Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af LeonardoBeg
Jeg var i Sony Centeret i dag - i Vejle.
Efter at have set billedet på begge fjernsyn - E4000 og W4500 - og efter rådgivning etc. så blev valget faktisk lidt svært.

Til sidst så vi nogle hurtige billeder, rulletekster (tydelig forskel) og så farverige scener. Så faldt valget altså på W4730 :) - samme model som W4500.

Jeg har endnu ikke sat det op, men glæder mig allerede i morgen, til at installere det hele i stuen. Fordi jeg tog afsted hele vejen fra Odense til Vejle, fik jeg vægophæng + 2m HDMI kabel + TV'et for 10.200 kr.

Indtil videre er jeg ret glad for købet og kan virkelig anbefale de gutter. De er kanon flinke og de kan sq lave et godt tilbud. :)
Af -jacob
Tillykke med dit nye tv LeonardoBeg. Du lyder som en tilfreds kunde, og nu har du også selv set og vurderet forskellen på de to TV, så du med sindsro kan nyde dit nye TV, velvidende at du fik det der passer dig bedst.

Mht. indstillinger så vil jeg anbefale dig at vælge følgende som et udgangspunkt, som du derefter kan stille efter eget behov.

DIGITALT TV

Billedfunktion ...................... bigraf
Baggrundslys ...................... 3
Kontrast ............................. 80
lys ..................................... 52
farvemætning...................... 52
farvetemperatur................... varm1
skarphed............................. 10
støjreduktion........................ fra
MPEG støjreduktion............... fra
avanceret kontrastforbedring. fra
farvespektrum...................... standard

Derudover synes jeg at lyssensoren fungerer fint på de nye modeller, og hvis du aktiver den, så skruer TV´et selv ned for baggrundslyset i takt med at mørket sænker sig, og stuen bliver mørkere.

De her indstillinger har jeg gode erfaringer med, på mit Z4500 som er meget lig W4500, så de vil være en god start.

Mine indstillinger til analogt TV er meget lig de digitale, forskellen er farvemætning og skarphed der er lidt højere, for at få mere punch i billedet.
Af LeonardoBeg
Tak for indstillingerne :) Jeg vil helt klart prøve dem i morgen. I dag spillede jeg lidt PS3 Tekken5 på TV'et. Det er virkelig fedt billede!

Hvordan kan jeg teste mit TV for blacklight bleeding og øvrige "fejl"? O-O
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du kan bruge vores monitortest, hvis du har TVet tilsluttet en PC. Du finder testen i menuen til venstre på forsiden.

Ellers skal du finde noget materiale der viser et helt sort billede - det kunne være en DVD, hvor der nok vil være en sort overgang lige i starten imens filmselskabernes logoer vises. Du kan også blot bruge de sorte bjælker på letter-box formats-DVDer til at spotte om der er noget lys der slipper igennem i hjørnerne.

Det er et krav at lokalet er helt mørkt når du ser efter disse ting, så du skal nok ikke gøre det i dagtimerne.
Af LeonardoBeg
Hvad med helt sort billede vist fra USB stik? - Kan det evt. bruges? Jeg har nemlig ikke nogen kabler til at overføre signal fra min computer til TV'et endnu.
Af madsiam
Nu overvejer jeg sørme også at købe w4500. Men er der nogen erfaringer med 100hz på digitalt tv? Læste i vejledningen, at det nærmest var en ulempe? Burde man vælge w4000 istedet?
Mvh
Mads Kristiansen
Odense
Af -jacob
madsiam

Du skal helt klart finde en shop hvor du kan se W4500 med og uden 100hz aktiveret, så du kan vurdere om DU synes det er et problem.
Der er delte meninger omkring 100hz.

Der er en tendens til at mange plasma TV fans synes 100hz er noget der kun forringer billedet, og gør det unaturligt. Men der er mindst ligeså mange, hvis ikke flere der synes motionflow på standard kun beriger billedet. Og en del foretrækker den "videoeffekt" du får på nogle udsendelser når du kører motionflow på høj.
Af -jacob
LeonardoBeg

Med mindre du vil teste dit TV for at klage over problemer med backlight bleed, så vil jeg anbefale dig at nyde din skærm i lykkelig uvidenhed, og glæde dig over at backlight bleed ikke er et problem for dig... uanset om skærmen så har det i en højere eller mindre grad.

Nogle er meget følsomme for det, men langt de fleste lægger aldrig mærke til det, og ville aldrig vide det hvis ikke der blev skrevet om det på diverse fora.

Men hvis du vil teste det, så slå over på en indgang der ikke bliver brugt, og skru op for baggrundslyset, så vil du formentligt kunne se lidt variation i sortniveauet. Omvendt betyder det jo så også at jo mindre baggrundslys, jo mindre udpræget variation, derfor virker det faktisk fint med lyssensoren, der skruer ned for baggrundslyset i takt med at lokalet bliver mørkere
Senest rettet af -jacob 21 jan 2009, 17:37, rettet i alt 1 gang.
Af tuff
Jeg synes, at 100 hz gør billedet bedre på digital tv (W4500) - der er mindre responstid, hvis der da er nogen ;)
Man kan selv indstille, om 100 hz skal være høj, standard eller fra.
Af madsiam
Ja, jeg beklager selvfølgelig, hvis jeg har stjålet lidt af den oprindelige tråd. Men det lyder som om, at jeg bliver tvunget til en sony forhandler :o)
Så er der selvfølgelig syn for sagen. Men 100hz kan da næsten ikke være den eneste forskel på 4000 og 4500? Der er jo alligevel næsten 2000 kr i forskel. Bilka har iøvrigt 4500 modellen i denne uge. Tror jeg tager konen med ud og ser om hun kan godkende designet.
Jeg takker for svarene.
Mvh
Mads K
Af tuff
Du kan købe den hos PRC-Data for 9695 kr.
W4500 har også en højere dynamisk kontrast - 50.000. Desuden har den lidt flere features og en lyssensor, der fjerner clouding/backlight bleeding.
Af farbruun
madsiam skrev:Bilka har iøvrigt 4500 modellen i denne uge. Tror jeg
Til hvilken pris?
Af madsiam
Bilka 9979,- (spar 2000....)
Wupti 9300,- inkl fragt
Getmore 9475,- inkl fragt

Det kan jo være man kan presse dem i Bilka? De plejer gerne at bytte hurtigt hvis der er fejl på noget.

Men der er godt nok også fristende at få den fra England.
Der står de til mellem 900 og 1000 £. Og pundet er i 8 kr, så det svarer til 7200-8000 kr + fragt. Meen returret, fragtskader, dvb-c mv. er jo flere ukendte, desværre.