Steen Bay skrev:... men det kan vel heller ikke diskuteres (eller det ka' det måske!
) at en flad gammakurve er det korrekte hvis man ønsker at se f.eks. en film som instruktøren har tænkt sig den skal ses.
He - næ, det var også min opfattelse indtil for ganske nylig - men iflg. Rec.709 er gamma-kurven i produktionsudstyret (kamera/filmscanner og hvad man ellers kan forestille sig) ikke konstant flad: Der er indsat et lineært stykke i bunden af luma-responskurven (for at mindske støj i mørke scener fra kildeudstyret), som bør afspejles i displayet. Jeg er nu heller ikke den eneste, der har øje for dette. Det diskuteres bl.a. på AVSForum, hvor de lidt mere hardcore kalibreringstyper færdes og Charles Poynton[1], som er kendt for at formidle viden om og reseache i billedteori i mere akademiske kredse advokerer for den korreke gamma (den flade gamma er ikke dårlig - det kan bare gøres mere korrekt - men den flade gamma stammer fra den måde som elektronkanonen fungerer i et CRT-display, og det afspejler ikke kildeudstyrets funktion, selvom det normalt er det, som vi antager). Reference-monitoren anvendt til billedbehandlingen (post) skal naturligvis ogås være kalibreret ifg. Rec.709.
Derfor ville jeg gerne se gamma-kurven fra Philips-TV'et, da det ud fra den verbale beskrivelse kunne lyde som om Philips gør noget i stil med overholdelse af Rec.709.
Jeg har selv eksperimenteret en hel del med dette (på et 9G Pioneer) og der er tale om en ganske tydelig positiv forskel (bevarelse af softniveau, flere shadow details samtidigt med en højere oplevet kontrast - og ikke mindst fik jeg bugt med grimme hår- og hudfarveartifakter, som ellers havde generet mig længe). Jeg har skrevet en artikel om emnet (med eksempler), som jeg måske lægger ud her på sitet og/eller et andet sted.
[1] Charles Poynton: Gamma FAQ:
http://www.poynton.com/notes/colour_and ... maFAQ.html
Linket er blot en samling uddrag fra Poyntons andre værker/bøger. Gamma-begrebet er ganske kompliceret og handler i høj grad også om perception og omgivelser.