Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af ugp
yakken skrev:Du får det til at lyde som en vanvittig udgift. Ja, hvis du har købt et elendigt TV til 4.000 kr., så er 2800 kr. en ret stor procentvis merudgift, men i dét tilfælde vil du nok heller ikke vinde så meget, da TV'et med stor sandsynlighed er for dårligt i det hele taget.

Du kan jo også vælge at gøre tingene selv vha. enten kalibrerings DVD/BluRay eller en kalibrator. Så slipper du lidt billigere om end det stiller større krav til dig.

Du ville dog typisk vinde mere ved at købe et lidt billigere TV og få det kalibreret korrekt, end ved at købe en eks. 2800 kr. dyrere TV og ikke få det kalibreret (igen med det forbehold at det billige TV ikke må være bundelendigt i forvejen...). Der kan være visse modeller, hvor justeringsmulighederne simplethen ikke er gode nok til at det kan betale sig at kalibrere, men langt de fleste nyere TV har nok håndtag at hive i - om ikke andet, så i deres servicemenu.

Jeg har fuld forståelse for, at ikke alle har 2800 kr. liggende i overskud, men når du først bevæger dig ind i den video- og audiofile verden, så er det noget man finder penge til fordi det hører til det færdige setup. Man behøver dog ikke være videofil for at sætte pris på et korrekt billede - så langt fra!
Alt andet lige, så er det meget skidt, hvis man betaler 2800 (eller 2300), og ikke er mere tilfreds med det.

Men er 100 % enig med dig, jeg overvejer det selv. Men ja man kan komme ok langt med "bare" diverse kaliberings dvd'er.
Af BrianH
TvHomer skrev:Bare for nysgerrigehdens skyld, hvilken butik er det så, der har et 50 tommer pioneer til at stå?
Expert i Tórshavn
Af keler
OMG en omgang lort du kan lukke ud Brian H..

Flokmentalitet, smagssag, samsung LED bedre end Pio.

- Billedkvalitet er ikke en smagssag men er MÅLBART. At du bedre kan lide unaturlige pangfarve og unaturlig skarphed er op til dig, men det er ikke den bedste billedkvalitet. Endvidere er der ret stor enighed på alle SERIØSE AV-sites om, at Pioneer leverer den bedste billedkvalitet skarpt efterfulgt af Panasonic. Nu er Samsungs plasma skærm endda kommet med og LG gør det også godt. Herefter kommer LCD = Fact.
Af hest
keler skrev:OMG en omgang lort du kan lukke ud Brian H..

- Billedkvalitet er ikke en smagssag men er MÅLBART. At du bedre kan lide unaturlige pangfarve og unaturlig skarphed er op til dig, men det er ikke den bedste billedkvalitet. Endvidere er der ret stor enighed på alle SERIØSE AV-sites om, at Pioneer leverer den bedste billedkvalitet skarpt efterfulgt af Panasonic. Nu er Samsungs plasma skærm endda kommet med og LG gør det også godt. Herefter kommer LCD = Fact.
Først vil jeg sige, jeg er meget enig med Brian.

Man kan jo så begynde at diskutere om man skal købe det som alle ANDRE synes er "det bedste billede" eller det man selv synes er bedst og det er jo netop her mange, som Brian siger, hopper med, uden egentligt at vide hvorfor det er bedre.

De har læst hvor meget bedre plasma er, men synes måske ikke nødvendigvis det ser bedst ud. Men "de kloge" siger det jo hele tiden.

Kan godt forstå mange bliver i tvivl, når man så ofte får "det mest korrekte billede" smidt i hovedet hver gang.
Af keler
hest skrev:

Man kan jo så begynde at diskutere om man skal købe det som alle ANDRE synes er "det bedste billede" eller det man selv synes er bedst og det er jo netop her mange, som Brian siger, hopper med, uden egentligt at vide hvorfor det er bedre.

De har læst hvor meget bedre plasma er, men synes måske ikke nødvendigvis det ser bedst ud. Men "de kloge" siger det jo hele tiden.

Kan godt forstå mange bliver i tvivl, når man så ofte får "det mest korrekte billede" smidt i hovedet hver gang.
Problemet er jo, at når man får det korrekte billede (som også er det gode!) hjem i stuen, så er det også det, de fleste syntes ser godt ud.

Det er fair nok I syntes pang farver o.l. er "da bomb", men kom ikke og sig at det er det bedste billede. Det kan godt være I syntes det, men det er det ikke :)
Af hest
keler skrev:Problemet er jo, at når man får det korrekte billede (som også er det gode!) hjem i stuen, så er det også det, de fleste syntes ser godt ud.

