Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Hessi
#12492
Hey så skal jeg ind til tape connection og kigge på nogle fjernere. Regner med jeg kun skal kigge på 2 måske 4 stk.

Toshiba 42 og 37 WL 66 Z
Panasonic TH 42 PV 60 EH
LG 42 LB 1R

Jeg har ringet til dem og de siger jeg kan prøve at tage den med men det er ikke sikkert de har tid til at gøre det. Jeg kunne nu godt selv gøre det uden at ødelægge noget. O_O
Af mazdarati
#12495
Var i Tape Connection på vesterbro i går og kigge på 40"+ TV. De havde Toshiba 42WL66Z(1366x768) og 42WL67Z(1920x1080) stående lige over hinanden - og ved siden af to pioneer plasma. De har lige nedskrevet prisen på 67'eren til 16000 og 66'eren koster stadig 15000.

De kørte Star Wars II DVD på da jeg kom, og jeg fik lokket dem til at sætte S.W.A.T. Blu-Ray på istedet.

Set i forhold til pioneer og panasonic 42 plasma som stod en tand længere henne, synes jeg ikke der er nogen tvivl om at Toshiba'en leverede klart det bedste billede. MEGET lidt forskel selv ved 1080 opløsning fra BD-afspiller på de to Toshiba'er, dog lidt bedre farver fra 67'eren - men det regner jeg ikke for så meget da det jo snildt kan være et indstillingsspørgsmål. Detaljeringsgrad 66'er og 67'er imellem var meget ensartet, men fælles stod billedet mere "rent" end på Pioneer'erne og Pana'en - her skildtes fårene fra bukkene. Jeg står selv på tærkslen til at købe en Toshiba, og jeg har 3½ meter til fjernsynet - Toshibaerne giver altså de andre baghjul - efter min mening. Selv i hurtige scener var der ikke nogen slør, men de havde dog ikke noget tv signal at sætte på, så jeg kunne ikke se hvordan det blev tacklet.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#12496
Mine forældre har købt et Samsung 42Q7H plasma TV til ca. 11.000 kr. idet de ikke kunne forlis med Panasonics udseende. Jeg må indrømme at jeg blev positivt overrasket over billedkvaliteten. Medgivet - det er set bedre på andre modeller - men ift. Samsungs mange LCD TV, som f.eks. M71 serien, så er dette klasser bedre.

Der har været et par rapporter om mangel på farver i gradienter på denne model, men det er ikke noget jeg endnu har set noget til. Eneste anke er at farvespektret mangler nogle toner i den mørke ende, således at der mangler kontrast i mørke billeder. Tingene bliver hurtigt helt sorte, men prisen taget i betragtning, synes jeg mine forældre har gjort et godt køb. Og så er TV'ets udseende mere i stil med Pioneer uden at have samme prismærkat ;)
Af sanny
#12503
azrael

jeg har sony 29 trinitron 100hz ( ca.5-6 år) har haft den fra ny af ,aldrig problemmer med den

er der noget for dig,, tv fejla intet og giver flot bileder jeg sælger den pg af køb af fladskærm

sany
Brugeravatar
Af azrael
#12504
Sanny, har sendt dig en personlig besked... :)
Af Hessi
#12710
Så var jeg inde og kigge på nogle TV'er i Tape Connection i Århus.

Kiggede på følgende TV'er med følgende kilder.

Panasonic 37 og 42PV60(EH), med analog TV-signal, PC-signal via VGA, DVD via PC, AVI via PC, HD via PC og visning af JPEG billeder via PC.

Toshiba 37WL66Z, med analog TV-signal, PC-signal via VGA, DVD via PC, AVI via PC, HD via PC og visning af JPEG billeder via PC.

Disse skærme lå ca. i samme prisniveau, kan ikke huske det præcise pr. TV.

Jeg må sige at jeg også hopper på Panasonic vognen da det klart var den (37" samt 42") der vidste det skarpeste og lækreste billede. Dejlige afrundede og naturtro farve og ikke noget der var for lyst eller for mørkt. Toshibaen var bestemt ikke ringe men Panasonicen var bare en tand bedre.

Analoge billede var meget tæt på det billede jeg får ud af et 32" Phillips 100 Hz. CRT TV med pixel plus teknologi og alt det geil. Igen skal det nævnes at Toshibaen bestemt levede op til mine forventninger men Panasonicen var igen en tand bedre.

HD-, DVD- og AVI-kvalitet var virkelig skarpt med meget smukke farver, det var et fryd for øjenene. Også her var Panasonicen lige en tand bedre men dermed ikke sagt at Toshibaen var ringe, bestemt ikke.

Men for mit vedkommende er valget truffet, og det er, som det nok kan ses, blevet Panasonic 42PV60(EH). Og så alligevel ikke... Jeg kan stadig ikke tage stilling til om jeg tør tage chancen og få et fjernsyn der muligvis kan have det omtalte "problem" med lilla blure ved farveovergange fra mørke til lys og omvendt. Efterhånden som jeg har søgt mere og mere har jeg fundet ud af at alle Panasonicer i denne model har "problemet" i mere eller mindre omfang og ved nogle af dem opstår "problemet" først efter adskillige timers brug.

Lige nu vil jeg afvente og se hvad "løsningen" bliver, hvis der bliver en af slagsen.

Håber det kan hjælpe andre lidt i samme situation.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#12712
Jeg fejrede nytår med en gut der også havde købt en 37PV60 og han klagede også over dette fænomen. Han kunne dog justere sig ud af 90% af det fortalte han og det var så sjældent at det forekom at han ikke gad beskæftige sig mere med det.
Af Hessi
#12713
Okay, må jeg spørger hvornår han købte TV'et og hvor fra?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#12736
Tapeconnection i København for ca. 14 dage siden.
Brugeravatar
Af azrael
#12748
Jeg har også læst den lange smøre om problemet over på Recordere.dk. Uden at have set problemet "live" virker det dog lidt som et "dagens problem", altså et emne der måske er unødvendigt "hot" lige nu.

Jeg vil ikke prøve at forklejne problemet, da jeg som sagt ikke har set det "live" og kun på billeder, men det virker meget som om mange først har fået øje på det efter de er blevet gjort opmærksom på det. Og så er det jo klart, at man fokuserer på det.

Alt andet lige er det dog lidt træls, at den slags "bivirkninger" findes, men plasma er alligevel en fhv. ny teknologi (måske ikke på laboratoriestadiet, men alligevel), og der er altid børnesygdomme af en slags. Netop ved PV60-serien virker problemerne dog ret tilgivelige, da prisen er så lav. Dette er blot min mening; alle andre har al ret til at være uening... :)