Få uger efter Netflix's lancering af et reklameabonnement i dele af verden, er Disney+ Basic blevet lanceret i USA. Det gør os klogere på, hvad vi kan forvente fra produktet.
Disney+ Basic, som reklamepakken hedder, er en mere komplet pakke end Netflix's ditto. Netflix Basic er eksempelvis begrænset til 720p streaming og mangler 5-10% af indholdskataloget. Netflix's reklamepakke virker heller ikke på Apple TV, Chromecast, Windows appen og PS3.
Disney+ Basic har det fulde indholdskatalog og tilbyder 4K, HDR10, Dolby Vision og IMAX Enhanced videokvalitet. Brugere kan oprette profiler og streame på op til fire enheder samtidig.
Dog stadig mangler
Der er dog visse begrænsninger i form af manglende Dolby Atmos-lyd, download-funktion, GroupWatch og SharePlay, oplyser selskabet. Disney+ Basic understøttes heller ikke på alle enheder, f.eks. mangler Roku.
For at få disse funktioner kræves Disney+ Premium uden reklamer.
- "Dagens lancering markerer et milepælsøjeblik for Disney+ og sætter forbrugernes valg i højsædet," sagde Michael Paull, chef for Direct to Consumer, Disney. "Med dette nye reklameunderstøttede tilbud er vi i stand til at levere større fleksibilitet, så forbrugerne kan nyde den fulde bredde og dybde af utrolig historiefortælling fra The Walt Disney Company."
I USA har Disney over 100 annoncører med fra start og der vil være fire minutters reklamepause i timen.
Der er ikke sat dato på lanceringen af Disney+ med reklamer i Norden, men hvis det forløber ligesom i USA, så introduceres Disney+ Basic med reklamer til nuværende pris ($8 dollars i USA), mens prisen på Disney+ Premium uden reklamer hæves (2 dollars i USA).