Brug denne kategori til at tale om digitale såvel som analoge tv-tunere, samt andet modtageudstyr

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af loveduck
#46302
Får man de velkendte HD kanaler, hvis ens fjernsyn ikke understøtter MPEG 4? For så burde du vel ikke få glæde af dem, når du har et PX80?
Brugeravatar
Af kthomsen
#46304
Jeg har nu stor glæde af HD-kanalerne på mit PX80! :o
Af loveduck
#46307
Så hvis man har en ekstern box, hvor tunerne understøtter MPEG4, så er det nok?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#46314
loveduck skrev:Får man de velkendte HD kanaler, hvis ens fjernsyn ikke understøtter MPEG 4? For så burde du vel ikke få glæde af dem, når du har et PX80?
Der er en verden til forskel på HD kanaler og det der normalt blot betegnes som "digitale kanaler". PX80 har en HD opløsning på 1024x768 (eller 1024x720 for 37" modellen) hvor almindelige digitale kanaler (SD) kun er på 720x576 punkters opløsning. HD signalerne er 1920x1080 (interlaced) og selvom PX80 ikke kan matche denne opløsning, så er der jo en enorm mængde oplysninger til stede i HD signalet ift. SD signalet.

Når du har en boks tilsluttet, så dekodes MPEG4 signalet i boksen og sendes videre til PX80 som et HDMI signal, fuldstændigt som en BluRay afspiller ville gøre det. PX80 ser altså ikke et MPEG4 kodet signal, men blot et råt 1920x1080i signal, som den så afspiller. MPEG4 er jo blot en betegnelse for den kompression, som det oprindelige signal er pakket med - boksen udpakker jo signalet og sender det videre som noget ethvert TV kan forstå.

All in all: Ja, du får meget glæde af HD signaler på PX80 og hvis blot boksen er beregnet til at dekode signalet, så skal det også nok kunne afspilles på hvad du nu end sætter i enden af den. Med en boks kommer dit TV blot til at virke som en film-fremviser, der slet ikke behøver at have nogen form for dekodere, tunere eller andet gejl installeret. Det kunne såmen være en alm. PC monitor du benyttede.
Af thg
#46535
Jeg har en digitalboks fra YouSee, dog uden HD, dvs. den gamle Sagem 60 som også stadig sælges.

Jeg er egentlig ligeglad med de HD kanaler som tilbydes idag, da det sjællendt er nogle jeg ser, så jeg venter med HD boksen til der tilbydes nogle flere HD kanaler.

Min undren går bare på hvordan min nuværende Sagem 60 boks kan levere et digitalt billede/lyd igennem et helt normalt scartkabel???
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#46536
Det kan den heller ikke. Den kan dekode et digitalt signal og videresende det til dit TV som et analogt scart-signal. Når det først rammer dit TV så er det ikke længere digitalt. Det gør dog heller ikke så meget, da du jo har fået glæden ved at modtage signalet digitalt og derved undgået tab ad den vej. Det sidste lille stykke via scartkablet introducerer ikke forfærdeligt meget tab.
Af thg
#46546
Men vi er enig om at jeg ikke får bedre billede ved at købe en boks med HD fra YouSee, andet end når man ser det meget lille udvalg af HD kanaler?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#46561
Du vil måske få et marginalt bedre billede ved at få ført signalet videre til dit TV i et rent digitalt format (dvs. uden et DA/AD led ekstra), men om det er synligt i din siddeafstand er nok tvivlsomt.

Den nye HD boks tilbyder også en HDD optager, som pt. er den eneste der kan levere optagning af HD kanaler (og DVB-C kanalerne). Hvis du er ligeglad med dette, så er der ikke ret megen fornuft i at opgradere.
Af thg
#46564
Nej. Jeg er ikke interesseret i optagning eller de nuværende HD kanaler, kun god billedkvalitet på de alm. danske kanaler: DR, TV2, TV3 mv. men konklusionen er altså at digital boksen uden HD giver samme billedkvalitet på de alm. kanaler som den nye boks med HD?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#46565
Ja. De er begge DVB-C dekodere og i dit tilfælde er DVB-C med MPEG2 kompression det eneste krav. Forskellen på de to bokse er MPEG4 kompatibliteten og HD understøttelsen (samt evt. HDD optageren).

Jeg skal være ærlig og indrømme at jeg faktisk ikke ved om Sagem boksen også har MPEG4 understøttelse, men det er heller ikke så relevant når vi taler om digitalt kabel-TV i øjeblikket.
Af bossanova
#47352
PX80 ser altså ikke et MPEG4 kodet signal, men blot et råt 1920x1080i signal
Man kan vel også indstille boksen til at vise 720p? Skulle det give et bedre billede end 1080i? Jeg ser (indtil videre) med 720p, og det giver ganske fantastiske billeder, især TV2SportHD og MTV-HD.