30 dec 2009, 11:09
					 #84523
						        
										
										
					
					
							Der har været meget snak på det seneste om FlatPanel's anmeldelser, primært på grund af kritik af en producent der ofte roses andre steder. Jeg kunne godt tænke mig at brede diskussionen lidt ud, og tage en mere bred debat om hvad formålet med en anmeldelse egentlig er, hvem bør den rettes mod, og hvor "hårdtslående" kan en anmelder tillade sig at være? Jeg vil fremføre mine argumenter, men vil meget gerne høre andres mening til disse emner. Jeg vil også gerne starte med at sige at dette er en bred debat, og IKKE en kritik af anmeldelserne her på sitet, som jeg tværtimod mener er de mest seriøse der findes her i landet, og i udlandet kun overgået af relativt få anmeldere - men det skal ikke stoppe folk i at forbedre sig løbende.
Først, formålet. Helt overordnet, så er en anmeldelses primære formål efter min mening at hjælpe forbrugerne til at finde ud af hvad de skal købe. Mange bruger dem givetvis som underholdning, interessant hygge-læsning, eller decideret research (hvis man f.eks. er sælger er det vigtigt at følge med i markedets udvikling). Men det helt overordnede formål er som jeg ser det, at hjælpe forbrugerne igennem en jungle af producenter der alle står og råber at netop deres produkt er bedst.
Det indebærer efter min mening at anmelderne omvendt også fungerer som et form for talerør for forbrugerne overfor producenterne. Hvis (når) producenterne laver tiltag der gavner producenterne selv og ikke forbrugerne, så mener jeg at en anmelder bør antage en kritisk holdning til dette. Både i forhold til specifikke modeller, men også i forhold til generelle markeds-udviklinger.
Jeg føler desværre at alt for mange anmeldere lader sig dupere af producenternes hype, og derfor bare bliver producenternes forlængede arm i arbejdet på at pushe de sidste nye teknologier ud til forbrugerne, hvadenten forbrugerne har brug for dem eller ej. Jeg ved ikke hvor mange der har set programmet "Penn & Teller's Bullshit", men der mangler nogen der fra lidt officielt hold tør råbe "Bullshit!", når en producent f.eks. markedsfører "rammeløst design" på et tv med en 4 cm ramme - bare for at tage fat i noget der vist ikke kan kaldes subjektivt. Og her MENER jeg "råbe", og ikke bare trække lidt på smilebåndet og hygge sig lidt med at man selv er klog nok til at gennemskue det, og småklukke lidt af de "tosser" der falder for den.
Og det er hér målgruppen kommer ind i billedet. Hvem er målgruppen for en anmeldelse? Det er givetvis ret forskelligt alt efter hvem der skriver anmeldelsen - der er langt fra Ekstra Bladets målgruppe, til læsere af Widescreen Review, og det skal anmeldelsen naturligvis afspejle. Men betyder dét at Ekstra Bladets anmeldelser skal være mindre kritiske? Det synes jeg overhovedet ikke, men de skal måske være kritiske på en anden måde. En helt konkret ting, hvor Flatpanels er langt foran de fleste andre, men hvor anmeldere generelt burde tage sig sammen, er kritik af et tv's standard-indstillinger. Er det i orden at rose et tv der har elendige standard-indstillinger, men som kan kalibreres til et godt billede? Måske, hvis det antages at målgruppen rent faktisk får udført en kalibrering, eller i FP's tilfælde i det mindste rent faktisk læser hele anmeldelsen og gør som beskrevet mht. anbefalede indstillinger - og ikke bare læser konklusionen. Men hvis målgruppen er "almindelige mennesker", er det så i orden at en anmelder er mindre kritisk? Skal han ikke _netop_ sable et tv ned for at have elendige standard-indstillinger, eftersom det er dét 70-80% (hvis ikke mere) af forbrugerne rent faktisk kører med - fuldstændigt uafhængigt af om det kan lade sig gøre at kalibrere sig til noget godt?
