at LG havde noget garanti for det.
Men det er dog et lækkert billede så forstår anbefalingen :-)

Så jeg har parkeret OLED og regner med at gå med enten TCL855 eller tilsvarende Mini-LED.
Er det korrekt at NEO QLED / LG QNED er Mini-LED også?

For ud over TCL855 har jeg den her NeoQLED TV TQ65QN90D i kikkerten nu.
Sælgerne er verdens dårligste rådgivere, de vil selvfølgelig helst sælge det der skaber bonus/avance. Så grunden til at de fraråder OLED er, at de ikke tjener på dem, da konkurrencen er stor i øjeblikket. Alle andre TV er basalt set LCD TV, som er "påklisteret" smarte markedsføringsbetegnelser. Der er dog forskellige klasser af LCD TV, og dem du spørger ind til er i den bedre ende, men slet ikke på højde med OLED. Det er efterhånden yderst sjældent at man hører om burn in på de nyeste modeller.
Af Supergris
Ddur skrev: 21. feb 2025, 21:37 En sælger er uddannet til at forsøge at sælge dig det tv, der har størst margin, og han er aflønnet herefter.
Mente du "provision"?
Af Supergris
PeterD skrev: 22. feb 2025, 16:44 Fortæller sælgerne også at NEOQLED er en almindelig LCD skærm og at der kan være problemer med kortlæseren og panelet ?

Billede

Ingen skærm er perfekt
Neo QLED er nu ikke en "almindelig" LCD-skærm, men princippet er overordnet set det samme.

Hvilke modeller er det, der har problemer med kortlæseren?

Hvad forestiller det billede, du har indsat?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Claus N skrev: 21. feb 2025, 19:14 Hejsa. - Var tæt på at købe den LG i dag, men bakkede ud da sælger gjorde opmærksom på risikoen (omend lav på nye TV!) for burn in kunne forekomme og det kun var fra G-klassen, at LG havde noget garanti for det.
Men det er dog et lækkert billede så forstår anbefalingen :-)

Så jeg har parkeret OLED og regner med at gå med enten TCL855 eller tilsvarende Mini-LED.
Er det korrekt at NEO QLED / LG QNED er Mini-LED også?

For ud over TCL855 har jeg den her NeoQLED TV TQ65QN90D i kikkerten nu.
Risikoen for burn-in er efterhånden marginal på OLED TV, efter vores opfattelse. Der sælges nu 6 mio. årligt, plus en masser OLED PC-monitorer, og det er efterhånden meget sjældent at vi hører om burn-in. Det er rigtig nok, at det var en risiko i starten, men det er også 11-12 år siden.

Jeg har et 2016 OLED TV med burn-in, men det er ikke værre end de problemer med ujævn baglysning, som ses på LCD TV. Jeg ejer også et 2020 OLED TV uden skyggen af noget. Vi har tre små børn, så TV'et kører rigtig meget og helt ukritisk.

Jeg synes ikke, at du bør droppe OLED på baggrund af en sælgersnak.

LG QNED og Samsung Neo QLED er begge traditionelle LCD-paneler med miniLED-baglys bagved. Dem tjener alle involverede flere penge på – deraf anbefalingerne for producenter og butikker – da fabrikkerne til LCD-paneler for længst er betalt ud.
Af Claus N
Hejsa.
Synes lige jeg ville sige tak for input og råd.
Vi endte med en 3. løsning.
Det blev en 65" Samsung QN90D (VA panel) som vi er ganske tilfredse med efter knap en uge.

Edit: Og der var ingen sælgere involveret i den beslutning. 8-)