Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Claus N
Hejsa. Som nævnt i overskriften er jeg på jagt efter en 65" skærm til omkring 10-12.000. - Gerne med nogenlunde lyd.

Jeg bruger Apple TV som medieafspiller og derfor er styresystem / app på tv'et ikke relevant.

Vi har en del lysindfald i stuen og som bonus info investerer jeg nok i 2 x HomePods inden så længe.

TCL855 har jeg luret på sammen med en Samsung Q77D i en elektronikbutik men gik derfra lidt mere forvirret end oplyst :-)

Gode råd er velkomne.

/Claus
Brugeravatar
Af hans123
Du kan få et OLED 65'' til dit budget ( LG C3 )

og sammen med dit apple TV vil du få billede tæt på toppen.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Indenfor dit budget kan du med lidt tålmodighed (læs: tilbudsperioder) nok godt få et 65" OLED TV. Det vil være det oplagte til brug med Apple TV 4K. Hvis du har Apple TV 4K (3. gen) fra 2022, så kan du tilmed bruge QMS: https://www.flatpanels.dk/nyhed.php?sub ... 1679645995

QMS kræver, at TV'et også understøtter det. Det gør pt. nyere LG OLED og Samsung OLED.

TCL C855 er en fin LCD-skærm, men jeg synes derimod du skal se bort fra Samsung Q77D (variant af Q70D), som har billedkvalitet i den lave ende, men er prissat ret højt. Det er ikke et godt køb med tanke på, hvad du ellers kan få.
Af Claus N
Mange tak for input. Så hvis jeg strækker mig lidt vil en LG B4 være et fornuftigt valg?(B3 ser ud til at være væk de fleste steder)

Edit: søgte så på B4 i stedet for C4. Har noteret mig C4 skulle være bedre
Af Claus N
Hejsa. - Var tæt på at købe den LG i dag, men bakkede ud da sælger gjorde opmærksom på risikoen (omend lav på nye TV!) for burn in kunne forekomme og det kun var fra G-klassen, at LG havde noget garanti for det.
Men det er dog et lækkert billede så forstår anbefalingen :-)

Så jeg har parkeret OLED og regner med at gå med enten TCL855 eller tilsvarende Mini-LED.
Er det korrekt at NEO QLED / LG QNED er Mini-LED også?

For ud over TCL855 har jeg den her NeoQLED TV TQ65QN90D i kikkerten nu.
Brugeravatar
Af Radiomanden
Intet er jo fejlfrit og uden problemer, men som skrevet i andre tråde, så er Burn In ikke et problem som det her været, og OLED er de bedste paneler.
Af Ddur
Claus N skrev: 21 feb 2025, 19:14 Hejsa. - Var tæt på at købe den LG i dag, men bakkede ud da sælger gjorde opmærksom på risikoen (omend lav på nye TV!) for burn in kunne forekomme og det kun var fra G-klassen, at LG havde noget garanti for det.
Men det er dog et lækkert billede så forstår anbefalingen :-)

Så jeg har parkeret OLED og regner med at gå med enten TCL855 eller tilsvarende Mini-LED.
Er det korrekt at NEO QLED / LG QNED er Mini-LED også?

For ud over TCL855 har jeg den her NeoQLED TV TQ65QN90D i kikkerten nu.
Inden du træffer en dårlig beslutning, vil jeg da lige opfordre dig til at spørge ham sælgeren om, hvad han kører af marginer på de tre forskellige tv. En sælger er uddannet til at forsøge at sælge dig det tv, der har størst margin, og han er aflønnet herefter. Så spørg aldrig en sælger til råds.
Af Claus N
Tror næppe han deler avancen med kunderne :-) - Men efter en rundtur modtager man jo lidt blandede signaler så du har nok ret Ddur.

Så tænker ikke OLED er helt ude i kulden alligevel. (Man har retning til man tager en ny!)
Til gengæld blev jeg spurgt et par gange om lysindfald og genskin og det vil jeg gerne have lidt input til.

Vi har sydvest vendt stue og der kommer godt med lys ind. - Når der er direkte sol trækker vi lidt for, men ellers ikke. - Det kaster jo nogle refleksioner og giver lidt genskin på nuværende TV placering (LCD skærm)

Spiller det nogen rolle for valg af LG C4 vs. TCL855
Brugeravatar
Af Radiomanden
Her er der også et vindue lige over for TVet, og ja det giver noget genskin, men TVet er ophængt så det er vippet frem så det tager en del af det genskin der kommer fra vinduet, og nu her når den lyse tid kommer, så trækkes rullegardinet ned, så er det helt fint.
Af PeterD
Claus N skrev: 21 feb 2025, 19:14 Hejsa. - Var tæt på at købe den LG i dag, men bakkede ud da sælger gjorde opmærksom på risikoen (omend lav på nye TV!) for burn in kunne forekomme og det kun var fra G-klassen, at LG havde noget garanti for det.
Fortæller sælgerne også at NEOQLED er en almindelig LCD skærm og at der kan være problemer med kortlæseren og panelet ?

Billede

Ingen skærm er perfekt