Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg går med tanken om at købe en mac mini som jeg vil bruge som mediacenter, en elgato Eyetv 610 som selector og det gør min kabeltv fra yousee digitalt og så et fladskærms tv til at se alt de dejlige digitale tv og film på.

Men jeg har ikke rigtig sat mig så meget ind i de forskellige fjernsyne.
Jeg troede til at starte med at "FullHD" var "THE SHIT" og det var det man skulle gå efter, men jo mere jeg læser her på forum og andre steder kan jeg se man skal have et tv på over de 37-42 tommer og man skal smide en helt del større pengepose efter det end jeg ejer, og have falkeøjne.

Det jeg går efter er et tv på omkring de 37-40 tommer og jeg har ikke tænkt mig at bruge over de 9000kr på det. Og for at være ærlig kan jeg ikke finde rundt i denne jungle og håber på i kan hjælpe mig :)

Tak på Forhånd :)
Af tosa
Jeg vil foreslå dig at se på Panasonics TH-37PV70 eller TH-42PV70 (hhv. 37" og 42" modeller). Nogle gange kan du finde TH-37PX70 billigere end PV modellen, og så er det bare at købe den i stedet (i PV modellerne er der ikke DVB-T tuner, som du ikke har brug for da du i forvejen har digitalt signal gennem en selector, mens der er DVB-T i PX modellerne).

De modeller jeg nævner går generelt for at kunne fremvise det bedste billede til prisen i dag (kun overgået af pioneers modeller som så også koster ca. 20K eller mere), og de kan fås til ca. 9K eller lidt mindre for 37" modellerne - måske lidt over for 42" modellerne (getmore har den til 8999, men alle fraråder getmore i øjeblikket).
Af Loft
Det er sku et pænt tv :D tak for dit svar.

Men har jeg ret i jeg slet ikke har brug for et tv med FullHD da jeg slet ikke vil kunne se forskel ?

Og jeg kan se det er et Plasma. Synes jeg havde læst mig til at LCD var "bedst" hvis man skulle have en computer tilkoblet sit TV. Tager jeg fejl ?
Af tosa
fullHD på et TV i den størrelse er mere eller mindre meningsløst, medmindre du sidder endog meget tæt på. Og selv tæt på vil forskellen mellem 720p og 1080p være ret lille. 720p er i sig selv ret flot at se på.

Det med at plasma ikke er god til computer ved jeg ikke hvor kommer fra, men jeg kan ikke se hvorfor det skulle være dårligt.

Hvad vil du bruge din HTPC til??
- normalt vil man bruge den til at afspille film og musik på. Og i det tilfælde kan jeg ikke se, hvorfor et plasma skulle være dårligere end LCD, da plasma jo lige netop viser et godt billede.

Hvis vi snakker om at spille på, kan der jo være statiske elementer i spil, og derfor kunne nogle frygte burn-in (det er vel det samme for konsol-spil på plasma). Jeg har endnu ikke hørt nogle have haft burn-in på de nye plasma paneler der er på markedet, medmindre de mere eller mindre med vilje har skadet deres TV ved at have demofilm kørende uafbrudt med sorte bjælker i top og bund.
Men der har, så vidt jeg ved, ikke været konstateret burn-in som følge af at spille på en af de nyere plasmaskærm (de modeller fra i år i hvert fald).

Mht. at bruge skærmen til "normal" computerbrug kan jeg ikke se hvorfor man skulle sidde og surfe på internettet, eller skrive en rapport på en skærm på 37 eler 42". Man sidder jo alligevel længere fra en TV-skræm end fra en computerskærm. Og hvis man vil have den helt vildt stor, kan man jo "bare" købe en 30" monitor ;)
Af Loft
ok så må jeg have misforstået noget fuldstændigt angående det med LCD og computer tilsluttet :s

Og det jeg skal bruge HTPC'en til er jo film, se billeder og afspille musik.

Og hvis de plasma planeler er blevet så gode at chancen for burn-in næsten er væk, overvejer jeg nu stærk at købe det panasonic. Man må jo sige det er en fornuftig pris, har fundet det til omkring 8200kr for px udgaven, og det ser pæn ud.

Tusinde tak for dine hurtige besvarelser :)
Af tosa
Loft skrev:ok så må jeg have misforstået noget fuldstændigt angående det med LCD og computer tilsluttet :s

Og det jeg skal bruge HTPC'en til er jo film, se billeder og afspille musik.

Og hvis de plasma planeler er blevet så gode at chancen for burn-in næsten er væk, overvejer jeg nu stærk at købe det panasonic. Man må jo sige det er en fornuftig pris, har fundet det til omkring 8200kr for px udgaven, og det ser pæn ud.