Det er fair nok I syntes pang farver o.l. er "da bomb", men kom ikke og sig at det er det bedste billede. Det kan godt være I syntes det, men det er det ikke :)
Der behøver altså ikke være "pang" farver på LCD bare fordi de har det i Fona. Når først det er hjemme og bliver indstillet lidt, så ser det nu slet ikke så dumt ud. Heller ikke selvom det ikke er 100% korrekt :p

Folk skal se'følig købe hvad de synes ser bedst ud, tror bare mange snakker om hvor godt plasma er, kun fordi de har læst det på et forum som her.

Men måske er det bare mig der stadig mangler at se et "perfekt" plasma, for jeg har endnu aldrig set et, der har overbevist mig om at det var SÅ meget bedre.
Af xcardman
Jeg kan jo også få min pioneer 500M til at ligne en samsung led i billedet.
men hvorfor skal jeg så købe en pioneer.

sony LED skulle have et flottere billede end pioneer. Men man køber jo et pioneer for et korrekt billede og ikke en underlig form for et flottere billede.

det som instruktøren gerne vil vise er et korrekt billede. Det er der næsten ingen skærme som kan. pågrund af alle de mærkelige støjfilter motionsystemer og billige billedekredsløb.
det er plasma bedst til
Af lennon
hest skrev:

Jeg synes så at den kan vinkles på en anden måde. Min påstand er nemlig at 90% af LCD køberne har fravalgt plasma udfra naive fordomme og dårlig rådgivning. Typisk argumenter som feks : forældet teknologi, strømforbrug,ikke fullHD, flade farver,burn in osv. Dermed mener jeg ikke at alle 90% har valgt forkert. En stor del af dem har købt rigtigt, fordi de rent tildfældigt har et LCD behov. Plasma og Pioneer er ikke nødvendigvis det rigtige valg for alle.Der kan være mange gode grunde til at vælge LCD, - men bedste billedkvalitet er altså ikke en af dem .

Der er også en Helvedes masse mennesker som påstår at jorden er rund. Personligt tror jeg at den er flad. Ved folk noget om det eller er der bare fordi de kloge siger det . . . ?
Af hest
lennon skrev:Der er også en Helvedes masse mennesker som påstår at jorden er rund. Personligt tror jeg at den er flad. Ved folk noget om det eller er der bare fordi de kloge siger det . . . ?
Det er rent faktisk en af de ting vi ved med sikkerhed :D
Af xcardman
hest skrev:
keler skrev:Problemet er jo, at når man får det korrekte billede (som også er det gode!) hjem i stuen, så er det også det, de fleste syntes ser godt ud.

Der behøver altså ikke være "pang" farver på LCD bare fordi de har det i Fona. Når først det er hjemme og bliver indstillet lidt, så ser det nu slet ikke så dumt ud. Heller ikke selvom det ikke er 100% korrekt :p

Folk skal se'følig købe hvad de synes ser bedst ud, tror bare mange snakker om hvor godt plasma er, kun fordi de har læst det på et forum som her.

Men måske er det bare mig der stadig mangler at se et "perfekt" plasma, for jeg har endnu aldrig set et, der har overbevist mig om at det var SÅ meget bedre.
Jeg mangler jo også at se et godt lcd som slå mit pioneer 500M på alle punkter og som kan give det samme korrekt billede.
jeg glæder mig allerede til OLED om mange år, før de bliver lavet ordenligt i 60-70 tommer.
Af ugp
hest skrev:
lennon skrev:Der er også en Helvedes masse mennesker som påstår at jorden er rund. Personligt tror jeg at den er flad. Ved folk noget om det eller er der bare fordi de kloge siger det . . . ?
Det er rent faktisk en af de ting vi ved med sikkerhed :D
Haha, er du gal en dårlig samligning. Det er jo godt næsten alle er udstyret med øjne, så man kan se det.

Hvad folk synes er flot at se på, er og vil være subjektivt, kan da godt være det ik er det mest korrekte, men hvis det er det folk kan lide er det jo fint.
Af BrianH
Der er også en Helvedes masse mennesker som påstår at jorden er rund. Personligt tror jeg at den er flad. Ved folk noget om det eller er der bare fordi de kloge siger det . . . ?
Amazonindianerne i Ecuador siger at jorden er FLAD - lige så langt øjet rækker... Og det har de jo så ganske ret i.
Selv den klogeste geograf kan ikke modsige det.
Brugeravatar
Af Filip_kbh
Jeg synes nu stadigvæk at der kun er én der kan sige hvilket tv der er bedst for ham, og det er trådstarter.
Af xcardman
hvorfor har han så oprettet tråden.

nogen kan lide lcd og jeg kan ikke. det vil denne tråd jo ikke ændre på.
hvad trådstarter bedst kan lide, ved jeg jo ikke.

men om jorden er rund eller flad, gør nok ikke hans valg nemmere.