Debat af skærmeteknologi, nutidens såvel som fremtidens. LCD, plasma, OLED samt HD, 4K, 8K, HDR mm.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Chomper
#104063
Jeg har læst testen af P50VT20, hvor der bliver nævnt at der er en god dybde i billedet. Vil det sige at der ikke er meget der ligesom træder ud af skærmen, så man f. eks får lyst til dukke sig...?
#104096
Chomper skrev:Jeg har læst testen af P50VT20, hvor der bliver nævnt at der er en god dybde i billedet. Vil det sige at der ikke er meget der ligesom træder ud af skærmen, så man f. eks får lyst til dukke sig...?
Det afhænger af indholdet. Man kan godt lave det, men det sker ikke så ofte. 3D handler mest om dybde ind i billedet.

Objekter der træder ud af skærmen kan jo heller ikke komme ud over skærmens rammer, som sætter en naturlig begrænsning. Så skal man lave noget der er overbevisende ud af skærmen, så skal man helst op i en skærm på minimum 60-70 tommer.
Af Gaco
#104103
På de demoer jeg har set, sker det lejlighedsvist at ting ryger ud af skærmen (klovne de der klovner der gøgler), men for det meste handler det om dybde ind i skærmen, hvilket er godt fordi det virker realistisk. Det svarer nærmest til at fjernsynet går fra at være en flad skærm til at man kigger ind/ud af et vindue :)
Af jingle
#104122
Jeg vil også sige at det mest overbevisende ved 3D er når det kommer ud af skærmen og ikke selve dybden i det.

Faktisk virker dybden i nogle af natur optagelserne på demo disken fra blue ray afspilleren til at være direkte nivaue opdelt.

Sådan at du føler at buske findes i ofrgrunden langs TV kanten, så kommer de tættest stående klipper i samme nivaue på et lidt dybere nivaue og til sidst ser du horisonten som endnu et nivaue helt i baggrunden.

Her var jeg meget skuffet fordi det virkede som om at det var opbygget som nogle at de der 3D folde ud bøger man kan købe :( det virkede ikke som om man havde formået at lave rigtig flydende overgange i dubden.

Men det kan man så se i den grad hænger sammen med materialet, fordi ser man så den scene hvor heste vognen kommer kørene fra langt ude i baggrunden og køre hen i mod kameraet og lige forbi der virker 3D effekten 100% realistisk og helt flydende som hvis det er optaget med rigtig 3D kamera, det andet virkede somom det var 2D materiale som var konverteret om til 3 og derfor kom til at virke som flere lag i dybden.

Og klovnen som rækker de 4 kugler i hånden helt ud af skærmen er virkelig fantastisk lavet og helt igennem realistisk. men ja det afgrænser sig til TV kanten hvor langt ud til siderne og i top og bund det kan strække sig.

Men ud over det, så får man samme 3D effekt ud af skærmen med en 50" som med en eks. 65" det er kun et spørgsmål om hvor langt ude fra siden man kan se det.

Men kan jo klart ikke lave 3D hvor baggrunden af fladskærmen ikke er til stede, så klovnen kan godt række hånden ud af skærmen men ikke dreje den rundt om kanten på TVet.

Men igen så er større ikke altid bedst i den sammenhæng hvor man snakker 3D, det kommer også meget an på hvor tæt man sidde på skærmen, for reælt så er længere væk fra skærmen bedst og får du en for stor skærm og sidder dermed for tæt på, så virker 3D effekten ikke nær så god.

Eks. så anbefaler man en afstand til en 50" på mindst 1.9 meter og helst mere anbefalet af producenterne.
Hoved reglen er 3 bange billede højden, og ikke skærm højden, så hvis du ser en film med sorte kanter for oven og for neden, så er denne mindste afstand jo kortere.

Så med en stor skærm eks. 65" skal man med fuldt billede altså være minimum 2½ meter væk og helst længere.
Nu kender jeg ikke jeres stuer, men jeg vil da næsten væde på at rigtig mange kun lige kan holde sig over de anbefalet 2½ meter men man skal helst være længere væk, dette er ikke den anbefalet afstand, men den anbefalede minimums afstand og anbefales gerne at være større.

Men generelt så er det rigtig imponerende når man sidder med ægte 3D materiale til visning på sin 3D skærm.

8)
Af sokken
#104148
jeg har prøvet 7-8 3d klip fra youtube og der var der faktisk en del der poppede ud af skærmen og det så rigtig godt ud
Af Jeden
#104152
Jeg synes at 3D effekten på tv'et ser rigtig lækker ud.
Brugeravatar
Af hans123
#104179
sokken skrev:jeg har prøvet 7-8 3d klip fra youtube og der var der faktisk en del der poppede ud af skærmen og det så rigtig godt ud

På VT20 ? hvordan ?