Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af LeonardoBeg
Nu har jeg snakket med Sony Centeret i Vejle. Rigtig rigtig god service jeg fik. De mener ikke man kan se forskel på billedet fra E4020 til W4500 når det drejer sig om: BluRay film, PS3 spil på normal plan, digital TV.

Jeg skal i butikken på torsdag og se det med egne øjne og så vurdere. :) Jeg glæder mig faktisk. De var også venlige med prisen! De gav et rigtigt godt tilbud.

Hvis jeg ikke lå syg, havde jeg tager derover i dag :( agh.. at ligge syg på sin fødselsdag endda :((
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Er der spøgelser i maskineriet? Den besked skrev du vist også i går...
Af LeonardoBeg
Jeg kunne ikke forstå hvorfor den ikke var herinde da jeg tjekkede den i dag, derfor postede jeg det igen. Hvorfor blev den slettet?
Af -jacob
Selvfølgelig skal man spørge andre til råds for at være sikker på ikke at købe noget man senere vil fortryde, men jeg synes efterhånden at der er en tendens til at nogle personer ligger deres beslutninger helt i andres hænder istedet for også at stole på deres egne øjne.

I den her tråd f.eks.. hvorfor skal Leonardobeg købe W4500 istedet for E4020, hvis han ikke kan se forskel på billedet, og derfor ikke vil verdsætte det bedre billede. og når han så ydermere bedre kan lide designet på E4020, så synes jeg slet ikke der er nogen tvivl.

Jeg læser selv alle de tests jeg kan komme i nærheden af, og jeg kigger jo også selv medd på dette forum fordi det er interessant læsning, men man skal bare huske at spørge sig selv, hvis man ikke kan se forbedringerne, er de så pengene værd, bare fordi andre kan se dem???

De her to skærme ligger meget tæt på hinanden billedmæssigt, og derfor anbefaler jeg LeonardoBeg at vælge den han bedst selv kan lide og ikke den andre siger er bedst....
Til oplysning kan jeg sige at jeg selv handler i SONYcenter, da jeg også vægter god service, og mulighed for at se alle skærmene frem for en billigere pris på nettet, så jeg kan kun anbefale LeonardoBeg at slå et smut forbi.
Af tuff
... men har W4500'eren ikke bedre responstid end E4020'eren?
Brugeravatar
Af kthomsen
-jacob skrev:De her to skærme ligger meget tæt på hinanden billedmæssigt....
Det er jeg altså ikke helt enig i. Alt er jo relativt, men der er synlig forskel på de to når kildematerialet er ok.
Men det er da klart, hvis du har et ringe signal, TVet ikke er indstillet nogenlunde korrekt og/eller grå stær, så kan det jo være ligemeget hvilket TV. Men så kan man også bare spare penge og købe et Prosonic i Bilka hvis man kan lide designet og ikke kan se forskel på billedet.
Af LeonardoBeg
Jeg var i Sony Centeret i dag - i Vejle.
Efter at have set billedet på begge fjernsyn - E4000 og W4500 - og efter rådgivning etc. så blev valget faktisk lidt svært.

Til sidst så vi nogle hurtige billeder, rulletekster (tydelig forskel) og så farverige scener. Så faldt valget altså på W4730 :) - samme model som W4500.

Jeg har endnu ikke sat det op, men glæder mig allerede i morgen, til at installere det hele i stuen. Fordi jeg tog afsted hele vejen fra Odense til Vejle, fik jeg vægophæng + 2m HDMI kabel + TV'et for 10.200 kr.

Indtil videre er jeg ret glad for købet og kan virkelig anbefale de gutter. De er kanon flinke og de kan sq lave et godt tilbud. :)
Af -jacob
Tillykke med dit nye tv LeonardoBeg. Du lyder som en tilfreds kunde, og nu har du også selv set og vurderet forskellen på de to TV, så du med sindsro kan nyde dit nye TV, velvidende at du fik det der passer dig bedst.

Mht. indstillinger så vil jeg anbefale dig at vælge følgende som et udgangspunkt, som du derefter kan stille efter eget behov.

DIGITALT TV

Billedfunktion ...................... bigraf
Baggrundslys ...................... 3
Kontrast ............................. 80
lys ..................................... 52
farvemætning...................... 52
farvetemperatur................... varm1
skarphed............................. 10
støjreduktion........................ fra
MPEG støjreduktion............... fra
avanceret kontrastforbedring. fra
farvespektrum...................... standard

Derudover synes jeg at lyssensoren fungerer fint på de nye modeller, og hvis du aktiver den, så skruer TV´et selv ned for baggrundslyset i takt med at mørket sænker sig, og stuen bliver mørkere.

De her indstillinger har jeg gode erfaringer med, på mit Z4500 som er meget lig W4500, så de vil være en god start.

Mine indstillinger til analogt TV er meget lig de digitale, forskellen er farvemætning og skarphed der er lidt højere, for at få mere punch i billedet.
Af LeonardoBeg
Tak for indstillingerne :) Jeg vil helt klart prøve dem i morgen. I dag spillede jeg lidt PS3 Tekken5 på TV'et. Det er virkelig fedt billede!

Hvordan kan jeg teste mit TV for blacklight bleeding og øvrige "fejl"? O-O
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du kan bruge vores monitortest, hvis du har TVet tilsluttet en PC. Du finder testen i menuen til venstre på forsiden.

Ellers skal du finde noget materiale der viser et helt sort billede - det kunne være en DVD, hvor der nok vil være en sort overgang lige i starten imens filmselskabernes logoer vises. Du kan også blot bruge de sorte bjælker på letter-box formats-DVDer til at spotte om der er noget lys der slipper igennem i hjørnerne.

Det er et krav at lokalet er helt mørkt når du ser efter disse ting, så du skal nok ikke gøre det i dagtimerne.
Af LeonardoBeg
Hvad med helt sort billede vist fra USB stik? - Kan det evt. bruges? Jeg har nemlig ikke nogen kabler til at overføre signal fra min computer til TV'et endnu.
Af madsiam
Nu overvejer jeg sørme også at købe w4500. Men er der nogen erfaringer med 100hz på digitalt tv? Læste i vejledningen, at det nærmest var en ulempe? Burde man vælge w4000 istedet?
Mvh
Mads Kristiansen
Odense
Af -jacob
madsiam

Du skal helt klart finde en shop hvor du kan se W4500 med og uden 100hz aktiveret, så du kan vurdere om DU synes det er et problem.
Der er delte meninger omkring 100hz.

Der er en tendens til at mange plasma TV fans synes 100hz er noget der kun forringer billedet, og gør det unaturligt. Men der er mindst ligeså mange, hvis ikke flere der synes motionflow på standard kun beriger billedet. Og en del foretrækker den "videoeffekt" du får på nogle udsendelser når du kører motionflow på høj.