Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Pede8000
#358846
TokeFalkPedersen skrev: 23. maj 2024, 06:28 Det ærger mig også meget at skifte Panasonicen ud. Der har intet været galt med det i de 12 år(og det er der stadig ikke).

Oled?? Hvad jeg kan læse, så kan der opstå burn in, er det ikke korrekt. Det er måske ikke noget man skal være nervøs for?

Vi sidder med et vinduesparti i ryggen, når vi ser tv. Der er ingen problemer med plasmaen ang genskin
OLED kan få "burn in", men de aktuelle generationer er langt fra så udsatte som de tidligere.

Jeg har selv oplevet Burn In på et plasma (fint permanent DR-logo i øverste venstre hjørne), og jeg vil helt uvidenskabeligt hævde at Plasma er/ var mere udsat.

Jeg har 2 stk OLED og oplever ingen problemer. :)

Så hvis du blot behandler dit nye OLED som du behandler dit Plasma, er der ingen fare på færde. Du vil få et meget mere levende billede, stadig med perfekt sort.

BONUS: Du sparer en pæn slat på elregningen!
Af jkn789
#358847
med mindre du ser tv2news 6-8 timer i træk, er min påstand at burn in ikke er et problem. Og slet ikke hvis du bruger skærmen til almindelig tv som du skriver.
jeg har stadig mit Panasonic ZT60 plasma tv fra 2014, som bare køre og køre uden problemer, men skiftede til oled i stuen i maj 2021 og har ikke skyggen af burn in. Jeg ser masser af hdr indhold og sport, golf i op til 6 timer af gangen uden nogen form for logo burn in.
så du skal ikke være bange for burn in.
jeg har også vinduer bag mig når jeg ser tv. Og der er naturligvis genskin i skærmen, men ved almindelig tv, er oled lysstærkt nok til at du ikke lægger mærke til det. Kun ved mørke scener i HDR materiale er det et problem.
dette er mine erfaringer med mit Panasonic HZ1000 oled skærm.
Af George1
#358848
TokeFalkPedersen skrev: 23. maj 2024, 06:28 Det ærger mig også meget at skifte Panasonicen ud. Der har intet været galt med det i de 12 år(og det er der stadig ikke).

Oled?? Hvad jeg kan læse, så kan der opstå burn in, er det ikke korrekt. Det er måske ikke noget man skal være nervøs for?

Vi sidder med et vinduesparti i ryggen, når vi ser tv. Der er ingen problemer med plasmaen ang genskin
OLED/QD OLED plejer at fraråde direkte sollys.
Der er stadig meget genskin OLED og QD OLED med undtagelse af QD OLED 95D. Se det selv i butikkerne.

Langt over budget, når det er sagt så er QD OLED til under kr 12000 et super bud , ville dog tilkøbe en forsikring mod burn in, Elgiganten har en ved jeg.

PS. Vil aldrig nogensinde anbefale et tv med IPS panel Hvis Q80C alligevel er med VA panel får det min klare anbefaling, er dog ikke 100% på det er VA mener det er Rtings der skriver det er et IPS panel, der er desværre en del forvirring omkring dette, da det afhænger af størrelsen på tv.

PPS.
Ser ud til at Q80C 65" er et VA panel, beklager hvis min hukommelse har svigtet.
Der var meget tvivl omkring forgængeren Q80B IPS/VA.
Brugeravatar
Af TokeFalkPedersen
#358849
Puha. Når interessen for tv specs kun dukker op ved køb, som sker hver 6-10 år, så er jeg sgu ved at være noget forvirret. 🙂

Jeg har nok så småt kredset mig ind på Q80C.

Men hvis Oled ikke har så stort et problem med burn in, som jeg har læst indtil nu, hvilken model Oled tænker i kan være et alternativ til Q80C?
Af henrik.yde
#358851
TokeFalkPedersen skrev: 23. maj 2024, 12:15 Puha. Når interessen for tv specs kun dukker op ved køb, som sker hver 6-10 år, så er jeg sgu ved at være noget forvirret. 🙂

Jeg har nok så småt kredset mig ind på Q80C.

Men hvis Oled ikke har så stort et problem med burn in, som jeg har læst indtil nu, hvilken model Oled tænker i kan være et alternativ til Q80C?
Stort set alle OLED performer ens, Philips, LG, Sony, Panasonic osv. Med lidt held vil du kunne finde et 65 tommer OLED til 9000-10000.
Brugeravatar
Af KimKaos
#358853
TokeFalkPedersen skrev: 23. maj 2024, 12:15 Puha. Når interessen for tv specs kun dukker op ved køb, som sker hver 6-10 år, så er jeg sgu ved at være noget forvirret. 🙂

Jeg har nok så småt kredset mig ind på Q80C.

