Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af nph89
Hvordan er det nu jeg nemmest mindsker risikoen for Burn In på en LG OLED skærm? Jeg har lige købt et LG G3 og ser ganske meget sport denne sommer. Her er der som bekendt mange logoer og resultatgrafikker, som står på skærmen flere timer af gangen. Er der noget jeg skal indstille på for at mindske Burn In?
Brugeravatar
Af Radiomanden
Samsung har skrevet noget om det. https://www.samsung.com/dk/support/tv-a ... tv-screen/

Der er også noget her fra B&O om det. https://support.bang-olufsen.com/hc/da/ ... sk%C3%A6rm

Yderligere godt råd. Undgå desuden følgende scenarier, uanset hvilken kilde der er i brug:

Visning af indhold i ikke-native billedformat (f.eks. 4:3 vil forårsage, at sorte bjælker vises i lang tid)
Ser en kanal, der viser et statisk logo i lang tid
Gaming (HUD-elementer eller andre statiske billeder kan vises under spillet)
Alle andre statiske elementer, der vises i flere minutter (nyhedstegn, vejrapps osv.)
Brugeravatar
Af hans123
Der kommer ikke burn IN på oled i dag.

Så skal du mishandle det ved at sætte alle indstillinger til 100%. Og have pausebilled på i timevis
Mine oled kører det meste af dagen / aften. Og lider ikke
Af Lape
Medmindre du pauser en lys scene med fuld lysstyrke i timevis eller dagevis og inden dette slår alt software fra som skal dimme samt pauseskærm så er der ingen risiko i dag.

Det er primært folk der snakker om burn-in på nettet.
Mange af dem har sikkert haft et OLED TV tilbage i 2015 men der skete ekstremt meget mht. burn-in på OLED fra 2019-2020 og frem. Nogle har heller aldrig haft OLED og snakker bare.

Jeg har haft 20+ telefoner med OLED, 2 bærbare, 6 tv og en monitor. Har aldrig set burn-in endnu.

Har stadig en gammel LG C9 hængende i sommerhuset, som har været misbrugt på det groveste (PC gaming, statisk brug og fuld lysstyrke) og selv ikke her er der burn-in.

Så jeg ved ikke hvordan folk får burn-in.

De fleste testsider fremtvinger burn-in ved at køre det samme videoloop 24/7/365, f.eks. RTINGS med deres CNN/BBC konstant men det er ikke et realistisk scenarie hos nogle forbrugere og giver ingen mening.
Af PeterD
Lape skrev: 9. jul 2024, 13:53 Medmindre du pauser en lys scene med fuld lysstyrke i timevis eller dagevis og inden dette slår alt software fra som skal dimme samt pauseskærm så er der ingen risiko i dag.

Det er primært folk der snakker om burn-in på nettet.
Mange af dem har sikkert haft et OLED TV tilbage i 2015 men der skete ekstremt meget mht. burn-in på OLED fra 2019-2020 og frem. Nogle har heller aldrig haft OLED og snakker bare.

Jeg har haft 20+ telefoner med OLED, 2 bærbare, 6 tv og en monitor. Har aldrig set burn-in endnu.

Har stadig en gammel LG C9 hængende i sommerhuset, som har været misbrugt på det groveste (PC gaming, statisk brug og fuld lysstyrke) og selv ikke her er der burn-in.

Så jeg ved ikke hvordan folk får burn-in.

De fleste testsider fremtvinger burn-in ved at køre det samme videoloop 24/7/365, f.eks. RTINGS med deres CNN/BBC konstant men det er ikke et realistisk scenarie hos nogle forbrugere og giver ingen mening.
+1.
Af bphhm
Der er nogle meget skråsikre udtalelser i denne tråd, men jeg kan sige af egen erfaring at Burn in bestemt eksisterer. Jeg tror dog også på at det er blevet bedre gennem de måder fabrikanterne skruer ned for lysstyrken når de ser stille stående billeder/logoer/sekvenser.

