Rasmus Larsen skrev: ↑09 apr 2026, 08:18
Ja, men ikke "blevet enige". Nu har Sony og Microsoft en god undskyldning og den enes handling blåstempler den næstes handling.
Switch 2 er ikke steget i pris.
Nintendo har lige hævet prisen på Switch 1 og det er et spørgsmål om tid før de også hæver prisen på Switch 2. Ser man på deres officielle udtalelser holder de også netop døren åben for at prisen kommer til at stige.
Jeg har forklaret min holdning over flere indlæg, så jeg synes ikke der er mere at tilføje. Vi behøver ikke at være enige
Du har derimod ikke forholdt dig til, hvorfor vejl. priser på konsoller ikke er steget under tidligere komponentkriser, som der har været mange af gennem konsollernes æra. Du har heller ikke forholdt dig til, hvorfor PlayStations driftsoverskud er hastigt stigende.
Jeg tvivler også på at vi bliver enige på det her tidspunkt. Det går også nok :-)
Men jeg ved ikke hvad det er du vil have jeg skal forholde mig til i forhold til deres stigende overskud. Ja de tjener rigtig mange penge på software. Men der er åbenbart en grænse for for mange penge de vil tabe pr solgt konsol.
Ingen af konsolproducenterne har nogensinde været interesseret i at blive ved med at tabe penge på deres konsoller i løbet af nogen af generationerne. De har, med få undtagelser, altid gået i nul eller tjent en lidt på dem når de fik effektiveret produktionen. Nintendo har famøst næsten altid tjent penge på deres konsoller lige fra start, uanset hvor dårligt de har solgt. Det er kun her de seneste generationer hvor de har måtte sælge dem med et lille tab i starten.
I forhold til tidligere komponentkriser, hvilke mener du så har været lige så slemme som den vi står i nu?
Vi har stigende inflation, hævet told, komponent-mangel og flere aktive krige der gøre transporten af vare dyrere.
Du nævner stigende priser på SSD og DRAM i 2017-2018. Men hverken Playstation 4 eller Xbox One brugte SSD'er. Og at enkelte komponenter stiger i pris er ikke sammenligneligt med at næsten alle komponenter stiger i pris + øget told + stigen inflation + øget transportomkostninger.
Et voksende marked for spilkonsoller.
Nu ser markedet ikke ud til at vokse længere. I sådan en fase ses ofte, at kunderne bliver malket, fordi der ikke længere er stærk konkurrence eller nye udfordrere på markedet.
Men fordi det samlede marked ikke rigtig ser ud til at vokse, så skal firmaerne jo stadigvæk sælge konsoller.
Jeg tænker da umiddelbart godt at Sony er klar over at deres konsolsalg kommer til at tage et dyk med de her prisstigninger. Det så de også ske på det Japanske marked. Og her blev de nødt til at lancere en billigere model kun til det japanske marked for at salget ikke fuldstændigt skulle stoppe.
Jeg har ikke talt om monopol. Jeg taler om oligopol, hvilket der er.
Min kommentar, som affødte denne diskussion omkring for svag konkurrence på konsolmarkedet, vedrørte Sonys spilbutik. Se vedhæftede indledende indlæg nedenfor.
Det er Bendix og dig selv, der har fokuseret på hardwaren.
Det er ikke to særskilte diskussioner, for softwaren subsidierer hardwaren.
Du er også ret ene om at mene det skyldes oligopol.
Jeg har ikke set én eneste analytiker eller journalist indikere at alle disse prisstigninger skyldes et oligopol. Alle peger på komponent-mangel, told, inflation og transportomkostninger.
Jeg har fokuseret på hardwaren fordi det er den del jeg er uenig med dig i.
Ja softwaren subsidierer typisk hardwaren i starten. Sådan har det altid været. Men kan du nævne en konsol fra de tidligere generationer hvor firmaet bag ikke er endt med at tjene penge på deres konsolsalg eller som minimum er gået i nul?
Jo jo så er der den originale Xbox. Men den blev også set som lidt af en økonomisk fiasko.