Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af hapseleg
Hvor stor en forskel er der på HDMI og Coaxial/Optical når det kommer til lydsiden? Jeg tænker at der nok er en forskel da coax og optical er skærmet for sig selv mens hdmi både har billede og lyd i samme kable eller hvordan er det? og begge kabler understøtter 5.1 ik?
og jeg skriver optical/coaxial fordi der jo næsten ik er nogen forskel på dem 1-5m. eller sådan har jeg ihvertfald forstået det :)
-Hapse
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
HDMI understøtter HD lyd. Det gør coax/lysleder ikke.
Af hapseleg
okay så hdmi er bedre end coaxial og optisk?
Af Kratz
Jamen det kommer da sandelig helt an på situationen!
Hvis du kun skal se DVD er der ingen HD lyd, og så kan du for så vidt lige så godt køre lyden via optisk eller coax.
Men til Blu Ray vil det nærmest være uforskammet at gå glip af HD-lyden, som jeg vil påstå er en lige så stor forbedring som du ser på billedsiden! Og i dette tilfælde er der som Yakken nævner ingen vej uden om HDMI (med mindre du sætter afspilleren til at dekode lyden og sender den via 5.1 eller 7.1 analoge kabler. Din afspiller vil dog sjældent klare lyddekodningen lige så godt som en surround receiver).