Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af bphhm
Morten1 skrev: 16. jul 2024, 21:53
bphhm skrev: 12. jul 2024, 11:38 Der er nogle meget skråsikre udtalelser i denne tråd, men jeg kan sige af egen erfaring at Burn in bestemt eksisterer. Jeg tror dog også på at det er blevet bedre gennem de måder fabrikanterne skruer ned for lysstyrken når de ser stille stående billeder/logoer/sekvenser.

Mit første LG TV fra 2018 udviklede markant burn in efter kun to års normal brug. Mit andet LG fra 2020 begynder nu at vise burn in tegn, dog svagt men synligt i billeder med f.eks mættede røde farver.

Også på mobiler kan man se burn in ved mættede røde farver. Min datters mobil (Samsung S10) viser f.eks. tegn på burn in.

Mit nuværende OLED TV skal snart skiftes til et større og her følger jeg med i udviklingen omkring mini LED for at se om det kan være alternativ, men indtil videre er det nok et nyt LG OLED TV jeg ville gå efter (f.eks. G4) fordi billedkvaliteten helt enkelt er bedre.
Hvis det er indenfor de 2 år vil LG (eller hvilket fabrikat det nu er) så erstatte TV’et eller vil de mon blot sige at det skyldes brugen, har du eller andre fra tråden kendskab til det?
Jeg kan ihvertfald sige at LG er fløjtende ligeglade hvis TV'et er 2 år og 2-3 måned for det var mit første OLED.

Men som sagt ville jeg ikke være så bange for det idag, og mit seneste LG OLED har kørt siden september 2019 uden nævneværdig Burn in. Den smule der er nu er ikke værd at tale om.

Jeg så dog en Youtube video hvor LG skulle give 5 års garanti mod Burn in på et nyt G4 serie TV. Dog var dog en amerikansk video så om det blot er USA ved jeg ikke.
Brugeravatar
Af KimMadsen
Bravia 9 serien (mini led) bliver mit næste tv. Jeg har et OLED fra 2018 og har forfærdeligt meget burn-in, selvom jeg har benyttet standard settings. Tror allerede jeg så første tegn på burn-in efter 2 års tid. Eksempelvis et vedvarende YouTube logo i bunden til højre :-(
Brugeravatar
Af Radiomanden
Hvordan kan der vises et You Tube logo, når der ses You Tube, på et TV så er det da i Fullscreen.
Brugeravatar
Af Radiomanden
Det giver ingen mening til det der skrives.
Af Supergris
PeterD skrev: 9. jul 2024, 21:33
Lape skrev: 9. jul 2024, 13:53 Medmindre du pauser en lys scene med fuld lysstyrke i timevis eller dagevis og inden dette slår alt software fra som skal dimme samt pauseskærm så er der ingen risiko i dag.

Det er primært folk der snakker om burn-in på nettet.
Mange af dem har sikkert haft et OLED TV tilbage i 2015 men der skete ekstremt meget mht. burn-in på OLED fra 2019-2020 og frem. Nogle har heller aldrig haft OLED og snakker bare.

Jeg har haft 20+ telefoner med OLED, 2 bærbare, 6 tv og en monitor. Har aldrig set burn-in endnu.

Har stadig en gammel LG C9 hængende i sommerhuset, som har været misbrugt på det groveste (PC gaming, statisk brug og fuld lysstyrke) og selv ikke her er der burn-in.

Så jeg ved ikke hvordan folk får burn-in.

De fleste testsider fremtvinger burn-in ved at køre det samme videoloop 24/7/365, f.eks. RTINGS med deres CNN/BBC konstant men det er ikke et realistisk scenarie hos nogle forbrugere og giver ingen mening.
+1.
NOGET af et langt indlæg, blot for at skrive: "+1"!, så her kommer lige ét mere!

Kunne du ikke have nøjedes med at klikke på "takke brugeren for indlægget", som du ofte ynder at bruge?