Men hvis Oled ikke har så stort et problem med burn in, som jeg har læst indtil nu, hvilken model Oled tænker i kan være et alternativ til Q80C?
Så skal du finde en større pengepung frem men jeg fik dig op på en Q80C så mon ikke et par tusser eller 3 mere kan gøre det

Power har et 65" S94C til 11.777,-

https://www.power.dk/tv-og-lyd/tv/samsu ... flatpanels

En model det er svært at sige noget negativt om ;)

Igen vil jeg forslå du finder en forhandler og tjekker det ud - men jeg ved du vil blive positivt overrasket og det er absolut et top-tv flere klasser over det 80C jeg foreslog som alternativ til dit 70´er

S94C findes også i flere butikker som outlet

https://www.power.dk/tv-og-lyd/tv/samsu ... els#outlet

El-gig har også S94C til 11.990

https://www.elgiganten.dk/product/tv-ly ... ricerunner
Brugeravatar
Af TokeFalkPedersen
#358854
Ja prisen på Q80c kan jeg godt acceptere.

Men tænker også det er ved at være grænsen.
Jeg er helt ned på, jeg får hvad jeg betaler for.
Brugeravatar
Af KimKaos
#358857
Jeg kan helt følge dig - du kommer og beder om råd i et specifikt prisleje og sidder nu med et ups-koster-det-så-meget.....

Men husk på at du var indstillet til at skulle finde 2-3K ekstra frem i forhold til de knap 7K og nu kikker vi på knap 12K - et pænt spring men det er det der sker når du snakker med nørder :)

Omvendt så er knap 12K for et TV der for kort tid siden kostede ca. 24K et godt tilbud og du får en absolut topmodel og mange mange års glæde

Men igen smut ud til en forhandler - brug et par timer på og så se om det er det værd for dig eller at 80C løser opgaven tilfredsstillende - du er den eneste der kan bedømme det
Brugeravatar
Af TokeFalkPedersen
#358860
KimKaos skrev: 23. maj 2024, 14:34 Jeg kan helt følge dig - du kommer og beder om råd i et specifikt prisleje og sidder nu med et ups-koster-det-så-meget.....

Men husk på at du var indstillet til at skulle finde 2-3K ekstra frem i forhold til de knap 7K og nu kikker vi på knap 12K - et pænt spring men det er det der sker når du snakker med nørder :)

Omvendt så er knap 12K for et TV der for kort tid siden kostede ca. 24K et godt tilbud og du får en absolut topmodel og mange mange års glæde

Men igen smut ud til en forhandler - brug et par timer på og så se om det er det værd for dig eller at 80C løser opgaven tilfredsstillende - du er den eneste der kan bedømme det
Er klar over, at i går noget mere op i det herinde end jeg gør, og at vi ikke har samme krav 😊.
Jeg vil smutte ud at kigge i butikkerne 👍
Af PeterD
#358867
Lysstyrken i OLED er god nok til at genskin ikke er et større problem og husk på at sælgerne ofte vil sælge dig det de tjener mest på.
Af flat1000
#358902
TokeFalkPedersen skrev: 23. maj 2024, 01:26 Pt har jeg et 42” Panasonic plasma på 2012. Det fejler intet, men nyt hus gør at vi har øget afstanden til tv’et.
Det skal bruges til alm tv - ikke meget film. Men derfor må der godt være et godt billede.
TokeFalkPedersen skrev: 23. maj 2024, 16:09 Er klar over, at i går noget mere op i det herinde end jeg gør, og at vi ikke har samme krav 😊.
Jeg vil smutte ud at kigge i butikkerne 👍
Uden at jeg dog har kendskab til det omtalte Q80C (eller dit specifikke plasma), så er jeg ret sikker på, at du vil opleve det som et kæmpe step op.

Har selv haft 3 stk Panasonic plasma (dog ældre end 2012) PX80, PZ85 og G20 og de var/er alle langt dårligere end mit 2017 Samsung 49Q7F også ved sort-niveau.

Har også et 2020 Panasonic oled 65HZ2000 og oplever ikke helt den "nat og dag" forskel mellem de 2 teknologier som overvejende beskrives her og min omgangskreds synes ellers jeg er meget kritisk :).

Hører gerne hvad valget faldt på og om du er tilfreds.
Af flat1000
#358903
PeterD skrev: 23. maj 2024, 06:00 Panasonic plejer at holde fint, så får næsten tåre i øjnene over at høre at det er fra 2012 og stadig rockin' !

*Snøft* !

Hvis du vil opnå samme gode billedkvalitet, så skal du ofre penge på et OLED.

Ked af at sige det men OLED minder mest om den dengang fremragende plasmakvalitet, hvor et LCD/qled, minder mere om et LCD tv.
Er nysgerrig Peter :). Hvilket Panasonic plasma tv er det du har, som gang på gang gør dig stærk emotionel, når du oplever brugere, der planlægger at opgive denne teknologi til fordel for noget andet :).