Jeg tror mange anmeldere, og nu generaliserer jeg groft, er blevet lullet lidt i søvn af at de forbrugere de har en direkte kontakt med, f.eks. på internet-fora, generelt er de interesserede, oplyste forbrugere, der godt kan forstå at de i det mindste lige skal sætte deres tv på "film" og ikke "dynamisk". Men disse forbrugere er jo dybest set også dem der har MINDST behov for at læse anmeldelsen. Dem der har seriøst brug for anmeldelser til at hjælpe til at købe det rigtige, er jo de forbrugere der er fuldstændigt "clueless". Hvad nytter det at disse forbrugere kan læse at ét eller andet tv bare er evigt fantastisk, hvis dén ros rent faktisk forudsætter at man ved en masse om tv for at man overhovedet kan opnå et bare nogenlunde fornuftigt resultat? Hvis dét billede som 80% af forbrugerne rent faktisk ser, er som tv'et ser ud i standard-indstillingerne, er det så ikke dét en anmelder skal bedømme tv'et ud fra, som udgangspunkt? Oftest anmeldes tv'et ud fra en kalibreret indstilling, og så nævner man i heldigste fald som en fodnote at standard-indstillingerne ikke er så gode, så dem skal man ikke bruge. Burde det ikke nærmest være omvendt, tv'et bedømmes ud fra standard-indstillinger, og så kan man nævne i en fodnote hvor godt det kan blive hvis man kalibrerer det?
Man burde jo antage at dén indstilling et tv leveres med, er dén indstilling producenten gerne vil præsentere forbrugerne for. Hvorfor accepterer vi bare som en generel selvfølge at det er helt i orden at tv leveres med fuldstændigt fucked up ubrugelige indstillinger, som man "bare lige" skal ændre på før man kan bruge tv'et? Jeg, der bl.a. lever af at kalibrere tv, må ofte forsvare konceptet i kalibrering ud fra netop dén tankegang: Jamen, burde producenterne ikke indstille dem ordentligt fra starten? JO, det burde de, det er dybest set for dårligt at der er et marked for kalibrering. Nu ER det bare sådan, så det agerer jeg efter, men i bund og grund burde kalibrering være komplet unødvendigt for den almindelige befolkning.
Og dér mener jeg at en meget stor del af årsagen til dét, er at forbrugerne, og dermed forbrugernes talerør anmelderne, har givet producenterne lov til det. Anmeldelser af TV har som regel konklusioner der giver mindelser om den gamle Ørsted karakterskala, hvor man kunne få karakterer som "udmærket godt", "meget godt", og "temmelig godt", hvor "temmelig godt" i virkeligheden slet ikke var særligt godt. Jeg kunne godt tænke mig at vide hvor elendigt et tv egentlig skal være, for at få tommelfingeren ned fra en anmelder. Der findes tv i 20.000,-s klassen, der i dén indstilling størstedelen af køberne rent faktisk tror de bør benytte (naturligt nok, eftersom den leveres med dén indstilling), leverer en billedkvalitet der er decideret komisk. Jeg har, UDEN AT OVERDRIVE, set blu-ray billeder på ret dyre tv, der har været _ringere_ end analoge antennesignaler på markedets bedste tv. Og omvendt, så har jeg hørt kunder sige "wow, er DR begyndt at sende HD?", fordi de for første gang så et ordentligt billede fra - et analogt antennesignal. Det kan da ikke passe at en billedindstilling der smadrer selv top-kvalitets kilder i dén grad, ikke skal kritiseres, og dét i ret hårde vendinger?
Så er der nogle der mener at hvis man skriver anmeldelser rettet mod "almindelige forbrugere", så skal man være mindre kræsen, fordi mange forbrugere nærmest er tilfredse med hvadsomhelst. Det er altså for tamt, hvad skal man så bruge anmeldelsen til fra starten?
					