Tusinde tak for dine hurtige besvarelser :)
Men det er nu rigtigt nok, at mange nævner det der med at LCD skulle være bedre til HTPC end plasmaer. Men som jeg nævner har jeg aldrig kunnet forstå det.
Mht. den PX version du har fundet - er det en 42" - for så tror jeg der er tale om 42PX7 og ikke 70. Efter hvad jeg har hørt skal man vist helst have fat i en 70 model og ikke 7, da deres 7 modeller er meget skrabede. Jeg har ikke selv set forskellen, men har hørt at en af de ting der er fjernet i 7 modellerne i forhold til 70 modellerne er VGA indgang (hvis du havde tænkt dig at forbinde din HTPC gennem den).

Men du kan jo prøve at tage ud og se på de forskellige modeller - jeg har bare læst, at man skal holde sig fra 7 modellerne, da de er meget skrabede. Hvis det er en 37" model, kan 8200 kr. sagtens være 70 modellen ;)
Af tosa
ja, ok jeg kan se inde på hifipriser, at man kan få 37" modellerne for 8200.

Men derinde kan man også se, at 42" modellerne kan fås til under 8800 (jeg kender ikke butikkerne). Så er det op til dig selv, om du vil have de ekstra tommer for 600 kr.

Personligt vil jeg det er det værd - jeg gik selv efter at få 37 tommer da jeg købte, men synes de ekstra penge for 42" var så lidt (jeg kan ikke huske forskellen, men det var under 1000 kr.), at jeg valgte 42 i stedet, og det har jeg ikke fortrudt.
Af Loft
Det var 37PX70 jeg fandt til lidt over 8200kr.

Og jeg har også lagt mærke til man ikke skal smide særlig meget mere for 42'' og jeg har lagt et budget på 9000kr, så det kunne godt være man skulle tage den store, synes nu bare det er en kæmpe :) men hvad fanden nu skal der sku være underholdning, hehe.

Jeg tror lige jeg skal undersøge hvor jeg kan se det med mine egne øjne og forhåbenligt blive forelsket :)

Igen tak for dine hurtige svar.
Af tosa
det var så lidt.

Husk, når du skal finde forhandler, lige at se dig for. Der er nogle der ikke mener det er deres job at yde god service, og dem skal man i mine øjne prøve at holde sig fra.
Af Loft
jeg har kigget lidt på forhandlere og multimediaworld sælger det lige så billigt som Getmore.dk (som er den billigest udover multimediaworld.dk, men jeg synes getmore yder meget dårlig service) - Men den multimediaworld har hedder 42PX70E, hvad betyder det "E" ? Er det godt eller skidt ?
Af Grebdaar
E skulle eftersigende stå for Europe, så det skal du ikke tænke så meget over. Der findes også modeller med betegnelserne A of F til sidst, men det er lidt svært at få et klart svar omkring hvad de står for.
X-modeller er med indbygget DVB-T, V-modeller er uden DVB-T.
71 er parallel import, 70 er fra dansk forhandler.

Jeg håber det letter dig i den uoverskuelige mængde af betegnelser og specifikationer man skal sætte sig ind i, når man har besluttet sig for at vide lidt om produktet før man køber.

Jeg tror bestemt ikke du går galt i byen med det valgte pana plasma.
Af Langmack
tosa skrev: Men det er nu rigtigt nok, at mange nævner det der med at LCD skulle være bedre til HTPC end plasmaer. Men som jeg nævner har jeg aldrig kunnet forstå det.
Der er flere forskellige grunde til dette.

Først og fremmest har hoveddelen af alle plasma paneler en opløsning på 1024*768. Altså en 4:3 som bliver strukket (da skærmen jo er widescreen). Derimod har et 1920*1080 en aspectratio på 16:9, hvilket passer til skærmens widescreen udformning.

1:1 Pixelmapping er at finde på mange nyere LCD TV, men ikke på mange plasmaer.

Derudover er det langt fra alle plasma skærme som har kvadratiske pixels, det betyder de kan være formet som en rektangel og giver ikke det præcise billede som et LCD tv gør.

Derudover er der chancen for burn-in. Hvis du udelukkende bruger fjernsynet koblet til en PC, kan fx du godt regne med at få en fin lille startmenu på din skærm. Igen, dette undgås med LCD.

I praksis er der også en verden til forskel. Du kan gå helt tæt på et LCD TV (af ordentlig kvalitet) og det står knivskarpt. Ved de plasmaer jeg har set (Panasonic & Samsung), står det ganske udtydeligt.
Af Loft
Ja jeg blev lidt forviret, var lige blevet så glad over jeg havde valgt et tv i denne jungle, hehe.

