Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af silentdane
Hej

Jeg står i den situation at jeg skal have købt et VGA kabel fra min bærbar til mit Sony TV, da det jeg har købt ikke virker som det skal.

Jeg har et VGA kabel på 1.8m hvor der er 15 pins og når jeg bruger det, så kan jeg i skærmindstillinger i windows vælger Sony TV og den vælger selv en opløsning på 1920x1080. Når jeg vælger den, så slukker skærmen på bærbar, da den ikke kan gå op i full HD. Nu kan jeg se skrivebordet på Sony TV'et i 1920x1080 og alt ok.

Jeg har købt et nyt 5m VGA kabel og den kan ikke finde mit TV i skærmindstillinger og kan kun vise skrivebordet i 1024x768. Den eneste forskel jeg kan se på de 2 kabler er at det nye ikke har pin 9.

Jeg har søgt på wikipedia og kan se der er forskellige standarder af VGA

Her er hvor pin 9 bliver brugt
http://pinouts.ru/Video/VGAVesaDdc_pinout.shtml

Her er hvor pin 9 ikke bliver brugt
http://pinouts.ru/Video/VGA15_pinout.shtml

Jeg kan se der er noget der hedder DDC1 og DCC2, men ved ikke hvad det gør.

Håber der er nogen af jer der kan hjælpe mig med hvilken type VGA kabel jeg skal købe, så min bærbar igen kan finde mit tv og kan vise det i full hd.

Mange tak

Mvh
Sune
Af donoester
Hej,

Med risiko for dit problem er løst.

Det er rigtigt nok - den pin mangler ved et utal af VGA-kabler fordi fabrikkerne i fjernøsten kører efter en ældgammel standard.
DDC bruges til at udlæse informationer om den tilsluttede skærm (den såkaldte EDID). Informationerne er lagret i en EEPROM (hukommelse) der typisk sidder på bagsiden af panelet i skærmen. Dataene er fx. modelnummer, fabrikat, produktionsdato, standard VESA-timings, udvidede timings m.m.

Den EEPROM skal bruge en forsyningsspænding på +5V for at man kan læse eller skrive til den.
I gamle dage genererede man de 5V internt i skærmen, og brugte det derfra, hvorfor pin 9 slet ikke er nødvendig, for at læse EEPROM'en.
I dag er man blevet enige om at man godt vil holde alt hvad der vedrører EDID væk fra resten af skærmens kredsløb og spændingsforsyninger - så det kræves at man giver 5V ind udefra via pin 9.

Moderne udgaver af Windows tager ved tilslutning af skærmen en kopi af EDID'en og gemmer i registreringsdatabasen, og bruger denne til at vurdere max-timings, displaynavn udfra.
Hvis EDID'en ikke kan læses vil den gå tilbage til en "fejl-mode", dvs. idiotsikre indstillinger, som skærmfabrikanter i tidernes morgen blev enige om at understøtte - standard VESA-opløsninger. Alle skærme skal forstå de timings der anvendes i denne standard, derfor 1024x768@60 Hz.

Løsningen er at købe et andet VGA-kabel og spørge sælgeren om alle 15 pins er til stede eller ej. Det er næsten den eneste mulighed. Når kablet er 5m+, og du kører 1080p, så vil jeg nok også satse på et der ikke er alt for billigt(=dårligt afskærmet).

p.s.: Skærmen i den bærbare og TV'et anvender to uafhængige display-outputs, og kan godt køre samtidigt - også i forskellig opløsning. Der bruge enten være en genvejstast eller nogle indstillinger i dine grafikdrivers, hvor det kan sættes :)
Af silentdane
Efter noget søgen har jeg godt nok fundet ud af det med pin 9 og EEPROM ikke får 5v. Du skal alligevel have mange tak for det uddybende svar, for der var alligevel noget info der kunne bruges :-)