Emnet er Blu-ray og harddiskoptager-bokse af alle arter

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Peter84
#160576
Hej Forum!

Jeg er ret ny mht fladskærmsteknologi og blu-ray, så jeg håber, der er nogle, der kan hjælpe mig.

Jeg har for ikke så længe siden købt en blu-ray afspiller, Panasonic BDT110, og blu-ray film ser fantastiske ud. Kører helt glidende uden hak eller forsinkelser i billedet.

Det, der undrer mig, er, at der stadig er motion judder ved dvd-afspilning. Det gælder sjovt nok ikke alle dvd'er, men alligevel nogle. Det er ikke noget, der forstyrrer filmoplevelsen sønderligt, men jeg lægger stadig mærke til det. Det er mest i stille filmscener, når en person f.eks. vender sig hurtigt, at der opstår en lille billedforsinkelse.
Har læst en del på nettet om, at der kan opstå en konflikt, når en film oprindeligt er optaget ved 24fps, men dvd-afspilning vises ved 25 fps. Er der ikke en måde, hvorpå man kan vise dvd'er ved "almindelig hastighed"? Når jeg ser blu-ray har jeg slået 24p output til, så det vises med 24 fps, og det ser forrygende ud. Hvordan kan det så være, at en ældre teknologi som dvd, skal være sværere at få til at køre ordentligt?

Mit fjernsyn er et Samsung LED-fjernsyn. Jeg kan fjerne alle forsinkelser og hak helt ved at sætte motion-plus til "tydelig". Men det gør så, at alt generelt bevæger sig lidt hurtigere og ikke minder om den traditionelle film-oplevelse i biffen (som jeg synes blu-ray opfylder til perfektion). Det fungerer fint til sport, nyheder, dokumentarer osv, men ved film vil jeg gerne have et roligere billede. Det får jeg ved at slå motion-plus fra, men så er der til gengæld risikoen for motion judder - kun ved dvd. Er der andre indstillinger i enten mit fjernsyn eller blu-ray afspiller jeg skal være opmærksom på?

På forhånd tak for hjælpen!
Af Mysen
#160580
Du har ikke rigtigt noget at gøre ved det. Hvis der er judder i kildemateriealet, så er det kun motion plus, der kan løse det, og det forstår jeg godt, at du ikke betragter som en løsning.
Af Peter84
#160581
Hej og tak for svaret

Jeg er også efterhånden kommet frem til, at nogle dvd'er måske bliver produceret i ringere kvalitet? F.eks. så jeg først Inception på dvd, og jeg måtte simpelthen stoppe, fordi det så virkelig ringe ud. Jeg fik den så på blu-ray og alt kørte perfekt.

Nogle dvd'er oplever jeg kører helt fint. F.eks. Batman begins, Imaginarium of Dr. Parnassus og en gammel en som A Clockwork Orange. Men har det noget på sig, at nogle dvd'er bare er dårligere produceret?