Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af PeterD
#358906
A trip down memory lane.

Mit allerførste tv var et 22 billedrørs Sony så har jeg været forbi Medion og JVC..da de første fladskærme kom på markedet.

Havde et entrylevel for år tilbage.
Lige nu har jeg den billige Budgetmodel ST60, da jeg syntes jeg fik mest BILLEDkvalitet (all round) for pengene dér.

Der er ingen sollys/vinduespartier som rammer/kommer tæt på skærmen, som det skal være, netop derfor kan jeg nyde

Overvejede kraftigt VT60 men det blev ved drømmene.

Hmm...Mit første lille 24" Sony billedrørs tv var egentlig meget godt: God lyd, god fjernbetjening og fint billed.
Hvorfor skippede jeg egentlig det ?

*Snøft!* *Pudse næse*

Det ragede 40-50 cm ud bagtil...

Har da også lyst til at springe på OLED bølgen og det har flere gange kriblet i fingrerne når pricerunner.dk har haft skærme ned til 8000 kr.

Men jeg har ikke en balsal som stue og syntes egentlig at 50" er passende på mit IP-stream.

Tja.

Der er meget for og imod:

https://www.displayninja.com/oled-vs-lcd-vs-plasma/

Jeg hopper helt sikkert med på plasma bølgen, men så længe mine plasmaskærme ikke fejler noget efter 10-11 år, ser jeg ingen grund til at bruge 8-10.000 på en ny OLEDskærm...over sommeren i hvertfald..men måske kommer der "EM tilbud" der er for gode til at sige nej til ?

Men ser hellere at Danmark går langt i turneringen (Vi tror på dig Hjulmand!! I hvertfald indtil første kamp er spillet..) end mig der bøvler med at finde det gode OLED tilbud og skal rode med indstillinger og professionel kalibrering og så måske stadig syntes at ST60 kan et eller andet...og spørgsmålet er om den "opgradering" er 10.000 kr værd i disse tider..?

...og om Sony stadig laver gode skærmens omend de sjældent er på køtilbud ? Men så mangler Ambilight...Hmmm..

Nok svært at få det bedste fra alle producenter i en enkelt skærm..
Af PeterD
#358914
TokeFalkPedersen skrev: 26. maj 2024, 13:27 Hej alle.

Så har jeg handlet. Det blev en Q80c 65”.

Mange tak for alle input, de har været værdsat 👍🙂
Super og fin størrelse. Det skal nok blive godt. :)

Se disse for mulige indstillinger for "bedre/bedst muligt" billed:

https://www.rtings.com/tv/reviews/samsu ... d/settings

https://www.tvsfaq.com/en/tuning/samsung-q80c

https://www.flatpanels.dk/nyhed.php?sub ... 1285931399
Brugeravatar
Af TokeFalkPedersen
#358916
Tak for links til kalibrering.
Jeg gemmer dem. 🙂
Jeg fik det gjort i Elgiganten. Jeg aner ikke om det var dumt, jeg fik det til 1/2 pris. Jeg synes billedet er rigtig godt 🙂
Brugeravatar
Af KimKaos
#358922
Det kan ikke betale sig at betale en forhandler for en kalibrering - der findes gratis guides overalt der er næsten lige så gode
Af Supergris
#358923
Bortset fra det så ikke har så meget med kalibrering at gøre, da det kræver målinger.
Der er i stedet tale om et forsøg på at indstille sig til et bedre billede...
Af Rande
#358964
Enkelte har oplevet Burn-In på OLED, men risikoen er/var der også på Plasma.

Mit gamle Pana G20 står på knægtens værelse hvor den kører PS4 og lidt Netflix, og der er ikke antydningen af Burn-In.
Jeg selv har en LG C8 i stuen, og der er heller ikke noget på den.
Af flat1000
#358996
PeterD skrev: 25. maj 2024, 23:04 Jeg hopper helt sikkert med på plasma bølgen,
Du rider den allerede ;) :)

PeterD skrev: 25. maj 2024, 23:04 så længe mine plasmaskærme ikke fejler noget efter 10-11 år, ser jeg ingen grund til at bruge 8-10.000 på en ny OLEDskærm.
Nej de Panasonic plasma de dør ikke let, håber mit OLED deler denne egenskab. Havde det også lidt dårligt med at skrotte mit PZ85 men ingen bed på heller ikke genbrugsbutikker.
Af PeterD
#358998
flat1000 skrev: 31. maj 2024, 00:24
PeterD skrev: 25. maj 2024, 23:04 Jeg hopper helt sikkert med på plasma bølgen,
Du rider den allerede ;) :)

PeterD skrev: 25. maj 2024, 23:04 så længe mine plasmaskærme ikke fejler noget efter 10-11 år, ser jeg ingen grund til at bruge 8-10.000 på en ny OLEDskærm.
Nej de Panasonic plasma de dør ikke let, håber mit OLED deler denne egenskab. Havde det også lidt dårligt med at skrotte mit PZ85 men ingen bed på heller ikke genbrugsbutikker.
He He!

:D
Af jkn789
#359003
det du går glip af, 4k hdr indhold, det var den største forskel på mit Panasonic ZT60 plasma skærm og derudover øget lysstyrke. Jeg oplever samme gode motion handling og filmiske billede på mit Panasonic HZ1000.
det er sgu en fornøjelse at se film i 4k dolby vision, både via iTunes og min Uhd afspiller.
så jeg har ikke fortrudt køb af oled tv i 2021, og ZT60 plasma skærmen kører lystigt videre i soveværelset. Det vil ikke dø, til gengæld er min strøm regning stærkt reduceret.