										
					  															  
                                        
										 
					 
					 Først, formålet. Helt overordnet, så er en anmeldelses primære formål efter min mening at hjælpe forbrugerne til at finde ud af hvad de skal købe. Mange bruger dem givetvis som underholdning, interessant hygge-læsning, eller decideret research (hvis man f.eks. er sælger er det vigtigt at følge med i markedets udvikling). Men det helt overordnede formål er som jeg ser det, at hjælpe forbrugerne igennem en jungle af producenter der alle står og råber at netop deres produkt er bedst.
Det indebærer efter min mening at anmelderne omvendt også fungerer som et form for talerør for forbrugerne overfor producenterne. Hvis (når) producenterne laver tiltag der gavner producenterne selv og ikke forbrugerne, så mener jeg at en anmelder bør antage en kritisk holdning til dette. Både i forhold til specifikke modeller, men også i forhold til generelle markeds-udviklinger.
Jeg føler desværre at alt for mange anmeldere lader sig dupere af producenternes hype, og derfor bare bliver producenternes forlængede arm i arbejdet på at pushe de sidste nye teknologier ud til forbrugerne, hvadenten forbrugerne har brug for dem eller ej. Jeg ved ikke hvor mange der har set programmet "Penn & Teller's Bullshit", men der mangler nogen der fra lidt officielt hold tør råbe "Bullshit!", når en producent f.eks. markedsfører "rammeløst design" på et tv med en 4 cm ramme - bare for at tage fat i noget der vist ikke kan kaldes subjektivt. Og her MENER jeg "råbe", og ikke bare trække lidt på smilebåndet og hygge sig lidt med at man selv er klog nok til at gennemskue det, og småklukke lidt af de "tosser" der falder for den.
Og det er hér målgruppen kommer ind i billedet. Hvem er målgruppen for en anmeldelse? Det er givetvis ret forskelligt alt efter hvem der skriver anmeldelsen - der er langt fra Ekstra Bladets målgruppe, til læsere af Widescreen Review, og det skal anmeldelsen naturligvis afspejle. Men betyder dét at Ekstra Bladets anmeldelser skal være mindre kritiske? Det synes jeg overhovedet ikke, men de skal måske være kritiske på en anden måde. En helt konkret ting, hvor Flatpanels er langt foran de fleste andre, men hvor anmeldere generelt burde tage sig sammen, er kritik af et tv's standard-indstillinger. Er det i orden at rose et tv der har elendige standard-indstillinger, men som kan kalibreres til et godt billede? Måske, hvis det antages at målgruppen rent faktisk får udført en kalibrering, eller i FP's tilfælde i det mindste rent faktisk læser hele anmeldelsen og gør som beskrevet mht. anbefalede indstillinger - og ikke bare læser konklusionen. Men hvis målgruppen er "almindelige mennesker", er det så i orden at en anmelder er mindre kritisk? Skal han ikke _netop_ sable et tv ned for at have elendige standard-indstillinger, eftersom det er dét 70-80% (hvis ikke mere) af forbrugerne rent faktisk kører med - fuldstændigt uafhængigt af om det kan lade sig gøre at kalibrere sig til noget godt?
Jeg tror mange anmeldere, og nu generaliserer jeg groft, er blevet lullet lidt i søvn af at de forbrugere de har en direkte kontakt med, f.eks. på internet-fora, generelt er de interesserede, oplyste forbrugere, der godt kan forstå at de i det mindste lige skal sætte deres tv på "film" og ikke "dynamisk". Men disse forbrugere er jo dybest set også dem der har MINDST behov for at læse anmeldelsen. Dem der har seriøst brug for anmeldelser til at hjælpe til at købe det rigtige, er jo de forbrugere der er fuldstændigt "clueless". Hvad nytter det at disse forbrugere kan læse at ét eller andet tv bare er evigt fantastisk, hvis dén ros rent faktisk forudsætter at man ved en masse om tv for at man