@Viggo87: Mit AF8 begyndte at fryse og kort efter at slukke bedst som man sad og så noget, hvorefter det slet ikke kunne tændes. Skulle jeg have liv i det igen måtte jeg tage strømmen fra stikkontakten og så starte det helt fra bunden igen hver gang. Det blev gradvist værre og værre, til sidst kunne det være svært overhovedet at få det til at begynde at boote op, til sidst døde det næsten fuldstændigt, heldigvis som Black Week nærmede sig. Jeg mistænker enten en SoC der var i gang med at stå af, alternativt en defekt strømforsyning igang med at stå af eller et motherboard i færd med at stå af. Billedmæssigt fejlede det intet, ingen burn-in eller andre issues end de beskrevne, når det var tændt.
HDR er ikke længere kedeligt med dit nye TV, som det var med et 2018 AF8 - Det er HDR der for alvor løftes - SDR er der for så vidt ingen forbedring af imho, højst lidt forringelse som man kommer [for] tæt på skærmen grundet en mindre kunstig pixelstruktur på QD-OLED panelet - men det hører med at sige jeg fortrækker også en SDR indstilling i mit mørke rum hvor SDR-hvid er et sted omkring 100-150 nits, mens de der op til et sted omkring 1200 Nits ved HDR i målt praksis på 77 Gen 2 panelet, vel at mærke med fuld farveluminansmætning, er mere end velkomne til HDR når vi taler specular highlights

...De fleste HDR film er ratede til 1000 nits, så det er helt perfekt med tonemapping sat til static, så får man tæt på referencelys praktisk talt hele vejen igennem. Mange HDR titler har oftest Max Fall værdier MARKANT under både 500 og 300 Nits, mange titler har endog Max CLL under 400 (f.eks. Uncharted på Netlfix). Selv relativt lyse titler som Our Planet II S02E01, som jeg lige tjekkede, har MaxCLL på 1011 og Max FALL på 292. Selv de Dolby Vision titler der fås ser i mine øjne samlet bedre i HDR10 på det nye TV - jeg tror at det vil vise sig at der, mens der naturligvis vil være fordele, bliver tale om eksponentielt diminishing return efterhånden som nits stiger på panelerne i fremtiden, jeg kan alligevel, som værdierne stiger, nok selv dårligt se forskel på 1200 og 4000 nits i et mørkt rum, der er det bare forskellige grader af blændende lyst. En veloplyst kontorbelysning er ofte omkring 400 nits, så 1200 nits er jo alligevel noget til et mørkt rum.
Yderligere dynamik til specular hightlights skal naturligvis altid skal vide sig velkommen!!! Men selv hvad man normalt forbinder med Dolby vision titler ser fantastiske ud i HDR med static tonemapping på dit nye TV, i praksis faktisk
meget lysere, end når der med tidligere OLED paneler tonemappes og generelt skures ned for lyset for at kunne "rumme" et mindre roll-off op mod 4000 nits materialet på paneler der alligevel ikke kan vise det. Så også der tror jeg man er tættere på colorgraderens referencelys på det nye TV end med den dynamiske tonemapping, da >99% af et HDR-billede jo altid gerne ligger under de første par hundrede nits eller mindre, selv på Dolby Vision titler. Med 4000 nits materiale vil det være de absolut lyseste highlights der får et tættere roll-off oppe i et niveau hvor de allerede er tilnærmelsesvis blændende i et mørkt rum, mens >99% af billedet vil svare bedre til referencelyset ved colorgradingen på et 4000 nits referencepanel. Så ja, HDR er med et blevet en fed oplevelse i mørke rum - Hvor HDR jo i øvrigt også retteligt hører til.