Men tak for hjælpen, nu tror jeg den gamle sparegris skal smadres :p

P.S. Men Langmack, så vidt jeg kan forstå på dig skal jeg vælge et LCD, selvom jeg godt nok ikke har tænkt mig det konstant skal stå på samme menu, der kommer nok mest til at være tv/film kørende. Men kan du anbefale et LCD ?
Af tosa
Langmack skrev:
Der er flere forskellige grunde til dette.

Først og fremmest har hoveddelen af alle plasma paneler en opløsning på 1024*768. Altså en 4:3 som bliver strukket (da skærmen jo er widescreen). Derimod har et 1920*1080 en aspectratio på 16:9, hvilket passer til skærmens widescreen udformning.
Som du selv skriver længere nede er pixels i plasma-skærme på 42" eller mindre aflange - men det har reelt set ingen betydning overhovedet, da billedet alligevel i alle TV bliver skalleret.
Langmack skrev: 1:1 Pixelmapping er at finde på mange nyere LCD TV, men ikke på mange plasmaer.
Jo, Pioneers 8. g skærme og panasonics 10. g skærme (de skærme fra i år, som er dem der som regel bliver refereret til) har 1:1 pixelmapping
Langmack skrev: Derudover er det langt fra alle plasma skærme som har kvadratiske pixels, det betyder de kan være formet som en rektangel og giver ikke det præcise billede som et LCD tv gør.
jo, det hele bliver alligevel skalleret (også i LCD'er), så det er den interne scaler der har den store betydning i denne forbindelse uanset om det er kvadratiske eller aflange pixels.
Langmack skrev: Derudover er der chancen for burn-in. Hvis du udelukkende bruger fjernsynet koblet til en PC, kan fx du godt regne med at få en fin lille startmenu på din skærm. Igen, dette undgås med LCD.
Det er mildest talt en skrøne. Som jeg skriver højere oppe, har jeg endnu til gode at høre fra nogen der har oplevet burn-in på deres plasmaskærme (af Pioneers og Panasonics modeller fra i år). Hvis du mishandler dit TV går det i stykker.

Højere oppe refererer jeg til en episode hvor en person på et forum forklarede, at de havde demoskærme hængende med sorte bjælker i top og bund - derved opstod burn-in efter et par dage med uafbrudt hærgen af TV'ne. Men hvad han også nævnte var, at de LCD'er som også hang der også havde synlige burn-in. Endog var LCD'erne hurtigere om at "brænde" billedet fast, og det så værre ud.
Jeg tror du refererer til Retention, som er midlertidigt, og går væk igen.

Jeg har hørt fra mange brugere på diverse fora, at XBox og PS3 kan spilles på plasma uden problemer i mange timer uafbrudt uden det har skabt problemer. Jeg har selv en ven, som for nyligt spillede XBox 360 uafbrudt i 12-18 timer uden problemer.

Hvis man vil være forsigtig, kan man følge nogle relativt simple indkøringsregler de første 100-200 timer.
Langmack skrev: I praksis er der også en verden til forskel. Du kan gå helt tæt på et LCD TV (af ordentlig kvalitet) og det står knivskarpt. Ved de plasmaer jeg har set (Panasonic & Samsung), står det ganske udtydeligt.
Her er jeg enig - der er "shimmering pixels" på et plasma, som er ret tydelige, hvis man kommer helt tæt på, og der er meget bevægelse i billedet, og kildekvaliteten til billedet er dårlig. Men som jeg også nævner i det tidligere indlæg så er det jo heller ikke meningen at man skal sidde de 40 cm. fra sit TV - i givet fald bør man da bare købe en 30" monitor til sin computer, og et ordentligt TV til film.

Personligt bruger jeg min computer som en slags HTPC. Bl.a. bruger jeg den som DVD-afspiller, og billedet står knivskarpt. Men jeg bruger også min computer som normal computer, og til et formål har jeg da en monitor stående. Jeg har bare et relativt langt kabel fra computer til TV.

Mit eneste problem, er at jeg ikke kan køre en form for Clone, da opløsningen på de to skærme er meget forskellig, og DVI-HDMI ikke kan finde ud af det, mens der aldrig var problemer med VGA. Men derfor kørere jeg dualview i stedet - mit grafikkort tror så desværre bare, at den skal sprede skrivebordet ud i 2 - det betyder dog kun, at min mus kan gå ud af min computerskærm til højre, for da jeg kører med fuldskærm ved overlay, er det stadig et optimalt billede jeg får når jeg ser film.
Måske jeg er ude over dette problem, hvis jeg bare får mig et bedre grafikkort - men der venter jeg til man kan få et der inkluderer HDMI og HD lydformater.