Jeg kan lige tilføje, da jeg for en 5-6 år siden købte et LG B8 (første gang 65" var under de magiske 10.000 kr.), blev jeg tilbudt en tillægsforsikring til halv pris, som var en plovmand.
Jeg spurgte til, om burn in var dækket, hvilket sælgeren ikke kunne svare på, men jeg fik nummeret til LG, som jeg ringede til for at høre de konkrete betingelser, der var gældende.
Det var en kvindelig ansat, jeg fik i den anden ende (ikke at det burde have nogen betydning), som jeg spurgte, om burn in var en del af aftalen.
Det kunne hun ikke svare på; faktisk vidste hun slet ikke, hvad begrebet indebar!
Jeg var selvfølgelig rystet, og valgte ikke at tegne forsikringen eller forsøge at finde en person, der kendte betegnelsen, hvilket er godt den dag i dag, da de 5 år er gået uden tegn på burn in, så det ville have været penge ud af lommen til ingenting, dog synes jeg, 500 kr. er en fair pris, hvis man gerne vil have ro i sindet...
Af HrJensen1
Supergris skrev: 29. sep 2024, 02:42 .....Jeg kan lige tilføje, da jeg for en 5-6 år siden købte et LG B8 (første gang 65" var under de magiske 10.000 kr.), blev jeg tilbudt en tillægsforsikring til halv pris, som var en plovmand.
Jeg spurgte til, om burn in var dækket, hvilket sælgeren ikke kunne svare på, men jeg fik nummeret til LG, som jeg ringede til for at høre de konkrete betingelser, der var gældende.
Det var en kvindelig ansat, jeg fik i den anden ende (ikke at det burde have nogen betydning), som jeg spurgte, om burn in var en del af aftalen.
Det kunne hun ikke svare på; faktisk vidste hun slet ikke, hvad begrebet indebar!
.....
Selvfølgelig kunne LG kundeservice ikke svare på hvad ekstraforsikringen indebar - for det er butikken og ikke producenten, som sælger de ekstra forsikringer
Af henrik.yde
PAL skrev: 2. okt 2024, 09:05 Burn in kan åbenbart også forekomme på nyere oled skærme

https://forum.recordere.dk/s90c-vs-a95k ... 66928.html
Det er ikke OLED, men derimod QD-OLED der er tale om, alle paneler af denne type produceres iøvrigt (kun) af Samsung. Og Sony A95K tilhører 1ste generation der kom på markedet i 2022.
Af Supergris
Du har ikke taget fejl!
Der er tale om OLED, uanset om man taler om LGs WOLED eller Samsungs QD-OLED; WOLED med MLA er så bare en viderudvikling, men der er stadig tale om "Organic Light-Emitting Diode".
Umiddelbart tyder det på, at Samsungs 1. generations-paneler, som Sonyen er bygget på, har problemer med burn in, men det ser ud til, de har fået løst problemerne med deres 2. generation...
Af henrik.yde
PAL skrev: 2. okt 2024, 11:25 Så har jeg taget fejl Henrik, troede ellers at QD-OLED+ MLA-OLED var fremtidens oled skærme!
Nej nej, rolig nu. Du har ikke som sådan taget fejl, ville bare pointere at der altså er forskel på QD-OLED og (MLA) OLED, hvor sidstnævnte jo som bekendt er fremstillet af LG. Og ja, vi er helt enige, begge typer er fremtidens OLED skærme.
Brugeravatar
Af Weissbier
Mit LG CX fra 2020 viser ingen tegn på fastbrænding, men jeg ser heller ikke sport i timevis på det. Desuden kører det automatisk pixeloptimering med jævne mellemrum, hvilket jeg antager netop forebygger problemet.

Når det er sagt, så viser min storebrors LG B6 fra 2016 tydelige tegn på fastbrænding: kanallogoer, slør ved undertekstfeltet nederst osv. Hertil kommer en mørk plamage midt på skærmen, som er ikke iøjnefaldende ved normal brug, men som ses tydeligt på hvid baggrund.