Mit første LG TV fra 2018 udviklede markant burn in efter kun to års normal brug. Mit andet LG fra 2020 begynder nu at vise burn in tegn, dog svagt men synligt i billeder med f.eks mættede røde farver.

Også på mobiler kan man se burn in ved mættede røde farver. Min datters mobil (Samsung S10) viser f.eks. tegn på burn in.

Mit nuværende OLED TV skal snart skiftes til et større og her følger jeg med i udviklingen omkring mini LED for at se om det kan være alternativ, men indtil videre er det nok et nyt LG OLED TV jeg ville gå efter (f.eks. G4) fordi billedkvaliteten helt enkelt er bedre.
Af Beckham
Enig...har selv OLED og det bliver nok også OLED. Men at påstå at burn-in ikke eksisterer er måske lige voldsomt nok. Der er vel en grund til at producenterne stadigvæk dæmper lyset ved statiske objekter på skærmen?
Af zappedronningen
Sorte bjælker er ihvertfald ikke godt. Min mor sætter altid undertekst på sit Panasonic købt i starten af 2023 og af en eller anden grund som hverken forhandleren el Waoo kan forklare eller fjerne kommer der en sort "ramme" omkring skærmen når man bruger ttv på hendes waooboks. Da vi for nylig så fodbold uden tekster kunne jeg se hvor "rammen" plejer at være.
Brugeravatar
Af Morten1
zappedronningen skrev: 16. jul 2024, 20:19 Sorte bjælker er ihvertfald ikke godt. Min mor sætter altid undertekst på sit Panasonic købt i starten af 2023 og af en eller anden grund som hverken forhandleren el Waoo kan forklare eller fjerne kommer der en sort "ramme" omkring skærmen når man bruger ttv på hendes waooboks. Da vi for nylig så fodbold uden tekster kunne jeg se hvor "rammen" plejer at være.
Øv - okay - tak for info. Folks erfaringer er værdsat.

Jeg er selv usikker på OLED omend jeg tror på at billedkvaliteten er bedre.

De miniLED jeg har set har dog også haft er utroligt flot billed synes jeg.
Brugeravatar
Af Morten1
bphhm skrev: 12. jul 2024, 11:38 Der er nogle meget skråsikre udtalelser i denne tråd, men jeg kan sige af egen erfaring at Burn in bestemt eksisterer. Jeg tror dog også på at det er blevet bedre gennem de måder fabrikanterne skruer ned for lysstyrken når de ser stille stående billeder/logoer/sekvenser.

Mit første LG TV fra 2018 udviklede markant burn in efter kun to års normal brug. Mit andet LG fra 2020 begynder nu at vise burn in tegn, dog svagt men synligt i billeder med f.eks mættede røde farver.

Også på mobiler kan man se burn in ved mættede røde farver. Min datters mobil (Samsung S10) viser f.eks. tegn på burn in.

Mit nuværende OLED TV skal snart skiftes til et større og her følger jeg med i udviklingen omkring mini LED for at se om det kan være alternativ, men indtil videre er det nok et nyt LG OLED TV jeg ville gå efter (f.eks. G4) fordi billedkvaliteten helt enkelt er bedre.
Hvis det er indenfor de 2 år vil LG (eller hvilket fabrikat det nu er) så erstatte TV’et eller vil de mon blot sige at det skyldes brugen, har du eller andre fra tråden kendskab til det?
Af Beckham
Mit indtryk er at producenterne reagerer meget forskelligt på de her sager. Synes at erindre at have set nogle herinde som havde en del problemer med LG´s kundeservice.
Brugeravatar
Af Morten1
Beckham skrev: 16. jul 2024, 22:50 Mit indtryk er at producenterne reagerer meget forskelligt på de her sager. Synes at erindre at have set nogle herinde som havde en del problemer med LG´s kundeservice.
Det har i stigende grad været min erfaring, at god kundeservice er noget, der hører fortiden til - men de enkelte undtagelser er noget, som er af stor værdi og det kan undre mig, at flere ikke investerer mere i den del af salget.