Langmack skrev:
Der er flere forskellige grunde til dette.
Først og fremmest har hoveddelen af alle plasma paneler en opløsning på 1024*768. Altså en 4:3 som bliver strukket (da skærmen jo er widescreen). Derimod har et 1920*1080 en aspectratio på 16:9, hvilket passer til skærmens widescreen udformning.
Som du selv skriver længere nede er pixels i plasma-skærme på 42" eller mindre aflange - men det har reelt set ingen betydning overhovedet, da billedet alligevel i alle TV bliver skalleret.
Langmack skrev:
1:1 Pixelmapping er at finde på mange nyere LCD TV, men ikke på mange plasmaer.
Jo, Pioneers 8. g skærme og panasonics 10. g skærme (de skærme fra i år, som er dem der som regel bliver refereret til) har 1:1 pixelmapping
Langmack skrev:
Derudover er det langt fra alle plasma skærme som har kvadratiske pixels, det betyder de kan være formet som en rektangel og giver ikke det præcise billede som et LCD tv gør.
jo, det hele bliver alligevel skalleret (også i LCD'er), så det er den interne scaler der har den store betydning i denne forbindelse uanset om det er kvadratiske eller aflange pixels.
Langmack skrev:
Derudover er der chancen for burn-in. Hvis du udelukkende bruger fjernsynet koblet til en PC, kan fx du godt regne med at få en fin lille startmenu på din skærm. Igen, dette undgås med LCD.
Det er mildest talt en skrøne. Som jeg skriver højere oppe, har jeg endnu til gode at høre fra nogen der har oplevet burn-in på deres plasmaskærme (af Pioneers og Panasonics modeller fra i år). Hvis du mishandler dit TV går det i stykker.
Højere oppe refererer jeg til en episode hvor en person på et forum forklarede, at de havde demoskærme hængende med sorte bjælker i top og bund - derved opstod burn-in efter et par dage med uafbrudt hærgen af TV'ne. Men hvad han også nævnte var, at de LCD'er som også hang der også havde synlige burn-in. Endog var LCD'erne hurtigere om at "brænde" billedet fast, og det så værre ud.
Jeg tror du refererer til Retention, som er midlertidigt, og går væk igen.
Jeg har hørt fra mange brugere på diverse fora, at XBox og PS3 kan spilles på plasma uden problemer i mange timer uafbrudt uden det har skabt problemer. Jeg har selv en ven, som for nyligt spillede XBox 360 uafbrudt i 12-18 timer uden problemer.
Hvis man vil være forsigtig, kan man følge nogle relativt simple indkøringsregler de første 100-200 timer.
Langmack skrev:
I praksis er der også en verden til forskel. Du kan gå helt tæt på et LCD TV (af ordentlig kvalitet) og det står knivskarpt. Ved de plasmaer jeg har set (Panasonic & Samsung), står det ganske udtydeligt.
Her er jeg enig - der er "shimmering pixels" på et plasma, som er ret tydelige, hvis man kommer helt tæt på, og der er meget bevægelse i billedet, og kildekvaliteten til billedet er dårlig. Men som jeg også nævner i det tidligere indlæg så er det jo heller ikke meningen at man skal sidde de 40 cm. fra sit TV - i givet fald bør man da bare købe en 30" monitor til sin computer, og et ordentligt TV til film.
Personligt bruger jeg min computer som en slags HTPC. Bl.a. bruger jeg den som DVD-afspiller, og billedet står knivskarpt. Men jeg bruger også min computer som normal computer, og til et formål har jeg da en monitor stående. Jeg har bare et relativt langt kabel fra computer til TV.
Mit eneste problem, er at jeg ikke kan køre en form for Clone, da opløsningen på de to skærme er meget forskellig, og DVI-HDMI ikke kan finde ud af det, mens der aldrig var problemer med VGA. Men derfor kørere jeg dualview i stedet - mit grafikkort tror så desværre bare, at den skal sprede skrivebordet ud i 2 - det betyder dog kun, at min mus kan gå ud af min computerskærm til højre, for da jeg kører med fuldskærm ved overlay, er det stadig et optimalt billede jeg får når jeg ser film.
Måske jeg er ude over dette problem, hvis jeg bare får mig et bedre grafikkort - men der venter jeg til man kan få et der inkluderer HDMI og HD lydformater.