Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej gruppe.
Jeg købte for en del år siden et panasonic p42x10y efter anbefaling herinde. Jeg har haft en sonos soundbar under den (optisk lyd), og fik i fordums tid det hele til at spille så man brugte tv fjernbetjeningen til at skrue op og ned for sonos via dens ir sensor.
Nu er skærmen så afløst af et LG C5 og panasonic er flyttet til børne afdelingen, og her starter problemet. Soundbar'en bliver i stuen med C5 (alt spiller her), men jeg kan simpelthen ikke få lyd på panasonic. Hvis jeg skruer op bliver volume ved med at stå på 0, uanset om jeg bruger fjernbetjening eller knapperne på siden.
Jeg er ret sikker på at jeg har lavet en "smart" indstilling for 10+ år siden, så den ikke brugte tv højtalere, men jeg kan simpelthen ikke finde ud af hvor. Et factory reset har ikke hjulpet.
Nogen ideer til hvordan den udmærkede skærm kan bruges til andet end stumfilm igen?
/Carsten
På min Panasonic er det svært idet hele taget at finde. System menuen og hvor lyd ændres, det kan ikke gøres med bare en knap på remoten. Men der er nok en lyd menu du må finde… men ved ikke hvis soundbar er brugt i lang tid om den alm. lyd ikke mere virker?
Ja det er lydmenuen du skal ind på, der er klart noget der ikke er slået til, se om der er en indstilling til de interne højttalere.
Tak for manualen, det er så lidt mystisk at der ikke er noget oplagt i min lyd menu, der så heller ikke helt matcher manualen.
Jeg kan konstatere at der kommer lyd ud af hovedtelefon udgangen, så jeg kan om ikke andet sætte et par eksterne højtalere på. Ville egentlig bare høre hvordan de indbyggede var, selvom jeg mindes det var list sløjt...
Vedhæftede filer
20260221_165219.jpg
20260221_165219.jpg (3.71 MiB) Vist 1234 gange
20260221_165205.jpg
20260221_165205.jpg (4.21 MiB) Vist 1234 gange
Du har prøvet ændre den indstilling, der på dit billede hedder “hdmi3 input”, right? (I know, isnt really logical, but still…a sound menu without a tv speaker selection is somewhat beyond logical).. Undrer mig over at den står som digital, which could signify your former optical input (og det fremgår ikke om du aktuelt har andet tilsluttet via hdmi i din opsætning).
Ck1978 skrev: 22 feb 2026, 12:02 Det eneste input der er til skærmen er en chromecast på hdmi3. Den er for gammel til at fange dvb-t. Hvis jeg skifter den til analog forsvinder lyden også fra hovedtelefon udgangen, men der kommer ikke flere menu punkter...
Tjek.

Har du prøvet at tage samtlige stik ud (undtaget strøm, selvf), og så reset sound settings?

Jeg kender ikke Panasonic’s menu’er. Men tag også et kig under billede eller andetsteds, hvor du kan vælge/fravælge forskellige connections og/eller inputs.

Du siger volume bliver på nul. Kan du se at volume indicator kommer frem (og bliver på nul), når du benytter volume knapperne? Eller ser/kommer du frem til det på anden vis?

Ps….har du noget ala ‘test tv’ lyd et sted?
Jeg har reset lyd indstilling mange gange, også reset hele skærmen så man skulle vælge land og køre tuning igennem igen.

Der er ikke noget under billede menuwn der er oplagt at skrue på. Og har alligevel prøvet at skrue på det meste.

Når jeg trykker på volumen på fjernbetjeningen, eller på knapperne på siden af skærmen, kommer volumen baren frem, men den bliver på nul. Mute kan også slås til og fra.

Jeg bliver mere og mere irriteret. Jeg er ret sikker på jeg gjorde et eller andet for at fjerne al lyd fra skærmen da der kom soundbar under, kan bare ikke hitte ud af hvad.

/Carsten