overhovedet kan opnå et bare nogenlunde fornuftigt resultat? Hvis dét billede som 80% af forbrugerne rent faktisk ser, er som tv'et ser ud i standard-indstillingerne, er det så ikke dét en anmelder skal bedømme tv'et ud fra, som udgangspunkt? Oftest anmeldes tv'et ud fra en kalibreret indstilling, og så nævner man i heldigste fald som en fodnote at standard-indstillingerne ikke er så gode, så dem skal man ikke bruge. Burde det ikke nærmest være omvendt, tv'et bedømmes ud fra standard-indstillinger, og så kan man nævne i en fodnote hvor godt det kan blive hvis man kalibrerer det?
Man burde jo antage at dén indstilling et tv leveres med, er dén indstilling producenten gerne vil præsentere forbrugerne for. Hvorfor accepterer vi bare som en generel selvfølge at det er helt i orden at tv leveres med fuldstændigt fucked up ubrugelige indstillinger, som man "bare lige" skal ændre på før man kan bruge tv'et? Jeg, der bl.a. lever af at kalibrere tv, må ofte forsvare konceptet i kalibrering ud fra netop dén tankegang: Jamen, burde producenterne ikke indstille dem ordentligt fra starten? JO, det burde de, det er dybest set for dårligt at der er et marked for kalibrering. Nu ER det bare sådan, så det agerer jeg efter, men i bund og grund burde kalibrering være komplet unødvendigt for den almindelige befolkning.
Og dér mener jeg at en meget stor del af årsagen til dét, er at forbrugerne, og dermed forbrugernes talerør anmelderne, har givet producenterne lov til det. Anmeldelser af TV har som regel konklusioner der giver mindelser om den gamle Ørsted karakterskala, hvor man kunne få karakterer som "udmærket godt", "meget godt", og "temmelig godt", hvor "temmelig godt" i virkeligheden slet ikke var særligt godt. Jeg kunne godt tænke mig at vide hvor elendigt et tv egentlig skal være, for at få tommelfingeren ned fra en anmelder. Der findes tv i 20.000,-s klassen, der i dén indstilling størstedelen af køberne rent faktisk tror de bør benytte (naturligt nok, eftersom den leveres med dén indstilling), leverer en billedkvalitet der er decideret komisk. Jeg har, UDEN AT OVERDRIVE, set blu-ray billeder på ret dyre tv, der har været _ringere_ end analoge antennesignaler på markedets bedste tv. Og omvendt, så har jeg hørt kunder sige "wow, er DR begyndt at sende HD?", fordi de for første gang så et ordentligt billede fra - et analogt antennesignal. Det kan da ikke passe at en billedindstilling der smadrer selv top-kvalitets kilder i dén grad, ikke skal kritiseres, og dét i ret hårde vendinger?
Så er der nogle der mener at hvis man skriver anmeldelser rettet mod "almindelige forbrugere", så skal man være mindre kræsen, fordi mange forbrugere nærmest er tilfredse med hvadsomhelst. Det er altså for tamt, hvad skal man så bruge anmeldelsen til fra starten?
Mvh. Otto
					    
                        					                        
                


 ). Det kan man jo argumentere for og imod. Det har den konsekvens, at Flatpanels accepterer en masse tåbeligheder fra producenternes side, fordi målgruppen er folk, der ikke har noget imod at rode med udstyret for at opnå den bedst mulige billedkvalitet.  Billedkvalitet har jo så også den fordel, at det kan vurderes forholdsvis objektivt, hvor ting som til dels lyd men især design og brugervenlighed er mere subjektive.
 ). Det kan man jo argumentere for og imod. Det har den konsekvens, at Flatpanels accepterer en masse tåbeligheder fra producenternes side, fordi målgruppen er folk, der ikke har noget imod at rode med udstyret for at opnå den bedst mulige billedkvalitet.  Billedkvalitet har jo så også den fordel, at det kan vurderes forholdsvis objektivt, hvor ting som til dels lyd men især design og brugervenlighed er mere subjektive. 
  
 