Debat af skærmeteknologi, nutidens såvel som fremtidens. LCD, plasma, OLED samt HD, 4K, 8K, HDR mm.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Shooter DK
#97365
ville muligvis gerne på et tidspunkt skifte til en 3D skærm men hvor meget af ens udstyr skal så skiftes ud? bruger lige nu et HDMI 1,3 kabel fra min skærm til min sorround reciever som også har 1,3 HDMI og fra recieveren køre jeg igen med HDMI 1,3 ud til ps3 og xbox360 men vil det sige at jeg både skal have ny reciever og kabler for at få 3D ?

PS: ved godt at ps3 vil blive opdateret til 3D hehe :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#97373
Nej. 3D kan køre på HDMI 1.3. Du skal ikke skifte noget hvis din receiver er HDMI 1.3 kompatibel - vær OBS på, at det ikke blot er selve kablet der tales om, men din reveicer skal rent faktisk kunne håndtere signalet også.
Af Martin Sjøstrand
#97376
Hmm, syntes det er lidt skræmmende, at en gut fra hifiklubben på Åboulevarden fortæller mig, og jeg ved ikke meget om det, at hvis jeg vil have et af de nye 3D, så skal hele skidtet skiftes... Tv skal skiftes (naturligvis), anlæg og kabler skal køre 1.4 for at benytte 3D

jeg troede faktisk de havde styr tingene? Nu ved jeg jo så heller ikke hvem der rent faktisk har ret ;)
Af Notional
#97377
Martin Sjøstrand skrev:Hmm, syntes det er lidt skræmmende, at en gut fra hifiklubben på Åboulevarden fortæller mig, og jeg ved ikke meget om det, at hvis jeg vil have et af de nye 3D, så skal hele skidtet skiftes... Tv skal skiftes (naturligvis), anlæg og kabler skal køre 1.4 for at benytte 3D

jeg troede faktisk de havde styr tingene? Nu ved jeg jo så heller ikke hvem der rent faktisk har ret ;)
Jeg tror Yakken har misforstået noget. Controlleren til HDMI 1.3 kan ikke håndtere 3D. Kabler kan godt, hvis de er gode nok til at håndtere båndbredden. Dvs. din reciever vil ikke kunne håndtere de venstre/højre "flags" der bestemmer hvilket billede, der er til hvilket øje og kan derfor ikke sende signalet med 3D videre til dit tv.

Mange 3D afspillere har 2 hdmi udgange, 1 til tv til 3d billede og 1 til reciever til lyd. Hvis din PS3 ikke har det, så bliver det lidt svært at få HD lyd til recieveren.
Af Illgor
#97383
Yakken har nu ret. HDMI1.3 kan godt klare 3D signalet - blot ikke i 1080p. Det kan kun klare op til 1080i...
Det skal vist dog være et opgraderbart udstyr du har (som de fleste ting jo er idag)
Det er jo nok til at leve med indtil man en dag har råd til at skifte sine ting ud 8)
Af mundt
#97385
@ Shooter Dk

Vil du ikke bare kunne trække hdmi direkte til tv'et og trække lyden via optisk kabel til recieveren? Altså fra ps3..

Du må selvfølgelig så døje med to kabler til tv'et..

Jacob
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#97388
mundt skrev:Vil du ikke bare kunne trække hdmi direkte til tv'et og trække lyden via optisk kabel til recieveren? Altså fra ps3..
Så mister du HD-lyden. Den kan kun sendes via HDMI (eller analogt output, men det har PS3 ikke).
Af mundt
#97389
Ahhh!

Puha, det bliver et dyrt år :)
Af Martin Sjøstrand
#97393
Så er mit spørgsmål, hvad prisklasse anlæg skal man være oppe før man reelt kan høre forskel på DD og HD lyd? Jeg er godt klar over det er individuelt hvor meget forskel folk hører.... Men ville jeg på et Samsung receiver anlæg med surround, som jeg gav omkring 6000.- for 2,5 år siden kunne høre forskellen? Eller skal man højere op i prisklasse?
Af jvvpc
#97395
yakken skrev:
mundt skrev:Vil du ikke bare kunne trække hdmi direkte til tv'et og trække lyden via optisk kabel til recieveren? Altså fra ps3..
Så mister du HD-lyden. Den kan kun sendes via HDMI (eller analogt output, men det har PS3 ikke).
Hvordan kan det da være at man ikk kan sende HD lyd ud gennem S/PDIF ? Det er da digitalt og som jeg har forstået der du får den højeste kvalitet.

PS3 HAR analog output ;) man skal bare køre det gennem deres PS stik også vælge det kun skal være lyd inde i indstillingerne.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#97398
Der er ikke taget højde for HD-lyd da SPDIF-standarden blev defineret i sin tid. Det handler ikke om hvad lysledere kan bære, men hvad encoderen/decoderen kan levere.

Ja, du kan få analog lyd ud af en PS3, men det er ikke HD-lyd. PS3 dekoder godt nok HD-lyd, men den sender det kun ud via HDMI, som så vil være i PCM-format.
Af jvvpc
#97399
Ahhhh :) som man dog bliver klogere.

Er også ved at skifte over til 3D derhjemme så alle kabler skal endelig skiftes til HDMI, også selvstændige lydkabler ?
Af Shooter DK
#97409
ok tror bare jeg dropper det her 3D pis synes det er for dyrt med alt det man skal købe for hvis det bare var skærmen så **** det men det er det desværre ikke. håber lidt 3D uddør som det har gjort før.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#97410
Shooter DK skrev:ok tror bare jeg dropper det her 3D pis synes det er for dyrt med alt det man skal købe for hvis det bare var skærmen så **** det men det er det desværre ikke. håber lidt 3D uddør som det har gjort før.
Det er dyrt at være early adopter ;)

Men du kan da godt nøjes med en skærm, når du har PS3. HD-lyden kommer bare ikke med. Du kan dog satdig få f.eks. DTS, som mange brugere jo i årevis har været glade for. Og så kan anlægget opgraderes engang når det alligevel trænger til det.